Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mora 3000

Rolig tråd

1. Vilken kniv använder du till vardags?

Till vardags använder jag mig normallt sett utan en matkniv.?.? men det är kanske inte så förvånande

2. Vilken kniv använder du där ute?

När jag är ute i skogen däremot så använder jag min utan en Mora 3000, helt suverän kniv som håller slipningen och har långt blad.
Jag har även med mig min Leatherman Wave sålänge vikten inte måste vara riktigt bantad.

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Utomlands har jag ofta bara med min Leatherman då den oftast räcker. Dessutom får man extra funktioner jämför med min mora.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

Jag använder ett fiskarsset. Perfekta!

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Drömkniven...hmmm...Mora 3000 räcker gott för mig.
tack å hej!

/Niklas
 
johankse; sa:
Nå Paul när får vi se en tabell över sammanställningen?
Johan, jag hade tänkt att låta tråden ligga i ett år innan jag gör en sammanställning. Det är fortfarande folk som lägger in nya svar.

Jag har redan ögnat igenom hela tråden och har vissa aningar om hur resultatet kommer att gestalta sig.

~Paul~
 
På tal om nya favoriter. Det här är det senaste tillskottet i min samling:

Linder Custom ATS-34, Cocobolo handtag.

LinderATS-34.jpg


Har inte fått den ännu men ser ut att vara en utomordentlig jaktkniv. Skall bli trevligt att prova ut den till hösten småviltjakt om tillfället infinner sig ;).

~Paul~
 
Re: Re: Mora 3000

1. Tack tack :)

2. Du menar inte KJ Eriksson Mora 2000??


Jo...du har rätt...
en Mora 2000 är det...och den duger gott till mig!
 
dePaul; sa:
På tal om nya favoriter. Det här är det senaste tillskottet i min samling:

Linder Custom ATS-34, Cocobolo handtag.

LinderATS-34.jpg


Har inte fått den ännu men ser ut att vara en utomordentlig jaktkniv. Skall bli trevligt att prova ut den till hösten småviltjakt om tillfället infinner sig ;).

~Paul~

Snygg kniv men till småvilt?
Motiven till ägandet må vara vad de är. Själv ser jag alltid till funktionen. Full tånge är till förfång när det blir kallt och den halva påsmidda/utslipade parerstången hjälper inte till när man vill ta ut ett större vilt. Men vacker jo visst håller jag med om det.

//J
 
Re: Re: Re: Mora 3000

Collin; sa:
Jo...du har rätt...
en Mora 2000 är det...och den duger gott till mig!
Absolut. En av de bästa knivarna då det gäller förhållande mellan pris/kvalité. Har själv 5 stycken :).

Köpte 2 sådana förra veckan för att fylla på lagret. Kniven tillverkas ju inte längre och jag misstänker att den kommer att vara något av en legend som kommer att stiga i värde.

~Paul~
 
johankse; sa:
1. Snygg kniv men till småvilt?

2. Full tånge är till förfång när det blir kallt

3. den halva påsmidda/utslipade parerstången hjälper inte till när man vill ta ut ett större vilt.
1. Johan, kniven har ett 10 cm långt blad. Det mest optimala skulle nog vara runt 6-7 cm men det här duger gott.

2. Jag har faktiskt aldrig haft problem med kalla knivar. Antingen är det så kallt att man har neohandskar på sig eller så är det tillräckligt varmt för att kniven ändock skall kännas bekväm. Dessutom brukar jag bära mina knivar i ryggsäcken i stället för bältet.

3. Det kan vara ett problem. Men jag har lärt mig att vinkla kniven så att parerstången går fri. Det är egentligen bara fråga om rätt teknik.

~Paul~
 

Liknande trådar