Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Whittler / Wirkkala

Har gjort en egen version av den klassiska Tapio Wirkkala puukko. Bladet är ett Polar rostfritt, skaft är ebenholtz med 10 mm tjocka aluminium delar polerat till spegelblankt.Knivens totallängd 185mm varav bladet 80mm. Förövrigt är dessa Original Wirkkala knivar eftertraktade samlar objekt.
 

Bilagor

  • Whittler Wirkkala 003.jpg
    Whittler Wirkkala 003.jpg
    67.6 KB · Visningar: 1,378
  • Whittler Wirkkala 005.jpg
    Whittler Wirkkala 005.jpg
    59.3 KB · Visningar: 1,181
  • Whittler Wirkkala 006.jpg
    Whittler Wirkkala 006.jpg
    63.2 KB · Visningar: 1,222
  • Whittler Wirkkala 008.jpg
    Whittler Wirkkala 008.jpg
    83.5 KB · Visningar: 1,174
  • Whittler Wirkkala 010.jpg
    Whittler Wirkkala 010.jpg
    57.6 KB · Visningar: 1,251
  • Whittler Wirkkala 004.jpg
    Whittler Wirkkala 004.jpg
    38.1 KB · Visningar: 1,213
Har gjort en egen version av den klassiska Tapio Wirkkala puukko. Bladet är ett Polar rostfritt, skaft är ebenholtz med 10 mm tjocka aluminium delar polerat till spegelblankt.Knivens totallängd 185mm varav bladet 80mm. Förövrigt är dessa Original Wirkkala knivar eftertraktade samlar objekt.
Mycket vacker! Grattis!

Jo, de är ganska eftertraktade som sagt. Har en sådan själv. Det tog ganska lång tid att få tag i ett ex i mint condition.

~Paul~
 
Mycket vacker! Grattis!

Jo, de är ganska eftertraktade som sagt. Har en sådan själv. Det tog ganska lång tid att få tag i ett ex i mint condition.

~Paul~

Fint att du har en i mint,mycket väl investerade pengar i framtiden. Här i min by hade nästan alla fiskare och jägare dessa knivar tidigare men jag har inte lyckats hitta någon av dom ännu,får väl köpa mej en från e-bay annars.
 
Fint att du har en i mint,mycket väl investerade pengar i framtiden. Här i min by hade nästan alla fiskare och jägare dessa knivar tidigare men jag har inte lyckats hitta någon av dom ännu,får väl köpa mej en från e-bay annars.
Jag hade tur som hittade den på trattis. De brukar generellt ligga på mellan 1500 och 2K om de är i fint skick.

~Paul~
 
Grattis på namsdagen Seved!

För att vi inte skall vara helt OT så kommer här några bilder på mitt senaste förvärv, en Karlsson-Nilsson camping-/fiskekniv.

MinkonstigaKarlssonNilssonkniv.jpg


MinkonstigaKarlssonNilssonkniv3.jpg


MinkonstigaKarlssonNilssonkniv2.jpg


~Paul~
 
Jag gissar på 50-talet. Helt säker är jag dock inte. Har testat den lite i mitt hemkök och den funkar väl till både lök, kött, fisk och mindre grönsaker i övrigt.

Jag kommer att använda den i samband med sportfiske och campingsysslor. Det är dock ingen täljkniv direkt. Bladet är för vekt därtill. Likaså är den aktuella eggslipfasen lite väl snäv. Hur som helst så är jag nöjd med köpet. För en dryg 50-lapp så har jag fått en charmig liten kniv som inte många äger, eller ens känner till ;).

~Paul~
 

Liknande trådar