Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Skriv vad du vill Paul men min ståndpunkt står fast :)

2. Blir inte ovän med någon bara för att vi har olika åsikter men här ger jag mig inte precis som du inte heller gör.Tror efter det här vi vet lite mer on varandra.
1. Det har du visat med en klar tydlighet ;).

2. Ett märkligt uttalande. Självklart är man inte ovänner bara för att man har olika åsikter. Det du har fått reda på gällande min person är att jag inte viker en tum när jag anser att jag har rätt i sakfrågan så länge jag inte blir överbevisad på argumentativa och logiska grunder.

~Paul~
 
Nästa knivbild jag postar lovar jag bli arvgodset från min far, en Iilsaki Järvänpää blad (jisses min finska suger, hjälp mig Kimmo! :) björnkarvat på skaft och helträ slida med karvad örn från finska fronten under WWII Den går inte av för hackor, och den kniv som väckte mitt intresse för knivar när jag var grabb :)

Mvh / Karl-Erik
Ser fram med spänning emot det!

~Paul~
 
Re

Häftigt Kalle. Den järvenpää kniven vill jag se. Var han med i kriget mot ryssarna? Mina 2 farbröder stupade i det kriget men farfar överlevde med skott hål genom bröstet. Hårda tider.
 
Jag hoppas verkligen inte det blir "tryckt stämning" i tråden, för detta har verkligen varit en fröjd att följa med här samt få ta del av era samlarknivar egna tillverkade knivar, material val mm.
 
Jag hoppas verkligen inte det blir "tryckt stämning" i tråden, för detta har verkligen varit en fröjd att följa med här samt få ta del av era samlarknivar egna tillverkade knivar, material val mm.
Som jag skrev tidigare så räcker det inte med att ha skilda åsikter för att jag skall bli ovän med någon. Hoppas att detta gäller de andra också :).

~Paul~
 
Genom denna tråden har jag fått mitt intresse för knivbyggandet och lärt mig massor om stål och dess egenskaper, samt att jag fått möjlighet att komma i kontakt med mycket kunniga knivmakare som Seved och Kimmo samt De Paul med sin enorma kunskap om stål. Utan denna info och möjlighet att få tillgång till mycket fint grundmaterial till ett fint knivbygge hade jag inte varit i närheten av det jag är idag i mitt knivmakeri. En knivmakare måste få lägga ut sina alster för andra att se, det sporrar verkligen för vidare byggen. En handgjord fin unik kniv tror jag verkligen uppskattas av alla att se på och inte minst att få äga.
Kanske en skild tråd för oss knivmakare där det är LEGALT att visa vad man sysslar med på fritiden skulle funka.

På samma gång visar jag denna som jag nyligt fick färdig, men den var beställd och INTE TILL SALU. Bladet är i damaskstål och skaftet av stabiliserad lönnvril. Knivens längd är 240mm,en mycket speciell kniv med en mc på slidan samt en drake in skuren.

Den där är riktigt fin. Puukare. :)

Jag tror att det varit på tal om att starta en speciell knivavdelning förut, men jag tror inte moddarna vill det.

Seved
 
Det här är min favoritkniv, tyvärr inte längre i min ägo. Det här är vad allt handlar om, känslan av lycka när man lyckas uträtta det där man inte trodde man kunde. Det är mycket känsla, kärlek till hantverket i den här kniven. Jag har smitt bladet själv från en gammal harv som stått på gården sedan hedenhös, skaftmaterialet har jag själv plockat, torkat och låtit stabilisera. Det mesta på den här knvien har jag gjort själv. Notera att den inte är till salu, jag försöker inte göra reklam för mitt smide eller knivmakeri för alla här vet väl vid det här laget att jag kan ;)

Jag vill bara förmedla min glädje över att lyckats med något jag inte trodde jag kunde, och kanske inspirera andra att våga ta steget själv och utmana sina gränser.

bb136_1.jpg


bb136_6.jpg


Mvh / Karl-Erik

Den där är jag riktigt svag för Karl-Erik. Jag gillar verkligen Bowies :)

Seved
 
1. Nu tar du allt i ;). Frågan gäller ju dina bilder på knivar som du själv har tillverkat och vars syfte må eller inte må vara att få sålda. Du har ju presenterat en försvarlig mängd bilder på dina knivar, det kan du inte komma ifrån.

2. Men det stämmer ju inte. Eftersom du först visar knivarna till beskådande för allmänheten och därefter tar emot order genom PM så har du visst använt forumet som en säljsajt. Det var ju så jag själv köpte kniven av dig ;).

3. Du må vara samlare men den övervägande majoriteten av dina bilder har visat knivar som du själv har tillverkat och som därefter kan säljas enligt metoden som jag beskriver under punkt 2.

