Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Snygga knivar.

Linder ATS34 är en fin jaktkniv, ser ungefär ut som en tidig F1 . Samma fabrik, olika dekaler.

Nu till frågorna:
1. Till vardags: Leatherman Fuse och Fällkniven U2.
2. Ute i naturen: 1+ F1, WM1, SAK och vikihopsåg.
3. Hemma: Två Anders Petter och en billig ICA.
4. Utomlands: Sist jag var utomlands fick jag till och med ha en F1 i handbagaget :) Tullaren sade bara "ta inte upp den i planet så går det bra". Detta var på den gamla goda tiden.
 
Collin; sa:
va!?!
tillverkas inte mora 2000 längre?

sen närdå?

då måste jag också köpa åtminstonde en till.
Den slutade tillverkas i och med sammanslagningen mellan Frosts och KJ. Det har varit tal om en ny modell som faktiskt skulle heta Mora 3000 men så vitt jag vet så har det hittills inte blivit av.

Har du möjlighet att inhandla Mora 2000 så slå till. Den kommer vara rejält eftersökt i framtiden.

~Paul~
 
nodh; sa:
Linder ATS34 är en fin jaktkniv, ser ungefär ut som en tidig F1 . Samma fabrik, olika dekaler.

Nu till frågorna:
1. Till vardags: Leatherman Fuse och Fällkniven U2.
2. Ute i naturen: 1+ F1, WM1, SAK och vikihopsåg.
3. Hemma: Två Anders Petter och en billig ICA.
4. Utomlands: Sist jag var utomlands fick jag till och med ha en F1 i handbagaget :) Tullaren sade bara "ta inte upp den i planet så går det bra". Detta var på den gamla goda tiden.
Ja, Linder tillverkade Fällknivens första F1:a i mitten av 90-talet. Den hade då ett blad i ATS-34 härdat till runt 60-61. Jag har själv den här modellen och den börjar bli ganska eftertraktad i och med numreringen. Min har nr 154.

Det blev en del slitningar mellan Fällkniven AB och Linder eftersom den senare började ge ut samma kniv som F1 under eget namn. Fällkniven lämnade sedermera samarbetet med Linder och satsade på Sekitillverkade knivar (Japan) i VG-10. VG-10 är nämligen japanernas första val när det ankommer kvalitétsstål.

I övrigt har du god knivsmak :)

~Paul~
 
Fällknivenar

Jag har några fler Fällknivenar :)
http://hem.passagen.se/nodh

13 F1 (inte alla på bild)
3 WM1
1 H1
1 U2

På ingång är en F1 och en S1
Optioner har jag på ett antal andra F1 så efter semestern är samlingen mycket större :)
 
Hahah, Nicklas du ha verkligen snöat in på Fällknivens alster. Nja, skall inte säga något. Det är fina knivar. Har själv ett antal lite mer ovanliga sådana.

Lycka till med vidare förvärv. Förresten, var det du som köpte Fenwickkniven på Tradera?

~Paul~
 
dePaul; sa:
Zeeke; sa:
PICT0002.jpg




Den övre kniven är en EKA. Den undre vet jag inte. Den är inte märkt. Jag köpte den i en Trädgårdsmaskin/jakaffär för ett par år sedan. Den var inte billig men ej heller anmärkningsvärt dyr.

Den ser bra ut, men jag tycker det är svårt att få upp skärpa på den.
Den övre är mycket riktigt en EKA Swede 60. Den finns i två varianter. En med rfr Sandvik 12C27 blad och den andra med Uddeholm UHB 20 (AISI 1095) kolstål.

Den nedre kniven är med största sannolikhet en kinesisk kniv tillverkad oftast i 440A ibland t o m 420 eller liknande stål. Därav dina problem med att få upp skärpa på denna kniv.

~Paul~
Hej Sune. Jag har nyligen köpt en Falcon-kniv. Detta märke tillverkas i Italien. Jag undrar om inte din kniv också är en Falcon.

Min ser ut såhär: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=42700503

Falcon har en hemsida: http://www.falconknives.it/index_en.htm

Din kniv är dock inte med där antagligen för att modellen är av äldre datum. Därav avsaknad av diverse märkning. Enligt vad jag hört så körde Falcon inte med märkning på bladet i början av sin tillverkning. I stället fanns logon på fodralet.

Bladstålet i dagens Falconknivar är genomgående AISI 440C. Ett ganska bra stål m a o. Vad det är för stål i din kniv vet jag dock inte säkert. Du får hoppas att det också är 440C.

~Paul~
 
Victorinox Nomad

Annat än nån Mora här och där har jag inte köpt kniv sen innan jag fick en Vic (ca 25 funktioner; stora bladet 6cm) av farfar för ganska många år sen. Den är med på bild här som storleksreferens bredvid min fortfarande ganska nya Nomad.

Som synes ingen switch på Nomad's baksida; bladlåsmekanismen på Vic's svarta "tjänsteknivar" är helt internaliserad, till skillnad från tex Picnicer, de röda Vicarnas version av den här kniven. Nomad's kapsylöppnare är extra kraftigt dimensionerad för att tåla att bända med; även den låst i utfällt läge.

Att jag tycker Nomad förtjänar ett favoritomnämnande som friluftskniv har mycket att göra med det lätta, tunna och smidiga formatet. Endast knappa 14,5mm tjock är den ett matbestick i utmärkt format. Vikten är exakt 100g.

Jag skulle nog inte välja bort någon funktion även om jag fick möjlighet att göra en custom Vic. Korksruven är funkis vid såväl lösning av fördömt hårda knutar som lättare picnicuppdrag.


560985356_59de7301bf_b_d.jpg


560985342_975a88fd2d_b_d.jpg


560985384_c5fe270604_b_d.jpg
 
Håller med. Nomaden är ganska underskattad. Jag har en liknande tunn Vic, en Adventurer. Brukar följa med när jag inte behöver sax, eftersom jag i vanliga fall har en Leatherman Micra på nyckelknippan och på den finns en sax, om än inte lika bra som på Vicarna.

Förresten, vad har hänt med skollan på din Champion? Ser ut som om den har blivit bränd eller något.

Ha det,
~Paul~
 
Champen bantade nåt halvgram när han landade olyckligt en gång. Första halvgrammet gick när saxfjädern med lite hjälp lossnade efter att ha varit kaputt några år.
Den funkar bra även utan fjäder men jag tror inte jag skulle vilja ha sax på Nomaden; dels pga extra tjocklek, dels tycker jag att en liten böjd 5g nagelsax är klart smidigare för utpräglade saxjobb såsom div personvård.

Thomas
 
myggan i tältet; sa:
Champen bantade nåt halvgram när han landade olyckligt en gång. Första halvgrammet gick när saxfjädern med lite hjälp lossnade efter att ha varit kaputt några år.
Den funkar bra även utan fjäder men jag tror inte jag skulle vilja ha sax på Nomaden; dels pga extra tjocklek, dels tycker jag att en liten böjd 5g nagelsax är klart smidigare för utpräglade saxjobb såsom div personvård.

Thomas
Förstår. Personligen är saxen ett av de instrumenten som jag använder mest. Så olika det kan vara ;).

Min klarar favorit bland Vicarna med fast blad är Outridern. Den har precis det jag vill ha.

~Paul~

PS Du vet att du kan få ersättningskollor till din Vic? Inte så dyrt heller som man skulle kunna tro.
 

Liknande trådar