Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En bortglömd brödkniv?

När jag tog fram brynet för en stunds arbete på en kniv dök en bortglömd Kj Mora i rfr fram ur gömmorna.

IMGP1178.jpg


Undrar varför jag köpte den? För att rensa långa?

IMGP1179.jpg


Här överst i jämförelse med min Mora 2000 och en dykarkniv.
[Ändrat av Zeeke 2007-04-27 kl 13:19]
 
Zeeke; sa:
jag har halverat bildernas storlek och komprimerat dem till webb-format. Ändå blir bilden för stor :(
Inget fel på bilderna tycker jag. Känner igen kniven. Den är fin på något udda sätt :). Använd den till fiske eller i köket.

~Paul~
 
Läcker kniv!

dePaul; sa:
Vill återanknyta till Bark River-knivarna. Såg på ett amerikanskt forum att deras Gameskeeper har vunnit de amerikanska specialstyrkornas pris för bästa överlevnadskniven.

De hade dock en del kritik vad gäller framför allt bladprofilen. Efter att ha lyssnat på denna kritik så har Bark River omdesignat modellen och kommer inom kort ut med den förbättrade versionen. Läs gärna mer här: http://jerzeedevil.com/forums/showthread.php?t=19889

~Paul~

Intressant läsning. Den nya designen är verkligen tilltalande. Undrar om den går att få i en annan slidtyp? Hur är A2 jämfört med Fehrmans stål? Prismässigt verkar de ligga lika.
 
Re: Läcker kniv!

Eärendil; sa:
Undrar om den går att få i en annan slidtyp? Hur är A2 jämfört med Fehrmans stål? Prismässigt verkar de ligga lika.
A2 är ett bra stål men i sammanhanget inget mer än konventionellt. Stålet som Ferhman använder är CPM 3V. Det är ett exklusivt pulverstål med en del unika egenskaper. Det är ytterst segt och slagtåligt och trots det överraskande nötningståligt.

Det är egentligen bara S7 och A9 som är slagtåligare/segare än CPM 3V men å andra sidan så kommer de inte i närheten av CPM 3V:s nötningstålighet.

CPM3V.gif


CPM 3V är ett "bättre" stål än A2 men det är inte det enda man skall titta på i samband med ett knivval. Det första man skall bestämma är vad man ämnar använda kniven till. Jakt, fiske, allmäna campinggöromål? Eller skall den också fungera i lite tuffare sammanhang som i samband med överlevnad, huggande/späntning osv.?

Fehrmanknivarna är tillverkade i något tjockare stock och ganska stor eggvinkel, det är också något att tänka på. Därför är Bark River bättre på att verkligen skära med.

Det är således två olika knivtyper vi talar om här. Bestäm vad du vill använda kniven till och välj därefter :).

~Paul~
 
Oj, jag glömde att svara på det där med slidan. Tyvärr så har Bark River valt att snåla in på kvalitén. Mitt råd är att beställa en custombyggd kydeslida. Det blir inte så fruktasnvärt dyrt som man skulle kunna tro. I det här fallet kanske runt 200-300 kronor.

Vad jag känner till så är Fehrmanslidorna riktigt bra. Det är också något att betänka ;).

~Paul~
 
dePaul; sa:
Oj, jag glömde att svara på det där med slidan. Tyvärr så har Bark River valt att snåla in på kvalitén. Mitt råd är att beställa en custombyggd kydeslida. Det blir inte så fruktasnvärt dyrt som man skulle kunna tro. I det här fallet kanske runt 200-300 kronor.

Vad jag känner till så är Fehrmanslidorna riktigt bra. Det är också något att betänka ;).

~Paul~

På min kniv ha översta stygnet på slidans söm redan skurits av i hanteringen. Den är verkligen patetsikt, standardslidan de skickar. Den går till ett flertal knivar så det är ju också därför passformen är så dålig. Bu!
 
Jag är lite nyfiken på vad en Bark River hamnar på för pris. Standardslire för flera modeller låter ju verkligen lite eljest för en så fin knivtillverkare.

Bosse
 
dePaul; sa:
De var ytterst tråkigt att höra :(. Hoppas bara att kniven uppväger den här setbacken.

~Paul~

Jo, det tror jag att den gör. Man kan bara hålla kniven som man håller en kniv och inte som man håller ett cykelstyre som man är van vid från mororna och de flesta andra knivar. Men den ligger så bra i handen så jag saknar inte cykelstyret :)




Nirrebosse; sa:
Jag är lite nyfiken på vad en Bark River hamnar på för pris. Standardslire för flera modeller låter ju verkligen lite eljest för en så fin knivtillverkare.

Bosse


Det var följande slida jag fick med. Som synes så är inte kniven en Highland utan en Scout. Priserna varierar kraftigt beroende på vilket skaft man väler.

http://barkriverknives.com/gallery/album66
 

Liknande trådar