Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En del intressanta val PoiRan. Har själv en liknande slaktkniv från Frosts. Den med svart plasthandtag.

~Paul~
 
3. Vilken kniv använder du utomlands?

601457156_5ca0d6b8fa_o_d.jpg


4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

Victorinox konditorkniv; 10" blad, vågtandad (ej sågtandad). Haft den i tre år nu och räknar den till ett av mina bästa prylköp alla kategorier. Lätthanterlig och perfekt till bröd, frukt, grönt, ost, korv, mm.
Lökhackning tar kockniven hand om, men transparenta tomatskivor, dela salladshuvud eller färskt bröd i ett eller två drag med perfekt resultat, är snabbt och enkelt med denna kniv.

601457166_95b67ad526_o_d.jpg


601457248_974860bee3_o_d.jpg


601457206_6a8115f72d_o_d.jpg
 
Detta är den enda icke smidda kniven jag använder i köket. Vid tillfälle ska jag känna på Wüsthof's i övrigt mycket snarlika motsvarighet; dock tveksam till att jag ska finna någon anledning att byta ut den mot en tyngre och styvare kniv.

Ergonomin är oantastlig. Till mindre skärjobb faller valet i regel på den som ligger närmst inom räckhåll av denna och liten vass skalkniv.
 
myggan i tältet; sa:
Vid tillfälle ska jag känna på Wüsthof's i övrigt mycket snarlika motsvarighet; dock tveksam till att jag ska finna någon anledning att byta ut den mot en tyngre och styvare kniv.
Tveksamt. Om jag minns rätt så tillverkas Wüsthofkivarna i DIN 1.4116 vilket i grova drag motsvarar AISI 440B. En vanlig hårdhet ligger runt 55-56 HRC, dvs bara snäppet bättre än i fallet med din Vic kökskniv (HRC 54-55).

~Paul~
 
Sedär, ännu ett Hattori KD-fan! :) Ja, de är lätta att falla för... (någonting säger mig att du skulle kunna få för dig att sälja din TV för en sån kniv...)

Ska vi slå vad om vem som får sina fingrar på en sån kniv först? :)
 
mountainfox; sa:
Sedär, ännu ett Hattori KD-fan! :) Ja, de är lätta att falla för... (någonting säger mig att du skulle kunna få för dig att sälja din TV för en sån kniv...)

Ska vi slå vad om vem som får sina fingrar på en sån kniv först? :)
Du har tyvärr redan förlorat (på sätt och vis) Alek. Jag har redan testat en äkta Hattori och dessutom äger jag en Itou. Mitt inlägg på Flashback är några månader gammalt, nämligen.

Jag anser nämligen att min R2 Itou är avsevärt bättre än Hattori KD. Visserligen är Hattori-knivarna hårdare i stålet men likväl inte lika nötningståliga. Det här är ett komplicerat ämne som skulle kräva många timmars förklaring men min slutsats är likväl: Itou är bättre än Hattori för ca halva priset.

~Paul~

PS Dock är ju Hattori snygga ;)
 
Vad använder ni till att tex kapa större fågel och fisk?

Min kockkniv är en 9" spansk Arcos (kopia av Wüsthof Classic). Den har tyngden och är tillräckligt seg i stålet; funderar på att ev ha den i lådan för såna specialuppdrag och skaffa nåt annat till andra kockknivsjobb.

Thomas
 
myggan i tältet; sa:
Vad använder ni till att tex kapa större fågel och fisk?
Till sådana arbeten behövs inget speciellt. Jag använder iof en Frosts styckkniv men en vanlig mora räcker långt. Dock avråder jag från att använda en vanlig kockkniv. Risken för eggdeformation är stor.

~Paul~
 
En Mora i köket är säkert användbart, men till att kotlettera lax och dela kyckling, det låter lite kärvt men kanske funkar bättre än jag föreställer mig.
En klassisk stor europeisk kockkniv's tyngd och längd gör såna jobb smidiga. Som sagt handlar det om att offra en egg i så fall, och använda en annan kniv till andra sysslor.

Thomas
 

Liknande trådar