Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Rondelldolken var sanorlikt en pansarstickert, dvs tunn nog att tränga genom ringbrynjan vid lämplig skarv i plåtskalet.
Stickdolk använder man för att avliva skjutet villebråd. Det gäller att träffa blodpumpen eller få av ryggmärgen högt upp, i första försöket. För det senare klarar man sig i många fall med 4cm kniv utom på storvilt. Där ryggmärgen ligger nära mitten av halsen.
Hirschfängern är en klassiskt jaktavslutningkniv. Då man jagade med stora drev, mjärdar och nät.
Dolken och kniven är en läsvärd bok, SVEVAP har gett ut.
 
ahaa...då förstår jag.....läste bara som hastigast förut o tänkte att de handla om annat....ja tycker annars att Morakniven 2000 funkar bra överallt...
 
Vi diskuterar M2K på ett annat forum f t. Det är en bra kniv med tanke på priset och stålet. Ergonomin är ganska OK med tanke på det enkla utförandet.

Den enda "nackdelen" kan förstås vara det estetiska.

~Paul~
 
Kolla Paul :)

Tjena forumister. :)
Här är en kniv jag gjort av lignum vitae, mässing, madagaskar rosewood. Flat grind 1095 .
Ser du Paul, gjorde en fånglina heh... :)

1-2.jpg

2-2.jpg
 
så vi inte glömmer bort den här tråden... så fixade jag iordning min Fällkniven TK6 .
den har varit med om en del så handtaget har blivit lite skabbigt & sen har den varit lite väl liten för mina labbar. Orange & Desert G-10, Svart vulcan, rostfri pins & rör.

J.
 

Bilagor

  • TK6a (Large).jpg
    TK6a (Large).jpg
    81.2 KB · Visningar: 667
  • TK6b (Large).jpg
    TK6b (Large).jpg
    84.8 KB · Visningar: 674
Necker

En liten nack kniv som jag gjort på ett Lauri kolstål blad och skaft i venge och aluminium. Hela kniven är bara 135mm och riktigt vass och mycket behändig att ha med sej under skjortan till diverse små skärande.
 

Bilagor

  • Nack kniv 1 004.jpg
    Nack kniv 1 004.jpg
    71.5 KB · Visningar: 523
  • Nack kniv 1 006.jpg
    Nack kniv 1 006.jpg
    107.8 KB · Visningar: 541
  • Nack kniv 1 008.jpg
    Nack kniv 1 008.jpg
    106.1 KB · Visningar: 616
  • Nack kniv 1 010.jpg
    Nack kniv 1 010.jpg
    99.6 KB · Visningar: 553
Nu ska jag va riktigt tråkig och lägga upp en till liten nack kniv som jag gjorde i rostfrit, skaftträet är jag osäker på, total längd 135mm.
 

Bilagor

  • Nackkniv 2 001.jpg
    Nackkniv 2 001.jpg
    80.2 KB · Visningar: 613
  • Nackkniv 2 003.jpg
    Nackkniv 2 003.jpg
    84.2 KB · Visningar: 612
  • Nackkniv 2 004.jpg
    Nackkniv 2 004.jpg
    87.2 KB · Visningar: 621

Liknande trådar