Stort knivintresse - välj din favoritkniv

depaul: jag tar det som konstruktiv kritik/önskemål;)

precis som kimmolilja skriver så var tanken att göra en ren stick kniv som bara skall användas till det & Ingenting annat

att använda fång lina är direkt olämpligt i ett skarpt läge... tänk en +100 kg gris, hundar & en kniv som sitter "fast" runt handen... däremot är det rent estetiskt snyggt..(jag har det på den här ..)

den här kniven ville vi hålla ner vikten på, därav relativt smal eftersom man redan släpar på en del saker under eftersök.

Att använda stora/breda knivar som man gör i Staterna till "Catch" jakt är för min del uteslutet. med andra ord så "liten" som möjligt..

En annan anledning till att bladet är smalt är för att komma åt vital del med minska risk att stöta på ben, det är inte alltid man kommer snett bakifrån så att kniven går mellan rev benen, trots att det är det man eftersträvar

till just sådant här så vill jag inte använda en kniv utan parerstång/skydd oavsett handtag..( inte hittills...).

rätta mig om jag tänker fel här; för mig så är det en typ av parerskydd på becker kniven.

men det är min synpunkt & jag vill gärna se mer förslag utan parerstång
sliran är klar, inte helt nöjd med den, den känns lite för bred.. ska poleras.


J.
 

Bilagor

  • Cleaner & slida 1 (Small).JPG
    Cleaner & slida 1 (Small).JPG
    54.6 KB · Visningar: 797
  • Cleaner & slida 2 (Small).JPG
    Cleaner & slida 2 (Small).JPG
    100.3 KB · Visningar: 808
Senast ändrad:
1. jag tar det som konstruktiv kritik/önskemål;)

2. precis som kimmolilja skriver så var tanken att göra en ren stick kniv som bara skall användas till det & Ingenting annat

3. att använda fång lina är direkt olämpligt i ett skarpt läge... tänk en +100 kg gris, hundar & en kniv som sitter "fast" runt handen...

4. Att använda stora/breda knivar som man gör i Staterna till "Catch" jakt är för min del uteslutet. med andra ord så "liten" som möjligt..

5. En annan anledning till att bladet är smalt är för att komma åt vital del med minska risk att stöta på ben, det är inte alltid man kommer snett bakifrån så att kniven går mellan rev benen, trots att det är det man eftersträvar

6. till just sådant här så vill jag inte använda en kniv utan parerstång/skydd oavsett handtag..( inte hittills...).

7. rätta mig om jag tänker fel här; för mig så är det en typ av parerskydd på becker kniven.
1. Självklart. Det är mina högst personliga åsikter och inte menat som kritik.

2. I så fall är saken klar. Min syn på saken var att kniven hade potential att vara så mycket mer än bara en stickkniv.

3. En korrekt apterad fånglina innebär inte att kniven dinglar runt handleden. Jag har visat fånglinegreppet tidigare men det kan inte visas för många ggr så jag visar det igen i slutet av inlägget. Dessutom kan jag inte se varför en kniv utan fånglina skulle vara säkrare. När man väl bestämt sig för att använda kniven så finns det liksom ingen återvändo - fånglina eller ej. Skaderisken är lika stor eftersom man inte hinner släppa kniven oavsett vad som händer.

4 - 5. Visst, håller med. Den aktuella Becker-kniven är dock bara en grov sketch på vad jag menade när jag beskrev min idealkniv. Som jag skrev så vill jag ha en kniv med en mindre utpräglad trailing point, helst en spear point. Jag vill också undvika choilen och ricasson (slaget) som Becker-kniven tyvärr uppvisar. Bladet är däremot inte så brett som man skulle kunna tro. Det tillsammans med den designen som jag beskriver skulle kunna resultera i en modell som är tämligen allround trots dess stora potential som stickkniv.

6. Förstår. Dock kan ett effektivt parerskydd inte behöva innebära att det är i vägen för ordinarie användandet. Ett väl utformat handtag kan i sig innebära samma typ av skydd, liksom en korrekt hållen fånglina.

7. Absolut. Det var ju meningen att visa en kniv som har ett grepp som genom sin utformning i sig funkar som parerskydd. Skillnaden mellan din/Seveds design och min önskedesign är att på min version så finns det varken ricasso eller parerskydd, samt att slipfasen går ända intill handtaget. Det är således handtagsprofilen, tjockleken och ergonomin på detsamma som skall ombesörja samma grad av säkerhet som ett traditionellt parerskydd medför.

Fnglinegrepp.jpg


~Paul~
 
Senast ändrad:
2:nja "bara" håller jag inte med om;)

3; vad jag menar med fånglina utan att jag skrev det: stick in kniven i en skadad arg gris, grisen drar iväg med kniven fortfarande mellan revben,fett & brosk... å jag hänger med;).

Det är inte alltid djur stannar eller att hundarna kan hålla den på plats. det är inte vanligt att man behöver sticka & det är ännu mindre chans att kniven fastnar, Men den är där..... fick sticka 5 djur förra året & en av gångerna fick jag släppa kniven.

7: egentligen så borde den här kniven ha en ricasso på +4 cm så att man kan " pumpa" med kniven när den är inne utan att man skär mer neråt utan gör max skada inuti ( därav dubbel egg).
Men jag direkt ogillar utseendet med så stor ricasso. Nu valde jag att den övre eggen slutar 8 cm innan handtaget så att man kan vid behov använda andra handen & trycka ner för maximal skada ( visserligen neråt..).

J.
 
OK, vi har en i stort sett likadan syn på det hela. Visst kan du använda kniven till annat än enbart som stickkniv men själva designen gör den ganska begränsad trots allt.

~Paul~
 
re

Här måste jag säga att nyxo har mycket rätt i vad han skriver. Erfarenhet är vad som styr även om jag inte vill säga att du Paul också säkert har erfarenhet :)
Visst finns det alternativ med en kniv i en bökig situation om den sitter fast i handleden eller inte. Släpper man kniven så ramlar den av någonstans men sitter den fast i handleden kan skadorna bli rätt stora.
 
Nu får du ducka igen Depaul :) . Det blir lite blåsigt kring öronen nu. Men jag försvarar själklart min o Nyxos design, det vore ju konstigt om jag inte trodde på den :) . Jag gillar inte alls parerstänger, garder mm speciellt mycket (det har säkert framgått förut oxå. I 99% av fallen så kan man göra skaftet så att man får ett bra grepp istället. Det är MIN åskit :) . Men till just stick knivar funkar det bra tycker jag. Efter som den är så specialliserad och man har en annan kniv till allround jobb. Nu har inte jag nån jätte erfarenhet av att sticka, men om man med kraft o "hög" fart kör in kniven mellan revben o dyl så kan man träffa ben eller bråsk så kniven tar stopp utan att man är berred och då är det nog bra om nåt tar imot. Det är i alla fall så jag ser det. :)

Seved
 
tradition

Som stickdolk tror jag att en rondelldolk inte skulle sitta fel...
Se tex denna
35 cm, största bladbredd 1,5 cm, du halkar ju inte av handtaget och den lär sticka igenom det mesta.
 
Haha OK. Observera dock att mina förbehåll inte gällde stickdolken som sådan, utan det faktum att undertecknad ansåg att man kunde göra modellen mer allsidig genom små förändringar i designen utan att förta från själva stick-funktionen (i någon högre grad).

Med min fånglinemetod är det dessutom enkelt att släppa kniven i utsatt situation. Den glider av tummen utan större motstånd. De ggr jag har sett folk misslyckas med att hålla kniven har varit i samband med blodiga/blöta händer. En fånglina är till stor hjälp i dessa fall. Det blir lite av ett moment 22 m a o ;).

~Paul~
 
som jag sa innan så är all input bra, framförallt så kan man se om andras funderingar & erfarenhet stämmer med sina egna.. fortsätt med det! ( alla som läser..)

ska inte diskutera fånglina på en stickkniv mera, men vet att jag inte kommer att använda den;)

dolken funkar nog ypperligt, det ända är nog toppen på handtaget som troligtvis är störande om man har den i slida....

J.
 
dolken funkar nog ypperligt, det ända är nog toppen på handtaget som troligtvis är störande om man har den i slida....

J.

Opraktiskt i slida kanske men nog ganska effektivt sätt att öka kraften i sticket, att kunna lägga sin andra hand ovanpå toppen och trycka, borde komma igenom både brosk och ben med den dubbla kraften/vikten.
 

Liknande trådar