Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ett projekt som jag & Seved har hållit på med under drygt ett års tid...(jag har ritat, S har ändrat lite & fixar bladen. Jag sätter ihop dem( iallafall mina;))

Jag går en del eftersök & ett fåtal av dessa kan man inte skjuta utan man måste avsluta med kniv..
oftast så funkar det med en kniv runt 10-12 cm men ibland så behöver man en rejälare pjäs.

det här första exemplaret är i kolstål, bladet runt 200mm , total längd 320mm & 3 mm tjock. 58hrc.
Seved håller på att färdigställa 10 st i Elmax ,dessa är 4mm tjocka.

ironwood, röd vulcan & mässings rör.

döpt modellen till "Cleaner", eftersom man får "städa" upp efter sig själv eller andra....

J.
 

Bilagor

  • Cleaner 1 (Large).jpg
    Cleaner 1 (Large).jpg
    101.4 KB · Visningar: 542
  • Cleaner 2 (Large).jpg
    Cleaner 2 (Large).jpg
    97.2 KB · Visningar: 538
  • Cleaner handtag (Large).jpg
    Cleaner handtag (Large).jpg
    77.5 KB · Visningar: 548
tackar, den här har man mest gömd i ryggan tills man behöver den... 32 cm kniv...

ska fixa en slida till den ändå.

J.
 
Gillar allt utom det stora parerskyddet. Mycket vacker kniv annars!

~Paul~

Tack ristretto & dePaul !

Kniven har bara ett användningsområde dvs. komma åt vitala delar genom bröst korgen på skadade djur

Oftast så har man konstiga vinklar och halvtaskigt grepp när den här typen av knivar behövs, så egentligen så borde parerskyddet vara lite större....;). ( speciellt om vi pratar om större vildsvin..).

Men generellt så tycker jag att parerskydd skall vara så litet som möjligt...

J.
 
re

Mycket snyggt som jag skrev i ett annar forum.
Angående parerskyddet så är det i mitt tycke bra att det är stort. Kan för all del vara till o med större. Som stick kniv är det optimalt med en större parerskydd enligt min mening iallafall men tycken är ju många :)
Här är en stick kniv jag gjorde av lignum vitae med större fingerguard;)

fem-62.jpg
 
Visst, om man vill begränsa knivens användningsområde så är självklart ett stort parerskydd ett bra sätt att göra det på ;).

Sorry men enligt min mening kan parerskyddet utformas på annat sätt än det aktuella och trots det vara mycket effektivt.

~Paul~
 
re

Joo, visst men nyxos andamål var ju vad jag förstår som stick kniv o då är det A o O med ordentlig guard.
Vad är det för modell av guard du tänker på Paul?
 
Visst, fattar. Men återigen - varför begränsa knivens anv. område genom att ge den ett överdrivet parerskydd? Det finns inget som säger att man måste ha den typen av parerskydd som den aktuella kniven har för att uppnå ett fullsäkert alternativ.

Ett anatomiskt fullformat grepp i kombination med en fånglina är i sig ett lika säkert alternativ.

Min idé ligger i närheten av en Becker Camp Knife, fast utan choil (urgröpningen i bladet framför parerskyddet), samt eventuellt en något mindre utpräglad trailing point.

~Paul~
 

Bilagor

  • Becker Camp Knife.jpg
    Becker Camp Knife.jpg
    73.6 KB · Visningar: 517

Liknande trådar