Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Verkar var ett sjysst stål helt enlelt :)
Dissar inte utseendet på Centofanten, den är snygg (likaså Air). Det jag menar är att jag tycker att bladet på Centon gör den riktigt lockande som friluftsverktyg, och i ett sådant läge hade jag fördedragit g-10 med textur. Men som EDC i fickan eller fodral så är den bra som den är.

/M
Nickar samstämmigt :).

~Paul~

Ja, det är en trevlig liten krabat. Får se om jag slår till. Har ju två "Air" på G. CPM M4 REX är ju trots allt lite bättre än VG-10 ;).
~Paul~

Tidigare visade "Centofante Memory" har en stilren elegans som jag uppskattar. Godkänt i första instans
images

Fast nu vet jag varför jag inte gillar Spyderco generellt:

C159GFP[medium].jpg

Både namnet och uteseende stämmer.
images

images

1. Tidigare visade "Centofante Memory" har en stilren elegans som jag uppskattar. Godkänt i första instans.

2. Fast nu vet jag varför jag inte gillar Spyderco generellt...Både namnet och uteseende stämmer
1. Absolut, en jäkligt fin design. Men som sagt. Synd att det inte är CPM M4 REX i den också. Det var den detaljen som svängde båten för mig. Faktum är att jag har läst många inlägg där man hyllar detta stål, fast enligt min åsikt i helt fel modeller. Det har oftast handlat om huggare och stora fastbladare. Visst, det kan vara trevligt att ha en sådan kniv i ett så pass tufft stål som REX men då har man missat hela poängen.

En stor och tjockbladig huggare behöver inte ytterligare en förstärkningsdetalj i form av ett så här pass exklusivt stål. Det räcker alldeles utmärkt med O1 (Arne), 52100 eller till och med 1095.

Men. Det är i samband med små, på pappret tämligen sköra knivblad, där REX verkligen kommer till sin rätt. Genom att utnyttja det här stålets tuffhet så kan man gå ned i bladtjocklek och eggprofil utan att behöva vara rädd huruvida kniven håller eller ej för störrre påfrestningar. Glasfibergreppet och titanchassit förstärker ytterligare dessa attribut. Det är eventuellt tre detaljer jag skulle ha ändrat på hos Air:

1. Greppet. Lite mer greppvänlig yta hade inte skadat
2. Adderat fånglinehål
3. Bladlåset. Jag hade hellre sett lock-back eller någon annan variant på Spydercos kända bladlås i stället för den liner-locken som Air är utrustad med

2. Haha, kul.

~Paul~

Den här kniven kommer designmässigt rätt nära idealkniven. Men återigen så hade jag gärna ändrat på åtminstone två detaljer. För det första så skulle jag skippa liner-locken (igen) och för det andra hade jag antingen tagit bort clipet helt och hållet eller placerat det mycket högre upp på handtaget så att kniven hamnar djupare i fickan.

Knivmakaren är en kille från Bulgarien som på nätet går under namnet "Silverman".

Bilagor

• Silverman liner lock.jpg
    Silverman liner lock.jpg
    48 KB · Visningar: 635
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 635
Håller helt med om klämman (facit: Nilakka). Fin kniv annars, skulle dock vilja ha en lite rakare linje genom kniven, som på Centon. Linerlocken hade jag gärna bytat till ett sådant lås som sitter på min Para-military 2, dvs compression typ. Smidigt som attan. Man behöver aldrig riskera att eggen möter ett finger och man både öppnar och stänger kniven med en hand :)

/M

Håller helt med om klämman (facit: Nilakka). Fin kniv annars, skulle dock vilja ha en lite rakare linje genom kniven, som på Centon. Linerlocken hade jag gärna bytat till ett sådant lås som sitter på min Para-military 2, dvs compression typ. Smidigt som attan. Man behöver aldrig riskera att eggen möter ett finger och man både öppnar och stänger kniven med en hand :)

/M
Jag tror dock att linjerna är korrekta eftersom bladet svänger så pass uppåt. Det kompenserar så att säga för vinkeln på greppet.

Både ball lock och compression lock hade varit bättre.

~Paul~

Nu har jag pysslat lite med min W11 under helgen. Det blev dock inte så mycket som jag hoppades på, tyvärr... Men efter det här så har jag ett par funderingar/frågor.

1. Det kändes som att kniven var rätt vass när jag plockade upp den ur lådan, men den skär inte fullt så bra som jag hade hoppats att den skulle göra. Jag har för mig att jag har läst någonstans om att de normalt sett inte kommer super-slipade, stämmer det?

2. Jag hörde av mig till EKA innan jag gjorde min beställning och frågade om slipfaser och vinklar, men har inte fått något svar. Men jag har iaf hittat att alla deras knivar är slipade med en eggvinkel på 40º (20+20)! Det låter ju enormt mycket. Jag hade räknat med 25-30º, men absolut inte 40. Är det läge att slipa om den?

3. W11 har ju 12C27-stål, och EKA har en hårdhet på 57-59 HRC, klarar den en eggvinkel på 25º eller är 30º att rekommendera?

I övrigt är jag fortfarande mycket nöjd med kniven. Den ligger enormt skönt i handen och jag gillar verkligen det räfflade tumgreppet på bladets rygg. Dessutom är den väldigt vacker att se på :)

1. Det kändes som att kniven var rätt vass när jag plockade upp den ur lådan, men den skär inte fullt så bra som jag hade hoppats att den skulle göra.

2. Jag har för mig att jag har läst någonstans om att de normalt sett inte kommer super-slipade, stämmer det?

3. jag har iaf hittat att alla deras knivar är slipade med en eggvinkel på 40º (20+20)! Det låter ju enormt mycket. Jag hade räknat med 25-30º, men absolut inte 40. Är det läge att slipa om den?

4. W11 har ju 12C27-stål, och EKA har en hårdhet på 57-59 HRC, klarar den en eggvinkel på 25º eller är 30º att rekommendera?
1. Vad använde du kniven till när du upptäckte att den "inte skär så bra"? Det vill säga. Vilket material skar du i?

2. Det stämmer. Den har en arbetsegg. Varken mer eller mindre.

3. 40 g syftar förmodligen på den lilla primäreggen som bladet har. Själva slipfasen är mindre än så. Den ligger runt 16-18 grader sammanlagt. Huruvida du bör slipa om beror på vad du primärt tänker använda kniven till. Dvs materialets hårdhet och abrasivitet. Du kan ju förstås ta bort primäreggen helt och hållet och köra på noll-egg, dvs en egg som följer slipfasens vinkel. Det är egentligen detta som är den genuina skandinaviska eggtypen.

4. Det klarar ned till 14-16 g sammanlagd eggvinkel i samband med inte alltför krävande uppgifter.

~Paul~

På den här 12C27-filékniven från EKA har jag en egg som ligger till och med under 14 g sammanlagt. Nu är det dock så att kniven endast används till de köttiga delarna på fisk. Ett grövre ben hade nog ödelagt den tunna eggen.

Bilagor

• Min EKA Filékniv, fällbar, 4.jpg
    Min EKA Filékniv, fällbar, 4.jpg
    19.6 KB · Visningar: 560
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 579
1. Vad använde du kniven till när du upptäckte att den "inte skär så bra"? Det vill säga. Vilket material skar du i?

2. Det stämmer. Den har en arbetsegg. Varken mer eller mindre.

3. 40 g syftar förmodligen på den lilla primäreggen som bladet har. Själva slipfasen är mindre än så. Den ligger runt 16-18 grader sammanlagt. Huruvida du bör slipa om beror på vad du primärt tänker använda kniven till. Dvs materialets hårdhet och abrasivitet. Du kan ju förstås ta bort primäreggen helt och hållet och köra på noll-egg, dvs en egg som följer slipfasens vinkel. Det är egentligen detta som är den genuina skandinaviska eggtypen.

4. Det klarar ned till 14-16 g sammanlagd eggvinkel i samband med inte alltför krävande uppgifter.

~Paul~

1. Det var när jag skulle tälja lite på en rätt så tunn gren från ett äppelträd. Ingen större uppgift alltså :)

2+3. Ah, då kanske jag ska börja med att ge den en rejält slipad egg i 40g för att se om det ger mer resultat istället för att slipa om den direkt. Det primära är att camping-/friluftssysslor. Tälja lite grillpinnar, tältpinnar, träspån för eldning och så blir det en del täljande för att fördriva tid (inget snideri, utan bara förverka material).

Tack o bock!

1. Det var när jag skulle tälja lite på en rätt så tunn gren från ett äppelträd. Ingen större uppgift alltså :)

2+3. Ah, då kanske jag ska börja med att ge den en rejält slipad egg i 40g för att se om det ger mer resultat istället för att slipa om den direkt. Det primära är att camping-/friluftssysslor. Tälja lite grillpinnar, tältpinnar, träspån för eldning och så blir det en del täljande för att fördriva tid (inget snideri, utan bara förverka material).

Tack o bock!
I ditt ställe så hade jag sänkt vinkeln på primäreggen till ca 20 g sammanlagt. 18-22 är vad man får på fabriksmoror med noll-egg i 12C27.

Det innebär att eggen kommer att se bredare ut. Den kommer dock att skära bättre. Gör det enligt principen; från grovt till fint och avsluta gärna med strigling. Man kan hoppa över striglingen om man handskas mestadels med mat som tomater och kött men i samband med trä är det att föredra.

~Paul~

PS Ingen orsak!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg