Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Heh heh.. njaa bätter än orginalet tycker jag inte då det ska vara just orginalet :)
Hade den röda butterflyen när jag var ca 11 år gammal jag fick av min far. Tyvärr så blev det som med många andra gånger med knivar i den åldern att man fick för sig att använda dem som kast kniv ibland. Gick ju sönder förstås :-( Hade varit kul att ha den kvar idag.

Heh heh.. njaa bätter än orginalet tycker jag inte då det ska vara just orginalet :)
Hade den röda butterflyen när jag var ca 11 år gammal jag fick av min far. Tyvärr så blev det som med många andra gånger med knivar i den åldern att man fick för sig att använda dem som kast kniv ibland. Gick ju sönder förstås :-( Hade varit kul att ha den kvar idag.
Alltså, jag syftade på själva detaljarbetet, materialet och ihopskruvandet. Inte samlarvärdet som sådant.

~Paul~

Detta var en kniv som fanns i min hembygd här i Finland i mången fiskares och jägares ficka och hem under min ungdom,själv hade jag den röda varianten.Tror säkert om man skulle knacka dörr här hos dom äldre skulle man säkert hitta ett antal. Gäller även Wirkkala kniven.

Detta var en kniv som fanns i min hembygd här i Finland i mången fiskares och jägares ficka och hem under min ungdom,själv hade jag den röda varianten.Tror säkert om man skulle knacka dörr här hos dom äldre skulle man säkert hitta ett antal. Gäller även Wirkkala kniven.
Helt säkert skulle man hitta en del. Frågan är dock i vilken kondition. De flesta, precis som du säger, har använts ganska hårt.

~Paul~

Det går faktiskt att köpa nya knivar av den typen. Jag såg i någon finsk fiskeprylskatalog att den kostade typ 17 Euro eller så. Jag googlade på det finska namnet på kniven, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var.

Det går faktiskt att köpa nya knivar av den typen. Jag såg i någon finsk fiskeprylskatalog att den kostade typ 17 Euro eller så. Jag googlade på det finska namnet på kniven, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var.
Jag vill minnas att det inte längre är Sandvik 12C27 i de nya knivarna, utan ett 420 (lite osäker på den här detaljen). De ser dessutom lite annorlunda ut i bladformen.

Allt som allt, inte lika fina som de gamla. Om jag minns rätt så är de ny röd-oranga i färgen.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg