Tjingeling Paul.
Den F1 #0040 du köpte, är inte det exakt samma knivmodell som #0010 du redan har?
Haha, jo. Det är det tydligen. Jag hade glömt att jag redan ägde en sådan!
~Paul~
Tjingeling Paul.
Den F1 #0040 du köpte, är inte det exakt samma knivmodell som #0010 du redan har?
Jäkla va fint träet ser ut! Nästan lite som plast .En pig sticker. 15.5 cm blad längd o skaftet donade jag av lignum vitae o graverade för bra grepp.
Kanonfin. Vad var det för cirkelsåg? Ställer frågan pga att jag gärna vill ha reda på exakt vilket stål det är i knivbladet.Ville bara dela med mig av mitt första recurve fulltånge blad som jag gjort av 3mm kolstål från cirkelsåg, stabbade brunfärgade björkskalor och mässingpins.
Mvh / Karl-Erik
Tjena Kalle. Det där var jätte snyggt. Gillar också de mörkare skalorna på fulltångare. Blir lite mystiskt utseende. Ska själv komma igång snart med knivmakeriet. Tack för bilderna.
mvh K.Lilja
Kanonfin. Vad var det för cirkelsåg? Ställer frågan pga att jag gärna vill ha reda på exakt vilket stål det är i knivbladet.
En liten kommentar. Jag märker att många använder ordet "skala" och "skalor" i samband med knivens handtagsmaterial. Men visst heter det skolla och skollor? Ordet skolla är ett annat namn för beslag.
En annan term som många har problem med är; "stabbat" i samband med trä. Det har gått så långt att folk verkligen tror att detta är ett legitimt ord utan att inse att det är en förvrängning av ordet stabiliserat.
Man stabiliserar trä för att det blivande handtaget inte skall ändra form och färg och dessutom förbli motståndskraftigt mot fukt och vissa kemikalier. En del stabilisatorer bidrar till djupet och mättnaden i färgen.
~Paul~
1. Jag ser det som avveckling, tyvärr. Hatar svengelska och lingvistik som är "inne" för tillfället. Men allra mest hatar jag särskrivningar. Det har ibland gått så lång att man inte förstår vad folk menar. Rak kniv är ju inte det samma som rakkniv .1. Tangentbords och SMS svensk-engelskan-förkortningsspråket är under ständig utveckling! Eller avveckling om man ser det så!
2. Cirkelsågens märke och modell är det nog inte vad du är ute efter Paul men väl vad klingan som slaktats hade för sammansättning.
Kanonfin. Vad var det för cirkelsåg? Ställer frågan pga att jag gärna vill ha reda på exakt vilket stål det är i knivbladet.
En liten kommentar. Jag märker att många använder ordet "skala" och "skalor" i samband med knivens handtagsmaterial. Men visst heter det skolla och skollor? Ordet skolla är ett annat namn för beslag.
En annan term som många har problem med är; "stabbat" i samband med trä. Det har gått så långt att folk verkligen tror att detta är ett legitimt ord utan att inse att det är en förvrängning av ordet stabiliserat.
Man stabiliserar trä för att det blivande handtaget inte skall ändra form och färg och dessutom förbli motståndskraftigt mot fukt och vissa kemikalier. En del stabilisatorer bidrar till djupet och mättnaden i färgen.
~Paul~
1. Vem vet .1. kanske ett av de svengelska orden som till slut hamnar i ordboken?
Vad beträffar sågklingan så är klingan från ett sågverk så det är rejäla grejor, märket är Kanefusa och av vad jag förstår är kolhalten inte jättehög men den härdar vid magnetsläpp och det en bra början! Jag har använt ämnen från andra klingor med och det är ofta ett bra stål för knivar i dem.
Mvh / Karl-Erik
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |