Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Sax är nästan ett måste enligt mig, på en Victorinox. Får extraknäcka som avbitare, kabelskalare, etc :) Likaså tycker jag konservöppnare är ett totalt måste. Samt kniv, givetvis.

Kul tråd, jag återkommer, ska fundera lite mer samt ta kort. Är mer inne på 'bruksknivar' än 'finknivar'.
 
Vad är det egentligen alla gör med sina saxar som inte kniven duger bra till? Hjälp mig upptäcka den magiska gråzonen mellan apotekssaxen och knivbladet. :)

Outridern's Phillipsmejsel, såg och saxen finns ju alla som bekant på Champen och är funtioner jag använt mycket hemmavid innan verktygslådan började se ut nåt för världen, men ibland även efter det.
Däremot ska jag sanningsenligt tvärneka till att ha plockat fram dessa varken på luff eller i vildmark; annat än i tidiga tonårens TVM-grupper; då i rent uppvisningssyfte bland Victorinoxsugna grabbar. Och där satt man och skulle f:n upp till bevis att pyttesågen dög nåt till.

Skollor, har Victorinoxhandlare dessa bakom disk, tro? Tackar för tips; jag har inte gjort minsta ansträngning att fixa till Champen, men en mindre slant kan det utan vidare vara värt.

Thomas
 
myggan i tältet; sa:
Vad är det egentligen alla gör med sina saxar som inte kniven duger bra till? Hjälp mig upptäcka den magiska gråzonen mellan apotekssaxen och knivbladet. :)

Skollor, har Victorinoxhandlare dessa bakom disk, tro? Tackar för tips; jag har inte gjort minsta ansträngning att fixa till Champen, men en mindre slant kan det utan vidare vara värt.

Thomas

Saxen på stora Victorinoxen är den bästa nagelsaxen jag hittat. Skollor vet jag inte, men Teknikmagasinet har pinsett, tandpetare och skruvmejsel med i katalogen. En kompis som tidigare jobbat i knivbutik berättade att minsta tillverkningsserien för en specialkomponerad Victorinox bara är 500st så länge det räcker med att montera befintliga delar från andra modeller. Kan vara kul att ha en helt egen modell...
Hur fungerar det med utbytesdelar till Gerber multiverktyg? Jag har brutit av sylen/brotchen eller vad det ska föreställa och pilipsmejsen har sett sina bättre dagar.
 
Jag uttryckte mig lite vagt. För att få skollan utbytt så får man skicka kniven till Schweiz. Det ha en bekant till mig gjort och det kostade tydligen inte skjortan.

Likaså kan man få defekta instrument utbytta. En extra/ny fjäder till saxen bör heller inte vara svårt att erhålla.

Samma gäller Gerbers prylar, antar jag. Det är bara att kontakta dem och fråga på lite priser. Jag är säker på att det går att lösa.

~Paul~
 
Vicsax vs nagelsax (knivblad inklusive)

Tack Paul, då vet jag besked angående skollan.

Re: nagelsax,

För personvård tycker jag Vicsaxen funkar men den är ändå en slugger i direkt jämförelse med vanlig böjd minisax. 11g väger den; 5g var feltryck.


Thomas


565729439_c8b2caee10_o_d.jpg
 
Re: Vicsax vs nagelsax (knivblad inklusive)

myggan i tältet; sa:
Tack Paul, då vet jag besked angående skollan.

Re: nagelsax,

För personvård tycker jag Vicsaxen funkar men den är ändå en slugger i direkt jämförelse med vanlig böjd minisax. 11g väger den; 5g var feltryck.


Thomas

De lösa saxarna brukar vara slöa och klena så att de fjdrar isär.
 
myggan i tältet; sa:
PoiRan skrev:
Sax är nästan ett måste enligt mig, på en Victorinox. Får extraknäcka som avbitare, kabelskalare, etc :)
Aber ja, husbehov som sagt. Men bushen då?
Bush och bush, hemmavid har man ju Bahco-avbitaren till hands, det är ju när man är ute i naturen som man använder saxen till annat än naglar :) Kommer inte på några bra exempel, men jag tycker jag använder saxen "jämt". Så mycket att 'fjädern' gått sönder även för mig, för flera år sedan. Ok, det mesta man behöver göra med en sax GÅR att göra med kniv, menmen. :)
 
Helt säkert finns det en och annan värdelös småsax att köpa, men din beskrivning träffar inte den jag använder.
Visst, klen till storleken är den och kompletteras alltid med knivblad, inget snack om den saken. Däremot saknar den ännu efter ett par års användning ens antydan till frispel; bettet är det inget som helst fel på.

Thomas
 
Jag tycker att med saxen så har man större kontroll när man klipper sådant som plåster, blåsor på fötterna och tånaglar då man upptäcker att de orsakar blodiga sår i samband med vandring.

Funkar också bättre på tyg och diverse reparationer på ryggsäcken. Går alldeles utmärkt att klippa av fenor på fisk dessutom ;)

~Paul~
 
Paul,

Du menar jämfört med knivblad?

Av det du nämner ser jag fiskfenor som att bra jobb för Vicsaxen. Men brukar du klippa fenorna på firren? Enda gången jag gör det hemma på skärbrädan är när jag ska kotlettera en hel lax; något jag ännu inte haft tillfälle till vid öringbäcken :)

Fler förslag på utmaningar för kombo knivblad + nagelsax?

Tyg, visst; men det räknar jag för min del till kategorin sällananvändning, vilket är applicerbart på många andra Vicfunktioner. Den enstaka gången blir det till att vika tyget över kniveggen.
Plåster fixar kniven. Överhuvudtaget tycker jag det är mycket diverse "fixande" som knivbladet duger väl så bra till som en sax; utom just finlir som också kräver tvenne eggar, såsom nagelklippning: the famous nagelsax.

Edit: Nu när jag tänker på det, nästa gång det blir lax ska jag testa nagelsaxen på fenorna. Vad sjutton, tar den stortånaglar utan att blinka borde fiskfenor inte vara alldeles kört.

Thomas
[Ändrat av myggan i tältet 2007-06-18 kl 21:45]
 
Alltså, visst en kniv klarar i stort sett allt vad en sax klarar av men frågan är vad som är mest bekvämt.

Fenor är ingen match för saxen på min Outrider. Återigen, det går att skära bort dem med kniv men då går det åt mer fiskkött. Med sax kommer man liksom närmare.

Över huvud taget så funkar saxen ypperligt i samband med sportfiske.

~Paul~
 

Liknande trådar