Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag ser att Cold Steel har en ganska lik kniv... http://www.coldsteel.com/sisu.html
Ja precis. Det har de haft ett tag nu. Priset är obscent högt.

CS kopierar i stort sett alla framgångsrika modeller och ganska ofta förvandlar dem till skräp eftersom man missar själva filosofin bakom dem. Denna variant är dock ganska lik originalet. Stålet är det inget att sia om. VG-1 är helt OK. Ricasson har tyvärr blivit ännu större än på originalet.

~Paul~
 
re

har nogon bit desert ironwood så det blev en kniv till av det. :) Gjorde bladet av verktygs stål ca 60 hrc. Till flå jobb o jakt. lite småfix o polering kvar

ett-2274.jpg
 
Ser skitbra ut Kimmo, du har bra fart nu på knivmakeriet. Själv håller jag äntligen på med en kniv till mej själv (tror jag). Den blir i min egen Wirkkala stil med skaft i vit flammig ebenholts och mässing.
 
re

Mycket intressant Jan Erik. visa bilder sen :)
Knivarna jag gjort färdigt nu är fortfarande gamla halvfärdiga jag färdigställt nu efter en paus jag haft. Har en del projekt som legat efter sen gammalt :)
 
Klassikern Opinel nr 8, INOX-stål. Äldre låsring.
 

Bilagor

  • Min Opinel nr 8, INOX.jpg
    Min Opinel nr 8, INOX.jpg
    15.7 KB · Visningar: 533
  • Min Opinel nr 8, INOX, 2.jpg
    Min Opinel nr 8, INOX, 2.jpg
    16.2 KB · Visningar: 532
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 588
Depaul är din Opinell utan text på skaftet eller modifierad med sandpapper?

Jag har en nr 8 med karbonstålet. Brukar användas som kökskniv på mina utlandsresor men annars mest inget då jag tycker den är för stor för fickan.

Jag är inne i en period då jag tycker mina minsta knivar är roliga att bära. Jag har en välsliten klassic, en midnight manager (tror jag den heter), en EKA/Wenger med bubingasidor i 58 storleken och en alox Classic som blir riktigt tunn. Tillsammans med min letherman Micra och en SAK moneyclip och en som jag tror heter Alox ambassador, de två sistnämda i 74 storleken har jag lite att altinera emellan. Kanske vore roligt att prova en Case peanut.

Bosse
 
Depaul är din Opinell utan text på skaftet eller modifierad med sandpapper?

Jag har en nr 8 med karbonstålet. Brukar användas som kökskniv på mina utlandsresor men annars mest inget då jag tycker den är för stor för fickan.

Jag är inne i en period då jag tycker mina minsta knivar är roliga att bära. Jag har en välsliten klassic, en midnight manager (tror jag den heter), en EKA/Wenger med bubingasidor i 58 storleken och en alox Classic som blir riktigt tunn. Tillsammans med min letherman Micra och en SAK moneyclip och en som jag tror heter Alox ambassador, de två sistnämda i 74 storleken har jag lite att altinera emellan. Kanske vore roligt att prova en Case peanut.

Bosse
Den saknar text! Vet inte varför. Det är dock original, det ser man på själva bladet vid jämförelse med andra Opinelknivar i samma storlek. Faktum är att jag föredrar greppet utan text! Mycket renare utseende.

Fina knivar du nämner där. Jag har också funderat på att skaffa några Case. Har f n inte en enda! Förstår inte varför, har ju alla andra :).

~Paul~
 
Ska man titta på en mindre Case så får deras swayback jack otroligt fina resentioner. Den är 3 1/4. En design av Tony Bose och ganska ny så tillverkningsutrustningen är förmodligen väldigt osliten och bra. Den finns i truesharp stainless surgical steel och crome vanadium. Jag rekomenderar CV trots att det inte är rostfritt. Det får schyst patina och är inte riktigt lika rostkänsligt som 1095.

Jag gillar också att din opinell saknar tryck på skaftet. Dessutom tycker jag den har lite mer svängd form i bakre delen av skaftet än min vilket ger den mer karaktär. Nu är vi nere på navelskådar nivå i och för sig men vad tusan... det är ju det som är kul!

Bosse
 

Liknande trådar