Stort knivintresse - välj din favoritkniv

EKA Executive Sportsman Wood. En trevlig liten krabat men tyvärr har den en liten och irriterande ricasso. Förstår inte poängen med det. Om man kan klara att tillverka en EKA Swede 82 utan ricasso så borde man klara att göra det på andra modeller också, däribland denna modell.

Bilagor

• Min EKA Executive Sportsman, 2.jpg
    Min EKA Executive Sportsman, 2.jpg
    20.3 KB · Visningar: 972
  • Min EKA Executive Sportsman, 4,.jpg
    Min EKA Executive Sportsman, 4,.jpg
    25.8 KB · Visningar: 900
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 814
EKA Executive Sportsman Wood. En trevlig liten krabat men tyvärr har den en liten och irriterande ricasso. Förstår inte poängen med det. Om man kan klara att tillverka en EKA Swede 82 utan ricasso så borde man klara att göra det på andra modeller också, däribland denna modell.

Absolut sköna linjer. Har den inte, finns även i lönn såg jag.

Håller med om bladutformning, men stör mig inte alls lika mycket på det som du. Inte ens på Swede 8.

Jag börjar bli expert på varianter av en annan EKA-kniv, men vad är egentligen skillnad mellan Swede 82 och Swede 92 som säljs nu?

/

Absolut sköna linjer. Har den inte, finns även i lönn såg jag.

Håller med om bladutformning, men stör mig inte alls lika mycket på det som du. Inte ens på Swede 8.

Jag börjar bli expert på varianter av en annan EKA-kniv, men vad är egentligen skillnad mellan Swede 82 och Swede 92 som säljs nu?

/
82 är med träskollor, 92 med gummiskollor (Santoprene).

~Paul~

Avsaknaden av bladlås på EKA 38, är det ett problem? Gillar verkligen den stilrena designen och det något udda bladet på den.
Jag tycker inte det. Det har med vana att göra. Jag har i stort sett under hela mitt liv kört med knivar utan bladlås och inte förrän på 90-talet gått över till knivar med bladlås.

Ärligt talat så är det sällan man behöver bladlåsningen. De få gånger som jag saknat det har varit i samband med material där bladet har fastnat på något sätt och där man varit tvungen att knixa/lirka ut det igen.

Sedan beror det förstås på vad man använder kniven till ;). De populära s k combat-knivar bör nog ha bladlås, liksom fällknivar för jakt- och visst sportfiske.

~Paul~

Jag tycker inte det. Det har med vana att göra. Jag har i stort sett under hela mitt liv kört med knivar utan bladlås och inte förrän på 90-talet gått över till knivar med bladlås.

Ärligt talat så är det sällan man behöver bladlåsningen. De få gånger som jag saknat det har varit i samband med material där bladet har fastnat på något sätt och där man varit tvungen att knixa/lirka ut det igen.

Sedan beror det förstås på vad man använder kniven till ;). De populära s k combat-knivar bör nog ha bladlås, liksom fällknivar för jakt- och visst sportfiske.

~Paul~

Tackar. Ja, den verkar ju vara rätt stabil i sin "låsning" ändå. För enklare småpill torde den vara utmärkt.
Design av en kunglighet kan man ju inte motstå, blir ännu en kniv i "knivhinken"... :)

re

Har varit lite på hugget o gjorde denna lilla lirare med en bladlängd på bara 7.5 cm. :) Paul tjatar så ofta om att det ska vara flat slipat så då gjorde jag det:) Ricasson är heller inte så stor så hoppas jag inte får så mycket skit för det heh heh.. Skaftet sågade jag till ett par fina scalor av en älghorns krans jag hade hemma . Stålet gjorde jag av o1 stål o lite filework för dekoren skull.:) Hoppas ni gillar lite custom:)

tre-199.jpg

sjy-25.jpg

fyra-154.jpg

Den är mycket fin Kimmo! Förmodligen den som jag gillar bäst hittills!

Vilken typ av slida planerar du till den här skönheten?

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg