Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. EKA Swede 38 :) eller mellanstor Victorinox (byter modell ibland)
2. EKA Swede 38 :) eller Victorinox
3. EKA Swede 38 :) eller Victorinox
4. En Mora kockkinv med gult handtag. Lik http://www.knivhuset.com/kockknivar/244-kockkniv-21-cm-morakniv-lime.html Helt (opretentiöst) nöjd med den, utan att ha gjort någon research innan köp. Billigt på Clas Olsson några år sedan.
5. EKA Swede 38/Swede 45, träsidor, kolstålsblad :) Den ser elegant och snäll ut och är väldigt funktionell. Mycket prisvärd. (Ackumulerat affektionsvärde: Första ca '70/'71, diverse genom åren).

Efter att nu ha snurrat runt och intresserat mig för knivar på internet, provat knivar i butiker, läst detta och andra forum ett antal veckor så står sig favoritkniven väl. Jag köpte även en EKA Swede 8. Väldigt olik i karaktär men jag gillar den också. Fantastiskt stabil för att vara en liten fällkniv. Konstigt nog har jag aldrig vetat om Swede 60/82//92 mfl, lite större EKA fäll-knivar i samma serie. Jag ska skaffa någon av dem också.

De "moderna" high-end USA-knivarna är säkert utmärkta, men ofta designade för att se aggresiva/"intimidating" ut. Dessutom skulle jag aldrig vilja ha en kniv som heter något så dumt som SOG, KA-BAR eller Spyderco:) Fast det finns ju även USA-knivar som tilltalar på bild eller youtub-rec.

Hittade citat:
"Sandvik's not the "hottest" steel right now, but there might be a renaissance. Ka-Bar, one of the world's most renowned manufacturers of 'combat knives' has chosen Sandvik 12C27 in its 'Next Generation Fighting Knife'. As such they are unlikely to impress in Mora, where it manufactures two million knives per year and also knows that soldiers are not fighting with knives (since a couple of hundred years) and the 'combat knives' is actually a sort of rugged camping knives, in "battle" they will only possibly be used against civilians or already disarmed troops."

http://www.ka-bar.com/knives/law-enforcement "KA-BAR Law Enforcement Knives guaranteed to scare the hell out of any assailants"
http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/975847-Show-us-your-Scary-Knives!
Hej H! Kul att du slutligen hittade hit :).

Förresten, sorry för dagens överbud ;).

Tack för din lista. Skulle man våga att påstå att EKA 38 är något av en favorit?
Sneaky.gif

Jag har också den omnämnda MoS kockkniven. En trevlig pjäs med bra ergonomi för en blygsam summa. Jag gav under 200:- för den på Classe för ca 3 år sedan. Det enda som man bör göra är att tunna ut eggen något för att få kniven att skära lite effektivare. Jag har därför sänkt vinkeln till ca 18-20 g sammanlagt. Har testat lite olika vinklar och funnit den här bäst. Kniven klarade inte riktigt en 15-16 g vinkel. Eggen ville gärna rulla över.

Minaanvndarkksknivar2.jpg

Håller med om sandvikstålet. Det börjar bli riktigt poppis "over there".

~Paul~

PS Olofströmkniven är inte i kolstål, utan i någon typ av verktygsstål (mellanlegerat)

knivskärpa

... Kul att du slutligen hittade hit :).

Jag har varit här ett tag utan att lämna spår...

Om vi börjar i slipning/skärpning/striglings-kanten:
När jag var barn gick vi till någon grannbondes handvevade slipsten och slipade sönder våra knivar. Billigt handbryne med olika grovlek på vardera sida. Strigling på livrem.

12c27 jämfört något mycket mer "avancerat":
Kan du kvantifiera hur mycket längre skärpan räcker? Jag förstår det här med ingenjörs-kompromisser. Det finns inget som är bäst i alla avseenden. Men om man har med sin EKA fällkniv ute i naturen och täljer lite trä, rensar fisk, öppna förpackningar, mm. Vad skulle jag ha i stället för att vara markant mer nöjd med hur länge skärpan håller sig? 30% längre? Dubbelt? Tio gånger så länge? Finns det?

Med dålig (dvs utan kontroll på vinklar och profiler mm) handteknik kan jag få mina knivar så vassa att det hjälpligt går att raka hår på armen. Det är ändå inte vad du nämnde för ett tag sedan; "klyver frihängande hårstrå utan någon ansträngning" (fast i annat forum insåg jag nyss).
Min far använde kniv i dagligt jobb 1-10 timmar om dagen i ca 60 år. När han skärpte kniven för ros-okulering var den vass. Jag har en av dessa knivar framför mig från ca 1975. Firman finns fortfarande http://www.tina-messerfabrik.de/. Den har chisel edge enl: http://zknives.com/knives/articles/knifeedgetypes.shtml

Jag tycker aldrig en kniv är för vass, men det är viktigare att den är behagligt/praktiskt vass länge. Dessutom inte omöjligt jobbig att skärpa om när det ändå behövs.

Den här mannen använder egen stål-rating: hur många hjortar han flår utan omskärpning.
http://www.youtube.com/user/virtuovice/videos
Han gillar inte "fixed alignment pivot sharpening" http://youtu.be/FMb5hAi9Cqg

Jag har några relativt dyra kniv-kandidater och eventuella skärpningsövningar att prova. Men det är inte säkert det blir av...

Hej&välkommen SO!

Ett skäl att gilla knivar som heter något så häftigt som Spyderco :) Paul hade den uppe för ett tag sedan också. Börjar bli mer och mer intresserad av modellen. Hade dock önskat ett G-10 grepp med lite struktur. Lite mer funkis då.

/M

Bilagor

• cento.jpg
    cento.jpg
    6.6 KB · Visningar: 1,552
Bra val av köksknivarna, speciellt (av någon outgrundlig anledning) gillar jag Moras Lime-serie.

En vacker dag kanske vi kan få se samma knivar fast med svart skaft ute i butikerna.

Paul, vad är största skillnaden mellan de olika Sandvikstålen som vi har pratat om här (14C28N v.s. 12C27)?

Är det något som passar bättre än något annat till någon specifik uppgift?

//Per

1. Jag har varit här ett tag utan att lämna spår...

1. På så sätt :).

2. Om vi börjar i slipning/skärpning/striglings-kanten:
När jag var barn gick vi till någon grannbondes handvevade slipsten och slipade sönder våra knivar. Billigt handbryne med olika grovlek på vardera sida. Strigling på livrem.

2. Funkar även idag.

3. 12c27 jämfört något mycket mer "avancerat":
Kan du kvantifiera hur mycket längre skärpan räcker? Jag förstår det här med ingenjörs-kompromisser. Det finns inget som är bäst i alla avseenden. Men om man har med sin EKA fällkniv ute i naturen och täljer lite trä, rensar fisk, öppna förpackningar, mm. Vad skulle jag ha i stället för att vara markant mer nöjd med hur länge skärpan håller sig? 30% längre? Dubbelt? Tio gånger så länge? Finns det?

3. Räcker längre än vad? Du måste ha ett annat stål att jämföra med om det skall vara rättvist. Olika jobb kräver olika ståltyper och slipfaser. En kniv ämnad till fiske är inte speciellt bra att spänta ved med eller tälja med och en utpräglad täljkniv är värdelös till att filea fisk eller använda till matlagning. Därtill är oftast bladet för kort och dessutom oftast utrustat med skandinavisk slipfas.

12C27 är visserligen ett bra stål men jämfört med de riktigt exklusiva rostfria ståltyperna så kommer det trots allt till korta. Det som gör 12C27 så bra är pris-/kvalité-förhållandet. Man får helt enkelt mycket för pengarna.

4. Med dålig (dvs utan kontroll på vinklar och profiler mm) handteknik kan jag få mina knivar så vassa att det hjälpligt går att raka hår på armen. Det är ändå inte vad du nämnde för ett tag sedan; "klyver frihängande hårstrå utan någon ansträngning" (fast i annat forum insåg jag nyss).

4. Ja, min Endura i VG-10 täljer enskilda hårstrån. Det är dock en skrytskärpa som försvinner i samband med det första skäret i någon typ av abrasivt material. Den typen av skärpa är därför meningslös att sikta på när det vankas praktiskt arbete.

5. Min far använde kniv i dagligt jobb 1-10 timmar om dagen i ca 60 år. När han skärpte kniven för ros-okulering var den så vass. Jag har en av dessa knivar framför mig från ca 1975. Firman finns fortfarande http://www.tina-messerfabrik.de/. Den har chisel edge enl: http://zknives.com/knives/articles/knifeedgetypes.shtml

Ja, det gamla Solingenknivarna var korrekt utformade och hade en annan värmebehandling än de nyare. Många fina märken fanns det på den tiden när det begav sig.

6. Jag tycker aldrig en kniv är för vass, men det är viktigare att den är behagligt/praktiskt vass länge. Dessutom inte omöjligt jobbig att skärpa om när det ändå behövs.

6. Precis. Det handlar som vanligt om kompromisser. Det är lite av en motsägelse att man vill ha ett stål som är både lättskärpt men håller skärpa länge. Det närmaste jag kan tänka mig i den vägen är AISI M2 och Crucible CPM M4 Rex.

7. Den här mannen använder egen stål-rating: hur många hjortar han flår utan omskärpning.

Han gillar inte "fixed alignment pivot sharpening".

7. Så kan man mäta förstås . Japanen (virtuovice) har rätt i att det är svårt att lägga en jämn slipfas på ett blad med typ Lansky, Edge Pro, osv. Dock bör man veta att dessa svagheter är kända och lätta att rätta till. Man behöver ju inte dra brynet hela vägen ända ner till spetsen. Det räcker att man först klarar av de raka linjerna och övergår till kurvaturen på frihand. Det finns dessutom system som tillåter att man tiltar upp bladet i slutet av svepet.

