Stort knivintresse - välj din favoritkniv

nu är jag klar med min första helt egna kniv..( finns en egen tråd visserligen).
har hunnit att använda den till att hugga sly, flå ett vildsvin & tagit ur en vår bock med den. funkade ypperligt till allt utom att sota djuren med..
slidan är klädd med kydex så det blir lite små repor, men den är till för att användas..
( inga repor på sista bilden utan det är sav ifrån sly som syns..)
vikten är 300 gram, total längd 270mm & bladet 140 mm.
J.

Bilagor

• snubby b (Small).JPG
    snubby b (Small).JPG
    84.6 KB · Visningar: 1,532
  • snubby d (Small).JPG
    snubby d (Small).JPG
    97.2 KB · Visningar: 1,590
  • snubby e (Small).JPG
    snubby e (Small).JPG
    69.5 KB · Visningar: 1,628
Ser ut att vara en ganska OK jaktkniv, liten chopper. Jag undrar dock om den lilla fliken som handtaget har i övergången till bladet inte kommer att råka illa ut den dagen du missar ett hugg ;).

Lite försiktighet är nog på sin plats.

Allt som allt - bra jobbat!

~Paul~

På tal om Sanrenmu. En ny variant på modellen 910 har dykt upp. Och gissa vad? Bladstålet är Sandvik 12C27. Prisnivån är än så länge inte känd men med tanke på att det rör sig om ett kinesiskt företag som kopierar kända knivmodeller så kan man inte drämma till med ett allt för högt pris.

~Paul~

Bilagor

• Sanrenmu 910 i Sandvik 12C27.jpg
    Sanrenmu 910 i Sandvik 12C27.jpg
    14.7 KB · Visningar: 1,514
På tal om Sanrenmu. En ny variant på modellen 910 har dykt upp. Och gissa vad? Bladstålet är Sandvik 12C27. Prisnivån är än så länge inte känd men med tanke på att det rör sig om ett kinesiskt företag som kopierar kända knivmodeller så kan man inte drämma till med ett allt för högt pris.

~Paul~

Snygg kopia ;)
Sebenzan känns igen.

//Per

Ganska "häftiga" knivar.

~Paul~
Kanke inget man drar fram på kontoret om man säger så.
Samaritan är en kraftig sak med rejält blad men med en praktisk bladform. Dessutom kommer fingrarna undan lite när man använder den eftersom bladets linje ligger under handtagets om du fattar vad jag menar.

//Per

Kanke inget man drar fram på kontoret om man säger så.
Samaritan är en kraftig sak med rejält blad men med en praktisk bladform. Dessutom kommer fingrarna undan lite när man använder den eftersom bladets linje ligger under handtagets om du fattar vad jag menar.

//Per
Förstår precis. Den skulle kunna funka rätt så bra i samband med lättare jakt. I o f är fastbladare alltid överlägsen men ändå.

~Paul~

re

Fina knivar allihop o de handgjorda var häftiga.
Fick hem Randall mod2-7 jade så jag tog lite bilder som stilstudie till mod 1an. Gillar stiletto fightern skarpt :)

tv-144.jpg

sex-38.jpg

tre-110.jpg

fyra-91.jpg

Fällkniven

Jag kan bara svara med fällkniven F1 med micarta handtag är den bästa kniven jag ägt!
Jag har varit kniv tokig hela mitt liv. Har haft gerber, buck, osv. Dvs knivar som är massprod.
De är inte bra. De har dålig precision tex där blad och skaft möts kan man se att det inte är helt 100. Det skall det vara för knivar som kostar 2000+ Ni kanske tycker att jag är lite överdriven men det är det som gör en kniv bra. Om ni går på någon kniv mässa så fråga om Bert Öberg. Han är mer än världsklass. Det är han som har utvecklat F1 modellen. Jag har prövat den std modellen med gummi handtag och tycker att den suger.
Täljer man mer än 1h så får man ju blåsor i handen. Med micarta handtaget så kan man tälja mer än 4-5h utan att ens få skavsår. Jag täljer alltid något som bestick, gubbar, pipor mm när jag är i fjällen. Dessutom så håller den skärpan bättre an någon annan kniv jag har. Har med den på fisketurer, vanlig camping, fjällen mm. Jag slipar den ca 1 gång om året, innan jag åker till fjällen.
Det viktigaste är kvaliten på stålet i bladet. Om bladet är för hårt går det inte att få den "riktigt" skarp, om det är mjukt så blir den som ett rakblad men håller inte skärpan. Man kan säkert klara sig med en mora kniv / samekniv men då måste man slipa den med jämna mellanrum.

Nästa sak är hur man slipar. Det finns säkert 100 sätt att slipa. Jag slipar mina knivar på följande vis, dock kväver det dyr utrustning men man kan lämna in så blir det bra.
Först så slipar med typ 1500p på en bandslip ifrån eggen. Sen 2500p också ifrån eggen.
Sen tar man 4000p tills man ser att "skägget" på eggen börjar att trilla av. Man får titta med förstorningsglas ibland. Det gäller att få eggen så jämna som möjligt. När detta är bra så polerar man eggen med läder/gummi trissa också ifrån eggen.
Jag vet att man får lära sig att slipa mot eggen för att slippa "skägg" men titta med ett förstorningsglas så ska ni få se hur taggig eggen blir. Detta är mitt sätt men alla har vi våra egna sätt o favoriter.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg