1. Vilken kniv använder du till vardags?
- Vardags och vardags...en kniv jag alltid har med mig är denna som sitter på nyckelknippan :
EKA, kombinerad liten kniv och kapsylöppnare. Det senare kanske inte är nödvändigt, inte heller fil, menmen...skarpslipad och praktisk lite då och då. Duger att (med kniven) fixa oklippta naglar eller om man rakat ansiktet slarvigt...om man känner för att fixa sånt
Vardags i betydelsen "alltiallo", kniv som användes till att dela stickor, karva bort rost på bilen, bända lite olika saker, etc är denna laminerade Frosts, gammal som gatan, andrasortering, fick den av min farfar att ha i bilen - men den hamnade i verktygslådan istället.
2. Vilken kniv använder du där ute?
Tidigare använde jag mest den här finska kniven, okänt fabrikat (texten bortsliten) som jag fått av min far, den ska dock pensioneras nu tror jag. Dels av lite sentimentala skäl, dels för att jag inte bär sådan kniv i bälte sedan flera år.
Ska nog ersättas med denna EKAn:
Ingen fullgod ersättare att tälja och bryta trä med...fast jag får väl ha med en extra morakniv om jag ska göra sånt. Har dessutom oftast en liten Victorinox med som inte heller duger mycket till att tälja egentligen. Men oftast täljer man ju bara grillpinnar, ska man tälja till tält etc får man väl ta med en extra Morakniv som sagt
Sen beror det såklart på vad man menar med "ute", ska jag ut och fiska är det följande EKA som gäller :
Ofta i kombination med en blå morakniv.
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Åker inte utomlands så ofta, och gör jag det så blir det väl Norge. = Samma som i Sverige.
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Denna Frost duger till allt, skära kött, bröd, frukt, breda mackor, whatever :
Vi använder likadana på jobbet (jag skär kött i mitt arbete), fast då med plasthandtag, de är verkligen sköna att arbeta med. Bladet känns komfortabelt också. Vi har även markant dyrare knivar på jobbet, i liknande modell, men de är inte lika sköna att arbeta med på nåt svårdefinierbart sätt.
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Har inga egentliga drömknivar. Har mest bruksknivar, och då egentligen alldeles för många. Enda 'fina' kniven jag har är denna Karesuando :
Jag vet egentligen inget om denna kniv, tycker att handtaget och slidan är finfina, passar ihop grymt bra, men däremot är bladet inte så vacker finish på. Inte så vass heller. Har dock aldrig använt kniven (min far fick den som gåva från nån), så kan inte bedöma dess kvalitet egentligen. Verkar fin att tälja med, men jag har Frost-knivar till det ändå - billiga och bra.
Sen kan jag ju ändå kasta in en extra bild på ett favoritbryne, någon som vet mer om det? Jag vet inte ett skvatt om finhetsgrad etc.
[Ändrat av PoiRan, 2007-06-23 kl 15:40]