Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag håller med Kimmo, jag har lärt mej otroligt mycket genom denna tråden ang knivar och olika stål. Helt suverän tråd enligt min åsikt.

Apropå känslor....
Jag känner att jag vill skulle vilja ha en F1 med vrilbjörkssidor, lite som en Enzo Trapper.
Problemet är att jag saknar både kunskapen och verktygen att genomföra projektet.
Frågan är vad det skulle kosta, mellan tummen och pekfingret, att anlita någon att göra det åt mig.
Antingen tar man ett lösblad och sätter på sidor, då är man dock lite låst i formen på handtaget, eller slaktar en "färdig" och då får lite mer frihet att skapa ett rundare skaft.

Ni som har både kunskapen och erfarenheten, vad föreslår ni?

Antingen blir kniven som en björkversion av F1 micarta eller så blir det som en H1 i trä med F1-blad. Risken kanske blir att den blir för fin och dyr för att användas.

re

Hej.
Hart gjort om både f1 o a1 i några exemplar. De fällkniven jag gjort om har jag gjort från färdiga knivar. Alltså slaktat dem o i dem är det bara falsk fulltånge. Ska man ha en fulltånge måste man beställa bladet från fällkniven.
I de jag gjort har jag gjort om tången till robust sticktånge o då är det lättare att göra de rundare formerna om man vill.

De utlovade bilderna på F1-an.

Bilagor

• Min coatade Fällkniven ATS-34, nr 40 i sin slida.jpg
    Min coatade Fällkniven ATS-34, nr 40 i sin slida.jpg
    17.5 KB · Visningar: 516
  • Min coatade Fällkniven ATS-34, nr 40.jpg
    Min coatade Fällkniven ATS-34, nr 40.jpg
    17.5 KB · Visningar: 529
  • Min coatade Fällkniven ATS-34, nr 40, 2.jpg
    Min coatade Fällkniven ATS-34, nr 40, 2.jpg
    17.8 KB · Visningar: 549
  • Min coatade Fällkniven ATS-34, nr 40, 3.jpg
    Min coatade Fällkniven ATS-34, nr 40, 3.jpg
    22.1 KB · Visningar: 543
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.1 KB · Visningar: 516
Hej.
Hart gjort om både f1 o a1 i några exemplar. De fällkniven jag gjort om har jag gjort från färdiga knivar. Alltså slaktat dem o i dem är det bara falsk fulltånge. Ska man ha en fulltånge måste man beställa bladet från fällkniven.
I de jag gjort har jag gjort om tången till robust sticktånge o då är det lättare att göra de rundare formerna om man vill.

Falsk fulltånge? Berätta mer! :)

Fulltånge bladet har samma form eller längre än skaftet, (greppet, kaveln). Exempelvis forumknivarna.

Lång tånge genom hela skaftet. Exempelvis Fällkniven F1, Mora m fl. Tången kan vara fäst i bakändan av skaftet med knapp, rörnit eller nitad över bricka.

Kort tånge är oftast nitad genom skaftet eller monterad som klyvtånge.

Sticktånge kan vara nästan genomgående och benäms olika, limmas ofta nu för tiden.

Några knivboktips

Knivmakarens handbok, Bo Bergman
Kniven en personlig betraktelse, Anders L. Dahlman
Knivboken, Jàkup Heinesen
Gör dina egna knivar, Per Thoresen
Dolken och Kniven, Svenska Vapenstiftelsen

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg