Fällkniven
Jag kan bara svara med fällkniven F1 med micarta handtag är den bästa kniven jag ägt!
Jag har varit kniv tokig hela mitt liv. Har haft gerber, buck, osv. Dvs knivar som är massprod.
De är inte bra. De har dålig precision tex där blad och skaft möts kan man se att det inte är helt 100. Det skall det vara för knivar som kostar 2000+ Ni kanske tycker att jag är lite överdriven men det är det som gör en kniv bra. Om ni går på någon kniv mässa så fråga om Bert Öberg. Han är mer än världsklass. Det är han som har utvecklat F1 modellen. Jag har prövat den std modellen med gummi handtag och tycker att den suger.
Täljer man mer än 1h så får man ju blåsor i handen. Med micarta handtaget så kan man tälja mer än 4-5h utan att ens få skavsår. Jag täljer alltid något som bestick, gubbar, pipor mm när jag är i fjällen. Dessutom så håller den skärpan bättre an någon annan kniv jag har. Har med den på fisketurer, vanlig camping, fjällen mm. Jag slipar den ca 1 gång om året, innan jag åker till fjällen.
Det viktigaste är kvaliten på stålet i bladet. Om bladet är för hårt går det inte att få den "riktigt" skarp, om det är mjukt så blir den som ett rakblad men håller inte skärpan. Man kan säkert klara sig med en mora kniv / samekniv men då måste man slipa den med jämna mellanrum.
Nästa sak är hur man slipar. Det finns säkert 100 sätt att slipa. Jag slipar mina knivar på följande vis, dock kväver det dyr utrustning men man kan lämna in så blir det bra.
Först så slipar med typ 1500p på en bandslip ifrån eggen. Sen 2500p också ifrån eggen.
Sen tar man 4000p tills man ser att "skägget" på eggen börjar att trilla av. Man får titta med förstorningsglas ibland. Det gäller att få eggen så jämna som möjligt. När detta är bra så polerar man eggen med läder/gummi trissa också ifrån eggen.
Jag vet att man får lära sig att slipa mot eggen för att slippa "skägg" men titta med ett förstorningsglas så ska ni få se hur taggig eggen blir. Detta är mitt sätt men alla har vi våra egna sätt o favoriter.