Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Min(a) Vicksax(ar) används bland annat till att trimma flugor (fiskeflugor) i fält, att klippa papper till mina små döttrar på semester när de pysslar, att trimma trådar i kläder (en kniv fungerar men det finns ett riskmoment med en vass kniv i närheten av spralligt barn), att ta små blommor som skall få lika längd och en del annat jag måste fundera ut.

Och saxen är bra...

Kom på en sak till, att trimma av små hudbitar vid naglarna, ni vet de där som sticker ut och ömmar när man rör vid dem.

En av döttrarna hade en sådan i kväll när hon skulle lägga sig.
[Ändrat av mipert 2007-06-18 kl 22:38]
 
Ja, som sagt så skulle jag inte vilja vara utan den. En liten nagelsax i all ära men saxen på Vicarna är lite kraftigare och därmed enligt min åsikt något mer användbar.

~Paul~
 
Jag har ju haft Champen i många år, och håller med om att saxen är mycket bra. Att den trots det ströks när jag skaffade ny friluftsvic, förtäljer rätt väl hur ofta jag använder den utomhus (med nagelsax tillgänglig).

Men,

Tänkvärt med saxförsedd Vic just till sportfiske, om det skulle bli aktuellt nån gång. Säkert är det också bekvämt med saxen i ett rejält handtag i såna lägen.

Om & men,

Allra första gången skulle jag visserligen lägga nagelsaxen i fiskelådan (ska jag ändå fundera på en särskild fiskevic, är det lika bra att upptäcka om det är nåt annat som vore schysst å ha).
Annars vetetusan om det är mycket mer än klippa vinkelräta julpynt jag skulle sakna utan vicsax.

Thomas
 
Vics kroklossare är inte speciellt bra tycker jag. Själv tar jag med min letherman för att ha en tång vid fiske. Den smala tången och det skapliga skaftet ger bra tag när man försiktigt skall lossa en krok för att släppa i. Den är också fin när man skall lossa riktigt besvärliga krokar ur avlivad fisk. Typ ta ett tag och vrid och drag tills nåt ger sig.

Äldre män i Jämtlands södra utbyar skär sina naglar med kniv. Det är lite för fjolligt med kvinnoverktyget sax eller sörlandsfjollverktyget nagelknipsare. Att bita av dem verkar nervöst och det är vi ju inte.

Själv tycker jag att saxen är bra då jag bara är en medelålders stadslevande Östersundsbo. Den är också perfekt till flugfisket. Klipper endast naglarna sporeadiskt dock ute i fält. Gör det oftast hemma och växtakten är lägre än längden på mina expeditioner.

Jag håller mig inte med nån speciell frilufts vic. Alla mina 8 ser jag som allround EDC. Dock är min Safari mer åt friluftshållet och min Champ för stor att ta med över huvud taget. Blommodellen med höknäbb är väl också lite mer åt hemma i trädgårdshållet. Ett problem för mig och den kniven att mitt odlande inskränker sig till balkonglådor samt slybekämpling på min jordbruksfastighet. Ympandet tar liksom aldrig riktigt fart.

Bosse

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
Äldre män i Jämtlands södra utbyar skär sina naglar med kniv. Det är lite för fjolligt med kvinnoverktyget sax eller sörlandsfjollverktyget nagelknipsare. Att bita av dem verkar nervöst och det är vi ju inte.


Så jamtarna är för frökenaktiga för att använda yxa?
 
GustavOh; sa:
Nirrebosse; sa:
Äldre män i Jämtlands södra utbyar skär sina naglar med kniv. Det är lite för fjolligt med kvinnoverktyget sax eller sörlandsfjollverktyget nagelknipsare. Att bita av dem verkar nervöst och det är vi ju inte.


Så jamtarna är för frökenaktiga för att använda yxa?

De får inte låna yxan, den skall jämtetöserna ha och raka benen med.
 
På 1910-talet bodde en skomakare på undantag i Digerberget, Rätan socken, sydjämtland. Han använde både kniv och yxa till sina tår. Nu var det ju förstås inte naglarna det gällde utan hela tårna eftersom han hade kallbrand. Han satte kniven mot roten av tån(förmodligen ett eggverktyg av moraknivstyp då detta är vårt kulturarv), sen drog han till med yxhammaren för att få ett kontrollerat snitt. Alla småtårna gick samma väg, en och en. Vad jag förstår så klarade han livhanken på detta sätt. Vad gäller sydjämtländska män får man se honom som rastypisk.

Vad gäller håret på benen på kvinnorna vet jag inte så noga eftersom jag endast sett dem på håll och dessutom isolerar håriga ben mot kyla och håller undan myggen. Däremot vet jag att den typiska sydjämtländska yxan är vass nog med råge.

Bosse
 
Hahaaha, en del dråplig läsning här.

Ja, har tjejerna däruppe hår på bena likt taggtråd så är det kanske på sin plats med en välslipad Gränsforsare, alt H-forsare ;) för att sedan smeta på rikligt med STP eller ren asfalt.

Å andra sida så har man hört att myggen anpassar sig till rådande situation. Det borde resultera i mygg stora som modellflygplan och då hjälper tyvärr inte varken hårbeklädnad eller de nämnda kemikalierna :D.

~Paul~
 
Nirrebosse; sa:
Äldre män i Jämtlands södra utbyar skär sina naglar med kniv. Det är lite för fjolligt med kvinnoverktyget sax eller sörlandsfjollverktyget nagelknipsare. Att bita av dem verkar nervöst och det är vi ju inte.
Nagelsaxen: riktigt fjollnätt och enkel att hållas gömd från oldboysen, medan saxlöse Nomad obekymrat hanteras i kärvaste sällskap.

Överens om att ska man ut över en helg kan man nog ta hand om nageldetaljen före start; vore nagelsaxen begränsad till det jobbet kom den mer sällan in på packlistan.

Thomas
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

- Vardags och vardags...en kniv jag alltid har med mig är denna som sitter på nyckelknippan :
599928530_048bb758df_m.jpg

EKA, kombinerad liten kniv och kapsylöppnare. Det senare kanske inte är nödvändigt, inte heller fil, menmen...skarpslipad och praktisk lite då och då. Duger att (med kniven) fixa oklippta naglar eller om man rakat ansiktet slarvigt...om man känner för att fixa sånt :)

Vardags i betydelsen "alltiallo", kniv som användes till att dela stickor, karva bort rost på bilen, bända lite olika saker, etc är denna laminerade Frosts, gammal som gatan, andrasortering, fick den av min farfar att ha i bilen - men den hamnade i verktygslådan istället.

599164479_47327f733c_m.jpg


2. Vilken kniv använder du där ute?

Tidigare använde jag mest den här finska kniven, okänt fabrikat (texten bortsliten) som jag fått av min far, den ska dock pensioneras nu tror jag. Dels av lite sentimentala skäl, dels för att jag inte bär sådan kniv i bälte sedan flera år.

599158285_b68a5d773f_m.jpg


Ska nog ersättas med denna EKAn:
599755378_ddc5c3eaf2_m.jpg

Ingen fullgod ersättare att tälja och bryta trä med...fast jag får väl ha med en extra morakniv om jag ska göra sånt. Har dessutom oftast en liten Victorinox med som inte heller duger mycket till att tälja egentligen. Men oftast täljer man ju bara grillpinnar, ska man tälja till tält etc får man väl ta med en extra Morakniv som sagt :)

Sen beror det såklart på vad man menar med "ute", ska jag ut och fiska är det följande EKA som gäller :
599479786_e50e493598_m.jpg

Ofta i kombination med en blå morakniv.

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Åker inte utomlands så ofta, och gör jag det så blir det väl Norge. = Samma som i Sverige.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

Denna Frost duger till allt, skära kött, bröd, frukt, breda mackor, whatever :
599750502_78121e8951_m.jpg


Vi använder likadana på jobbet (jag skär kött i mitt arbete), fast då med plasthandtag, de är verkligen sköna att arbeta med. Bladet känns komfortabelt också. Vi har även markant dyrare knivar på jobbet, i liknande modell, men de är inte lika sköna att arbeta med på nåt svårdefinierbart sätt.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Har inga egentliga drömknivar. Har mest bruksknivar, och då egentligen alldeles för många. Enda 'fina' kniven jag har är denna Karesuando :
599420193_6ff54034c5_m.jpg

Jag vet egentligen inget om denna kniv, tycker att handtaget och slidan är finfina, passar ihop grymt bra, men däremot är bladet inte så vacker finish på. Inte så vass heller. Har dock aldrig använt kniven (min far fick den som gåva från nån), så kan inte bedöma dess kvalitet egentligen. Verkar fin att tälja med, men jag har Frost-knivar till det ändå - billiga och bra.

Sen kan jag ju ändå kasta in en extra bild på ett favoritbryne, någon som vet mer om det? Jag vet inte ett skvatt om finhetsgrad etc.
599140333_7fa541308b_m.jpg


599123679_e2126ae09e_m.jpg

[Ändrat av PoiRan, 2007-06-23 kl 15:40]
 

Liknande trådar