Stort knivintresse - välj din favoritkniv

en filipinsk balisong i de finlänska skogarna, hur kommer det sig.. är det två olika grenar?
Har läst att Hackmans resonemang var att man ville ha i det närmaste en underhållsfri kniv som är lätt att serva, samt vara tillräckligt stark i konstruktionen. Av denna anledning var kniven populär bland de amerikanska soldaterna i Vietnam. Den var under en period "military issue".

Men visst, lite märkvärdigt är det med en filipinsk kniv i de finländska skogarna.

~Paul~

Har läst att Hackmans resonemang var att man ville ha i det närmaste en underhållsfri kniv som är lätt att serva, samt vara tillräckligt stark i konstruktionen. Av denna anledning var kniven populär bland de amerikanska soldaterna i Vietnam. Den var under en period "military issue".

Men visst, lite märkvärdigt är det med en filipinsk kniv i de finländska skogarna.

~Paul~

plötsligt så fanns det en röd tråd.. kul anekdot

re

Hej i höst mörkret o tackar alla för en mycket trevlig tråd med mycket läsvärt :)

Jag själv ska göra en slida snrt till den här kniven men vet inte speciellt mycket om den . någon kanske vet hur gammal den är o har lite historia om den. Finns det ett värde? Den känns riktigt bra i handen fast den säkert har många o många år på nacken:) Bladet är ca 10 cm långt o hela kniven ca 20.5 cm långt.
En kniv som säkert paul har info om men kanske ni andra också :)

/Kimmo L

ett-191.jpg

Det är en Hugo Köller Alpinist. Modellen som sådan (2330) är rätt gammal. Tillverkades redan under mellankrigstiden och var förlaga till en del tyska militärknivar. En av de mer kända bilderna visar en tysk soldat under andra världskriget som har en kniv liknande denna instucken i bröstselen. En ännu kändare bild visar en Solingen dubbeleggad dolk: http://media.photobucket.com/image/...Cheef117/german-soldier-wwii.jpg?t=1251681432

Puma ingick i samarbete med Köller och tillverkade under en period en egen version. På den stod Köllers namn, samt Pumas. Kniven hade sågtandning på ryggen och modellen hette 2331. Denna tillverkades också senare med en ännu djupare sågtandning. Din kniv är av den gamla varianten.

Stålet är Solingen standard. En trevlig kniv som du skall vara rädd om. Synd att eggen är maskinslipad, det sänker värdet, tyvärr. Att restaurera den är tveksamt.

~Paul~

re

Tjohoo. Fick hem remington bullet från 70 talet idag som såg ut att vara i kanon skick perfect låsning och nice snapp. Tar bilder imorgon om jag hinner :)

re

Här kommer lite bilder på remington kniven o case kniven jag fick hem igår. Blev lite fel ser jag nu med min tidigare post. Det är case kniven som är från 70 talet. Carpenters Union USA utgåva .
Remington kniven tror jag är från 80 talet men är lite osäker. Den ska nog bli min edc. Gillar den skarpt :)
mvh K-Lilja

ett-192.jpg

tv-173.jpg

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg