Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vill man börja ett steg närmare ursprunget kan man hitta många tips i Smid själv av Thomas Johansson.

Yttligare ett steg bakåt i processen är ju att leta upp järnet i myrar och berg.

ICA är oftast förlaget när det gäller praktiska små handböcker av det här ovan beskrivna slaget.
Biblioteket brukar kunna hjälpa till.
Antikvariaten brukar inte vara nerlusade med dem men på loppisar är flera av dem inte ovanliga även om de ligger i dyra lådorna.

Vill man börja ett steg närmare ursprunget kan man hitta många tips i Smid själv av Thomas Johansson.

Yttligare ett steg bakåt i processen är ju att leta upp järnet i myrar och berg.

ICA är oftast förlaget när det gäller praktiska små handböcker av det här ovan beskrivna slaget.
Biblioteket brukar kunna hjälpa till.
Antikvariaten brukar inte vara nerlusade med dem men på loppisar är flera av dem inte ovanliga även om de ligger i dyra lådorna.
Äger inte en enda av dessa böcker. Skall dock hålla utkik till sommaren när diverse loppisar besöks.

Förresten, är det någon som har lust att kommentera den här kniven på Trattis?

http://www.tradera.com/exklusiv-fallkniv-hk9cx--auktion_291501_143138764

~Paul~

Om säljaren säljer kniven för 5000 SEK så betyder det att säljaren går 5000 SEK back på sin affär...
Kniven kostar på Fällknivens hemsida 19.210:- kronor plus frakt. Utropspriset är ett reservationspris. Man brukar säga att det riktiga priset ligger på ungefär den dubbla summan jämfört med reservationspriset. Det skulle innebära att säljaren vill ha ca 10.000:- kronor för den. Med andra ord så är han villig att göra en förlust på drygt 9.000:- kronor. Det får mig misstänka att det är något lurt med den här affären.

~Paul~

Hela Fällknivkonceptet är en kalkylerad vinstmaskin.
Mora däremot är en verktygleverantör, i stort.

Moderna s k special samlarmodeller må det vara knivar eller vapen brukar i det långa loppet inte vara några vidare investeringar, flera fall finns som visar att det blev precis tvärt om.

Utgågna bruksmodeller i fint skick brukar däremot få genuint samlarintresse med tiden. YMMV

Jag frågade en gång en knivsmed varför han inte hade någon droppoint bland sina modeller, hans svar var kärnfullt, jag brukar inte misslyckas med mina spetsar.

re

Kniven som sådan är fin men vet inte riktigt vad jag tycker förövrigt... Har kollat lite på hans negativa omdömen o där var något med varor som inte kommit typ. En sak är säkert, inte kommer jag att buda iallafall på den kniven.

Hela Fällknivkonceptet är en kalkylerad vinstmaskin.
Mora däremot är en verktygleverantör, i stort.

Moderna s k special samlarmodeller må det vara knivar eller vapen brukar i det långa loppet inte vara några vidare investeringar, flera fall finns som visar att det blev precis tvärt om.

Utgågna bruksmodeller i fint skick brukar däremot få genuint samlarintresse med tiden. YMMV

Jag frågade en gång en knivsmed varför han inte hade någon droppoint bland sina modeller, hans svar var kärnfullt, jag brukar inte misslyckas med mina spetsar.
Håller fullständigt med. Dock tror jag att vissa ovanliga modeller trots allt kan ge tillbaka pengarna med tanke på de många samlare som suktar efter dessa. Personligen vet jag att jag redan idag kan sälja en del med mycket god förtjänst.

~Paul~

Kniven som sådan är fin men vet inte riktigt vad jag tycker förövrigt... Har kollat lite på hans negativa omdömen o där var något med varor som inte kommit typ. En sak är säkert, inte kommer jag att buda iallafall på den kniven.
Den mesta kritiken han har fått är att varan inte motsvarar utseendet på bilden.

Detta är enligt min åsikt allvarligt eftersom han faktiskt uppvisar ett bedrägligt beteende. Det är ju mycket enkelt att hitta en perfekt bild på tillverkarens sida eller på nätet och ge sken av att det är just den varan som ropas ut.

Hur som helst, det hela "luktar skumt".

~Paul~

re

Den uppfattningen har jag med. Är också lite så att när det gäller större pengar ska jag vara säker på vad jag gör. Tittar mycket på om allt är seriöst osv... Bilden han visar upp är inte heller hans egen.
Om jag har en kniv att sälja så givetvis tar jag en egen bild på den så att köparna kan bilda sig en uppfattning om skick osv...

Den uppfattningen har jag med. Är också lite så att när det gäller större pengar ska jag vara säker på vad jag gör. Tittar mycket på om allt är seriöst osv... Bilden han visar upp är inte heller hans egen.
Om jag har en kniv att sälja så givetvis tar jag en egen bild på den så att köparna kan bilda sig en uppfattning om skick osv...
Precis. Allting är fel med den annonsen.

~Paul~

Här är ett exempel på ett ganska typiskt amerikanskt sätt att tänka kring knivar:

"All show no go" ;)

Kniven är ej Jerry Fisk damaskusbowie. Visst är den fin men för min del så måste en kniv också fungera i praktiken, vilket den här uppenbarligen inte gör.

Bilagor

• JerryFiskDressedupBowie1.jpg
    JerryFiskDressedupBowie1.jpg
    75.6 KB · Visningar: 568
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.1 KB · Visningar: 553

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg