Stort knivintresse - välj din favoritkniv

myggan i tältet; sa:
Mora Camping, en sån blir bra i samlingen; klassisk 9" är väl eller borde vara portat på campingplatser, och närmsta kniv fn är 4" skalkniv.

En bit under 8" alltså, kanske 7" snarare och smal dessutom. Ska väl kunna räcka till, även om tyngd och längd är enbart plus för såna grovjobb.
Ja, det borde räcka gott och väl.

~Paul~
 
I tråden har det diskuterats knivar i olika stålsorter och slipningar, olika sorters brynen mm. Men vad ska man ha under när man jobbar i köket?

Jag känner till skärbrädor i:
Plast (Säkert en mängd olika sorters plast)
Härdat glas med slät yta
Härdat glas med knottrig yta
Liggande trä i en mängd olika träslag
Ändträ i en mängd olika träslag
Marmor
Marmorit
Andra material?

Plast anses vara hygieniska av vissa, och bakteriehärdar av andra. En del säger att de är bra mot kniveggen, andra säger att de misshandlar kniven.

Vilka material, varianter, ytor och liknande är bäst respektive sämst om man ser till:
Slitage på kniveggen?
Hygien?
Känsla att skära mot, missljud mm?
Kvalité på snittets avslut mot skärbrädan?
Säkert fler punketr jag glömt.
 
PK Neelix; sa:
I tråden har det diskuterats knivar i olika stålsorter och slipningar, olika sorters brynen mm. Men vad ska man ha under när man jobbar i köket?

Jag känner till skärbrädor i:
Plast (Säkert en mängd olika sorters plast)
Härdat glas med slät yta
Härdat glas med knottrig yta
Liggande trä i en mängd olika träslag
Ändträ i en mängd olika träslag
Marmor
Marmorit
Andra material?

Plast anses vara hygieniska av vissa, och bakteriehärdar av andra. En del säger att de är bra mot kniveggen, andra säger att de misshandlar kniven.

Vilka material, varianter, ytor och liknande är bäst respektive sämst om man ser till:
Slitage på kniveggen?
Hygien?
Känsla att skära mot, missljud mm?
Kvalité på snittets avslut mot skärbrädan?
Säkert fler punketr jag glömt.

Sämst för kniven är naturligtvis skärbrädor av glas och sten, dvs hårda material. De borde inte få kallas skärbrädor över huvud taget.

/Christer
 
På jobbet (charkbransch) kör vi med plast. Eller så skär vi direkt på rostfritt stål...hehe...men det är inte så illa som man kan tro. Vi använder ganska billiga knivar tror jag...de duger. Frost och Raadvad exempelvis. Idag använde jag en Frost slaktarkniv, och en Raadvad likadan, Raadvad 'låter' helt annorlunda i stålet. Säger "tjiiiing" när man skär, liksom. Antar att Frost är nån slags Sandvikstål, Raadvad vettetusan. Kollade på deras hemsida och deras Royal-serie är Sandvik, deras Rosenträ-serie är Solingen. Sensei-serien är 55-56 HRC säger di, däremot sägs inget om Ideal-serien som är den vi har på jobbet. Men Frostknivarna är mer lättslipade, IMHO och har en "skönare känsla". Dessutom har vi Giesser (tysk) och lite andra knivar såklart - bäst rykte verkar Frost ha...fan vet varför, men jag argumenterar inte emot heller. Noterar att Raadvadkniven lättare får hack i eggen, och även lättare böjer eggen...så den verkar både skörare och mjukare men låter hårdare...he, men jag kan inget om stål.

image_22.jpg

Jag _tror_ det står 7428/18 på bladet. Kanske bara är ett artikelnummer.

Hur som helst, det jag skulle säga om skärbrädor, jag tror plast är sämre i ett vanligt kök. Trä är fint. Men i industrier är plast överlägset. Vi tvättar i starka-som-fan-klorid-lösningar och med värme => trä hade inte pallat men plasten blir sopren.

Tror det är skillnad på köksmästare på fina restaurangen, och charkbranschen förresten...vi använder verkligen knivarna till max - i betydelsen att det ska gå fort och bli hyfsat bra - sen skiter vi i om vi kör eggen i en aluminiumstång (som kött hänger på) eller liknande ibland. Är helt övertygad om att många dyrare knivar med hårdare stål hade varit sämre för oss. En försiktig uppskattning är att 1 av våra knivar skär mer kött på en dag än en normalkonsument skär på ett år. Hade skärbrädan av plast varit ett problem hade det märkts tror jag.
 
Min erfarenhet är att plastskärbrädor gör kniven slö snabbare än trä.

Jag använder skärbräda två gånger per dag och de senaste åren, (sedan vi köpte hus) har vi haft både trä och plast i köket.

Jag är fullkomligt säker på att eggen snabbare tappar skärpa med plastbrädan...

Vad gäller hygienen lär man numera ut att plast är sämre än trä. (Jag läser allt möjligt konstigt och däribland kurslitteratur för sådana där köksutbildningar.)
Annars minns jag när plastbrädorna kom, bakterier var nu ett minne blott sades det...
 
De på senare tid så populära glasskärbrädorna är helt förkastliga. Visserligen är de lättskötta i och med att det är lätt att diska dem. Men eftersom vanligt glas ligger runt 67-70 HRC i hårdhet så säger det sig självt att det inte kan vara bra för kniveggen, som oftast ligger klart under den här hårdheten.

Härdat glas är ännu hårdare och keramik ytterligare hårdare. Då är det faktiskt bättre att skära direkt på diskbänken som föregående skrivare uppgav att de gjorde på hans restaurang.

All material slöar ner eggen om man ger det tid. Det gäller plast och trä också. När det gäller dessa två material så är trä bättre än plast pga ett antal orsaker.

De som säger att plastbrädor är mer hygieniska har helt fel. Plasten har den otrevliga benägenheten att sluta sig efter att en kniv har lämnat en skåra. Detta innebär att man samtidigt stänger in bakterierna som sedan sakta förorenar maten.

De flesta träslag har naturligt antibakteriella ämnen. Ofta är det just de hårda träslagen som har denna förmåga. T ex teak, cocobolo, bubinga, bok och ek. Inte konstigt att man "alltid" tillverkat brädor i dessa material.

Den enda fördelen, som jag ser det som plastbrädan har gentemot träbrädan är det faktum att den inte slår sig när den är blöt och lämnas att lufttorka.

~Paul~
 
Det stämmer väl med vad jag själv känner och fått fram, även om jag inte har samma koll på träslagen.
Hur är det med liggande respektive stående träfibrer? Vad jag vet används de till olika saker?
 
dePaul; sa:
PK Neelix; sa:
Hur är det med liggande respektive stående träfibrer? Vad jag vet används de till olika saker?
Ja. Liggande används till traditionella brädor, stående ofta till huggkubbar.

~Paul~

Det var mer sådana här jag menade:
http://www.danskdesign.nu/images/cuttingboard.jpg
Citat: "Denna skärbräda har en enastående kvalitet då den är gjort enbart av ändträ. Den har två infrästa handtag för att enkelt kunna bära samt en infräst skåra runt hela brädan för att enkelt fånga upp smulor, köttsaft mm."

Fast de med ändträ brukar oftast vara tjockare och riktigt tunga, men jag hittar inga på nätet idag.
 
En variant skulle kunna vara att gå till det lokala snickeriet och måttbeställa en. Jag har haft en sådan. Gick på 600:- kronor men ingen annan bräda kunde mäta sig med den. Den var 6 cm tjock, 80 lång och 55 bred!

Den var utrustad med sugfötter så den stod stadigt på en rostfri diskbänk som den inte hade någon kontakt med. Detta är en viktig aspekt eftersom de flesta brädor slår sig pga fukt under brädan och inte på den!

Tyvärr blev jag av med den...

~Paul~
 

Liknande trådar