4. OK, jag tolkar det som att du inte syftade på undertecknad. Tack för det :).

5. Fast det är ju inte som frågan gäller. Återigen. Frågan handlar om huruvida du har överskridit gränsen för vad ett allmänt diskussionsforum tål i fråga om handel med egen vinning som syfte. Samma regler bör därför gälla alla medlemmar på forumet.

6. Som sagt. Jag ser att du antar en försvarsställning samtidigt som undertecknad försöker att säga att frågan har att göra med moderatorernas tolkning av reglerna. Den må vara sårande för dig och andra och att därför se det som en strid som du inte påbörjade ter sig talande ;).

~Paul~

I lägnden tror jag att det inte gagnar forumet alls. Men nu slutar jag diskutera detta.

Seved
 
Vi går vidare.

Någon som sett den här kniven tidigare? Den är framtagen av Lars Fält för SMB.
 

Bilagor

  • Lars Fälts överlevnadskniv för SMB.jpg
    Lars Fälts överlevnadskniv för SMB.jpg
    17.1 KB · Visningar: 3,049
  • Lars Fälts överlevnadskniv för SMB, 2.jpg
    Lars Fälts överlevnadskniv för SMB, 2.jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,675
  • Lars Fälts överlevnadskniv för SMB, 3.jpg
    Lars Fälts överlevnadskniv för SMB, 3.jpg
    7.7 KB · Visningar: 1,637
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,390
Inte sett kniven tidigare, dock har den vissa detaljer som gör att man kan misstänka att Fällkniven är inblandad. Nyfiken på stål, 6 mm tjockt blad är ju jäkligt mycket.
Lars har ju varit överlevnadsexperten i försvaret, och när det gäller vårt klimat är han väl en av de bästa, så jag antar att det ligger tankar bakom utformningen. Skulle vara kul och få höra dem!
 
Inte sett kniven tidigare, dock har den vissa detaljer som gör att man kan misstänka att Fällkniven är inblandad. Nyfiken på stål, 6 mm tjockt blad är ju jäkligt mycket.
Lars har ju varit överlevnadsexperten i försvaret, och när det gäller vårt klimat är han väl en av de bästa, så jag antar att det ligger tankar bakom utformningen. Skulle vara kul och få höra dem!
Jag är också nästan hundraprocentigt säker på att detta är en kniv som är framtagen i samarbete med Fällkniven.

Här är själva presentationen:

Överlevnadskniv

En rejäl kniv är viktigt att ha i skogen året om, men när det är kallt ute är en stor kniv extra nödvändig vid införskaffande av ved och byggande av vindskydd.

Den här gedigna kniven med sitt 15,7 cm långa blad och en vikt på 310 gram är mycket lämpad för denna typ av arbete. Det effektivaste sättet att kapa en slana är att böja den kraftigt och sedan applicera ett kraftigt hugg där böjkrafterna är som störst. För att få bättre moment i hugget är denna kniv utrustad med en öljett som går genom handtag och tånge. Däri fästs en 30 cm lång repbit som appliceras runt handleden. Då kan kniven greppas längre bak på skaftet och den effektiva huggrörelsen förlängs. Dessutom bidrar detta rep till att det är svårare att tappa kniven även om händerna är stela av kyla.

Knivens blad är utformat för mer än bara hugg. Den speciella spetsen hjälper till vid styckning av vilt och vinkeln och skärpan på eggen gör den mycket användbar vid täljning. För ökad hållbarhet går bladets 6 mm tjocka tånge hela vägen genom handtaget och sticker ut på undersidan, vilket gör att kniven även kan användas som hammare.

Knivens stål är legerat med krom för rostskydd, molybden för ökad styrka och slutligen vanadin för ökad tålighet.

För att hindra reflexer och skydda kniven ytterligare mot korrosion har den en mattsvart beläggning som ytterlager. Det är helt enkelt en mycket bra överlevnadskniv som kan bli din till ett väldigt förmånligt bonuspris!


Intressanta fakta eftersom denna skapelse konkurrerar med både S1 och A1 modellerna.

Stålet är tydligen inte angivet. Personlligen tror jag att det handlar om VG-10.

~Paul~
 
310g är mycket vikt oxså. Fällmetoden för slanor har vi klarat av här tidigare och den i texten ovan är inte den rätta om man skall klara av en 30-40 slanor till ett eldkojebygge. 15 cm blad är bra för mycket. Iallafall rekommenderade Orvar Nilsson det. 6mm tjocklek på bladet verkar kraftfullt.
Som ung byggde jag en kniv av en bit fd katana, den kniven blev onödigt tjock och tung, opraktisk oxså.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg