Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Precis. Men jag tror trots allt inte att det är samma firma som tillverkade Micartakniven. Det skulle vara intressant att få se en bild på logotypen.

~Paul~

Läste inte hela inlägget. Sorry :)

Jepp, en bild på kniven och logotypen skulle hjälpa. Av en händelse så känner jag faktiskt en del folk på Condor, så jag kan hjälpa till att identifiera kniven om det så önskas.

Läste inte hela inlägget. Sorry :)

Jepp, en bild på kniven och logotypen skulle hjälpa. Av en händelse så känner jag faktiskt en del folk på Condor, så jag kan hjälpa till att identifiera kniven om det så önskas.
Du behöver inte be om ursäkt :). En logotype skulle verkligen bringa klarhet i det hela.

Intressant att du har en del bekanta på Condor. Då kan man få lite inside info ;).

~Paul~

Hej!
Någon som har några visdomsord om min nyinköpta Kersaw Skyline 1760?
Läste på om den på lite amerikanska forum. Där sades det att det var mycket bang for the buck. Väldigt nöjd än så länge! Känns som den kommer fungera som en bra EDC kniv. Som det känns nu så kommer den ersätta min Böker Subcom då den trots sin lätta vikt känns mer rejäl.
Några av kraven jag hade var att den skulle gå att öppna lätt med vänster hand och inte skulle väga för mycket eller bara för dyr för att användas.

En liten incident som hände mig den andra dagen jag haft den i min ägo var att kniven öppnat sig i fickan. Det resulterade i ett rejält snitt i pekfingret, trasiga jeans samt nedblodade skor. Vet inte om jag kan skylla på att den lilla öppningsklacken på kniven tryckts i mot något annat bös i fickan eller om jag bara är en knallkork...

Nu vet jag att det inte är något fel på skärpan i alla fall!

Är Kershaw ett erkänt bra märke?
Vad finns att säga om stålet? (Sandvik 14C28N)
Ytan på G10 materialet i handtaget har ett mönstret som känns bra i handen i alla fall.
Priset ink frakt landa på 710kr. Var det ok?

Det var allt för mig!

(Ursäkta eventuellt stökig text då jag skrivit från min iPhone)

Bilagor

• 79c131b749d8ce5797a0c0b806046d42.jpg
    79c131b749d8ce5797a0c0b806046d42.jpg
    50.4 KB · Visningar: 602
Här kommer ett par bilder på Martiini-kniven som jag,nämnde tidigare. Om ni kan säga något om den utifrån dessa bilder så vore det väldigt intressant :)

Bilagor

• 20120908.JPG
    20120908.JPG
    117.7 KB · Visningar: 628
  • 20120908_2.JPG
    20120908_2.JPG
    86.4 KB · Visningar: 566
  • 20120908_3.JPG
    20120908_3.JPG
    83.5 KB · Visningar: 592
Här kommer ett par bilder på Martiini-kniven som jag,nämnde tidigare. Om ni kan säga något om den utifrån dessa bilder så vore det väldigt intressant :)

Har haft samma modell, köpte den i Finland på 80-talet för runt en hundring i Svenska pengar. Det var lite över turist souvenir över den, men till skillnad mot vanliga sådana var den verkligen användbar. De brukar dyka upp då och då på tradera och liknande ställen i varierande skick.
Min tappade jag tyvärr under lumpen då läderremmen den hängde i troligen nötts av.

re

Marttiini kniven såldes i en del turist affärer som sovenirer i norra Finland. Faktum är dock att kniven är gjord för att användas o funkar bra. Gillar bättre de här äldre Marttiinin knivarna, har en själv på 17 cm blad huggare. Såg också tillochmed ofta samer som hade den här kniven som kompliment kniv i sin utrustning när jag var i norra finland på 80 o 90 talet.

Här en F1a jag gjorde om lite till ett skaft med ebenholtz:)

tv-789.jpg

ett-2158.jpg

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg