Stort knivintresse - välj din favoritkniv

dePaul; sa:
mountainfox; sa:
Sedär, ännu ett Hattori KD-fan! :) Ja, de är lätta att falla för... (någonting säger mig att du skulle kunna få för dig att sälja din TV för en sån kniv...)

Ska vi slå vad om vem som får sina fingrar på en sån kniv först? :)
Du har tyvärr redan förlorat (på sätt och vis) Alek. Jag har redan testat en äkta Hattori och dessutom äger jag en Itou. Mitt inlägg på Flashback är några månader gammalt, nämligen.

Jag anser nämligen att min R2 Itou är avsevärt bättre än Hattori KD. Visserligen är Hattori-knivarna hårdare i stålet men likväl inte lika nötningståliga. Det här är ett komplicerat ämne som skulle kräva många timmars förklaring men min slutsats är likväl: Itou är bättre än Hattori för ca halva priset.

~Paul~

PS Dock är ju Hattori snygga ;)

Åh nej, nu blev jag riktigt ledsen.. :( tycker inte om när drömmarna blir halvt spolierade. Speciellt när det handlar om snygga saker som kanske inte var bäst trots allt. Inte för att det kommer att få mig att avstå att prova den ändå, det blir nog en Japan-resa vad det lider.. och några knivar & kanske något svärd med hem :)

Nå, men då är det väl bara att önska lycka till med Itoun.. Får väl värdera stålen mot varandra. Kanske snyggast vinner ändå, vem vet :)
 
myggan i tältet; sa:
En Mora i köket är säkert användbart, men till att kotlettera lax och dela kyckling, det låter lite kärvt men kanske funkar bättre än jag föreställer mig.
En klassisk stor europeisk kockkniv's tyngd och längd gör såna jobb smidiga. Som sagt handlar det om att offra en egg i så fall, och använda en annan kniv till andra sysslor.

Thomas
När man skall igenom ben och brosk så är det önskvärt att eggen äger ett bra motstånd mot deformation. En ytterst tunn kockknivsegg duger således inte. Kolstål är i det här fallet ett bättre val än rfr eftersom det är mer slagtåligt och segt. Risken för egghaveri är därför mindre.

Det finns Moror med långa blad. Har en del sådana i mitt kök. Funkar ypperligt till de tidigare nämnda arbetsuppgifterna.

Jag kör också med diverse Frostknivar designade för jakt och slakt. Många att välja på där. Men som sagt. En vanlig mora i kolstål räcker långt om man inte har något annat ;)

~Paul~
 
Nå, men då är det väl bara att önska lycka till med Itoun.. Får väl värdera stålen mot varandra. Kanske snyggast vinner ändå, vem vet :)
Alltså, jag har inte sagt att Hattoriknivarna är på något sätt dåliga. Tvärtom. Det jag menar är att det trots allt finns ännu bättre ;) (som alltid).

~Paul~
 
En nyfiken fråga i tangentens riktning:

Vad är den sämsta kniv ni haft?

Förstaplatsen på den listan tas för mig av en fällkniv. En typsik vic-kopia som verkade bra i butiken, men som tappade såväl skärpa som ena plastsidan på nolltid. Korkskruven rätades dessutom nästan ut vid första användandet.
 
GustavOh; sa:
Vad är den sämsta kniv ni haft?

Förstaplatsen på den listan tas för mig av en fällkniv. En typsik vic-kopia som verkade bra i butiken, men som tappade såväl skärpa som ena plastsidan på nolltid. Korkskruven rätades dessutom nästan ut vid första användandet.
Jag har ungefär samma erfarenhet som du. Det handlar också om en Vic-kopia. I det här fallet en kniv tillverkad för Bundeswehr av firman Mil Tec.

Jag hade en Bundeswehrkniv tillverkad av spanska Aitor sedan tidigare och trodde att denna skulle hålla ungefär samma kvalité. Ack va jag bedrog mig.

Korkskruven stack ut eftersom den var böjd och dessutom var den så oprecis att jag inte fick plats med min miniskruvmejsel i den.

Men den värsta delen var bladstålet. Efter att ha spenderat ca 6 timmar på att försöka slipa upp den så gav jag upp. Det är första och enda gången det har hänt mig. Det gick helt enkelt inte att få fram någon skärpa på den. Under arbetets gång så försvann ca 1/4 av bladets bredd. Stålet måste m a o vara lika hårt som hos en plastkniv ;).

~Paul~
 
GustavOh; sa:
En nyfiken fråga i tangentens riktning:

Vad är den sämsta kniv ni haft?

Ett set med köksknivar--kockkniv, filékniv, skalkniv--som medföljde på köpet när man beställde varor från en av de där prylkatalogerna med hårt framskitna "uppfinningar" som brukar dimpa ner i brevlådan nån gång om året. De går inte att få vassa.
 
dePaul; sa:
När man skall igenom ben och brosk så är det önskvärt att eggen äger ett bra motstånd mot deformation. En ytterst tunn kockknivsegg duger således inte. Kolstål är i det här fallet ett bättre val än rfr eftersom det är mer slagtåligt och segt. Risken för egghaveri är därför mindre.

Det finns Moror med långa blad. Har en del sådana i mitt kök. Funkar ypperligt till de tidigare nämnda arbetsuppgifterna.

Jag kör också med diverse Frostknivar designade för jakt och slakt. Många att välja på där. Men som sagt. En vanlig mora i kolstål räcker långt om man inte har något annat ;)

~Paul~
Visst är eggen tunn även på riktiga old skool europeiska kockknivar, men den är ju inte precis efter japansk modell heller; varken slipning, tjocklek eller härdning. Dessutom innebär relegering till grovjobb omslipning.

Någorlunda rosttrögt förvisso, men rostfritt är det ju inte frågan om.

Möjligen väl lyxigt att - som jag uttryckte det - "offra" kockkniven på detta. Det är inte direkt så att jag behöver en annan kockkniv, men den aspekten om någon lär väl inte behöva förklaras för kniventusiaster :)

Jag tar ditt råd att testa en stor Mora i kolstål; är den inte lika bra till laxen och kycklingen som Arcos, får den slita i kaffeveddivisionen eller varhelst den kan rycka in. Men är den som du säger ett ypperligt val, då stryker jag ny kockkniv från lyxlistan.

Thomas
 
myggan i tältet; sa:
Jag tar ditt råd att testa en stor Mora i kolstål; är den inte lika bra till laxen och kycklingen som Arcos, får den slita i kaffeveddivisionen eller varhelst den kan rycka in. Men är den som du säger ett ypperligt val, då stryker jag ny kockkniv från lyxlistan.

Thomas
Jag kör med den här moran. Kolstål och rostfritt. Pga deras slipning (nordisk) så funkar båda ypperligt.

Moralng.jpg


~Paul~
 
myggan i tältet; sa:
Tack för bild! Ca 20cm blad?

Jag ser inget liknande på varken CLas Ohlson eller Rusta. Fick du tag på dina i jakt- eller fiskeaffär?

Thomas
Bladet är 186 mm långt. Har köpt dem på Tradera för ca 3 månader sedan. De är ganska ovanliga, men det finns andra som skulle kunna passa, t ex Mora Camping med nästan samma längd på bladet:
FrostCamping2.jpg


~Paul~
 
Mora Camping, en sån blir bra i samlingen; klassisk 9" är väl eller borde vara portat på campingplatser, och närmsta kniv fn är 4" skalkniv.

En bit under 8" alltså, kanske 7" snarare och smal dessutom. Ska väl kunna räcka till, även om tyngd och längd är enbart plus för såna grovjobb.
 

Liknande trådar