8. Jag har några relativt dyra kniv-kandidater och eventuella skärpningsövningar att prova. Men det är inte säkert det blir av...

8. Övning är A och O, avsett vilket system du än väljer.

~Paul~

Hej&välkommen SO!

Ett skäl att gilla knivar som heter något så häftigt som Spyderco :) Paul hade den uppe för ett tag sedan också. Börjar bli mer och mer intresserad av modellen. Hade dock önskat ett G-10 grepp med lite struktur. Lite mer funkis då.

/M
Ja, det är en trevlig liten krabat. Får se om jag slår till. Har ju två "Air" på G. CPM M4 REX är ju trots allt lite bättre än VG-10 ;).

~Paul~

1. Bra val av köksknivarna, speciellt (av någon outgrundlig anledning) gillar jag Moras Lime-serie.

2. En vacker dag kanske vi kan få se samma knivar fast med svart skaft ute i butikerna.

3. Paul, vad är största skillnaden mellan de olika Sandvikstålen som vi har pratat om här (14C28N v.s. 12C27)?

4. Är det något som passar bättre än något annat till någon specifik uppgift?
1. Jag gillar dem också. Till och med färgen! Jag är nog en av de få som gör det ;).

2. Det kommer helt garanterat. Santoprene är ju naturligt mörkgrått så det borde inte vara några problem.

3. Oj. Ämnet är rätt stort som vanligt. Har att göra med de fördelar man vinner i samband med värmebehandling, rosttröghet, samt slitstyrka.

4. 14C28N är ju lämpligare i fuktiga miljöer och där man eftersträvar en högre grad av slitstyrka jämfört med 12C27. Bra till fick-EDC och fiskeknivar/filéknivar.

~Paul~

Soundoptics: knifeworks.com har bättre priser än knifecenter och utomordentlig service och snabba leveranser. Vilken som av desssa firmor är säkert kanon.

Paul: CPM M4 har jag ingen erfarenhet av. Men VG-10 tyccker jag är ett jättebra stål. Lätt att slipa och håller skärpan bra i förhållande till det.
Hade Centofanten haft g-10 skalor så hade jag slagit till i förrgår! Lite mycket krussidull med titan och glasfiberinlägg, jag skulle ju vilja använda kniven till friluft.

/M

Soundoptics: knifeworks.com har bättre priser än knifecenter och utomordentlig service och snabba leveranser. Vilken som av desssa firmor är säkert kanon.

Paul: CPM M4 har jag ingen erfarenhet av. Men VG-10 tyccker jag är ett jättebra stål. Lätt att slipa och håller skärpan bra i förhållande till det.
Hade Centofanten haft g-10 skalor så hade jag slagit till i förrgår! Lite mycket krussidull med titan och glasfiberinlägg, jag skulle ju vilja använda kniven till friluft.

/M
Jag får nog provhandla på knifeworks inom en snar framtid. Du pratar ju så fint om dem :).

Jag har ju två Gerberknivar i M2. Den som heter A475 är förmodligen den bästa allroundkniven jag har. Stålet är helt makalöst. Det har en perfekt kombination mellan slitstyrka, slagseghet och är dessutom någorlunda lättskärpt och rostar inte lika lätt som rena kolstål. Det sägs att CPM M4 REX är flera snäpp bättre än M2 på alla dessa detaljer ;).

Jag får som sagt erfara detta om ca en vecka, när mina "Air" kommer. VG-10 är ju ett helt annan typ av stål. Det är ett utpräglad rostfritt men fint korn och bra rosttröghet. Min Endura i VG-10 är som sagt den vassaste kniven oavsett ståltyp som jag äger. Det sägs dock att CPM M4 är bättre på allt jämfört med VG-10, utom rosttrögheten. VG-10 och 154CM är ganska lika på många punkter, bl a slitstyrka.

Så, du gillar inte glasfibergreppet. Personligen är jag ganska förväntansfull eftersom Air ju också har glasfibergrepp över titanchassi.

Nedanstående diagram är ritat efter ett antal tester som en BF-medlem utför på olika sätt. Man kan förstås alltid diskutera själva testet och därmed resultatet men tendensen är ganska klar.

Bilagor

• Jämförelse i slitstyrka i superstål.jpg
    Jämförelse i slitstyrka i superstål.jpg
    26.1 KB · Visningar: 1,476
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,462
Verkar var ett sjysst stål helt enlelt :)
Dissar inte utseendet på Centofanten, den är snygg (likaså Air). Det jag menar är att jag tycker att bladet på Centon gör den riktigt lockande som friluftsverktyg, och i ett sådant läge hade jag fördedragit g-10 med textur. Men som EDC i fickan eller fodral så är den bra som den är.

/M

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg