Stort knivintresse - välj din favoritkniv

nu är jag klar med min första helt egna kniv..( finns en egen tråd visserligen).
har hunnit att använda den till att hugga sly, flå ett vildsvin & tagit ur en vår bock med den. funkade ypperligt till allt utom att sota djuren med..
slidan är klädd med kydex så det blir lite små repor, men den är till för att användas..
( inga repor på sista bilden utan det är sav ifrån sly som syns..)
vikten är 300 gram, total längd 270mm & bladet 140 mm.
J.

Den där kommer att bli ypperlig till diverse grejer i jaktskogen :)

Seved
 
Kinakopian

Sådär. Jag har använt kniven sedan jag köpte den. Ganska snart upplevde jag att handtaget är lite för kort för mina stora labbar. Att öppna den med en hand var därför ganska svårt utan att riskera tappa kniven. Av denna anledning så apterade jag en fångkula i änden, vilket gav bättre grepp.

För sin ringa storlek så är kniven ganska tung.
~Paul~
Gillade utseendet på kniven så jag surfade lite och i förrgår damp det ner ett paket från Hong Kong. Måste säga att jag är nöjd med priset - 6 $ för kniven och 5$ för frakten ungefär 68 kr.

Jag har också stora händer så jag undrar om du har något "recept" på knopen (apnäve?).

Kniven är kompakt tung och kommer att nöta hål på mina fickor. Har du något tips på fodral???

Bladet schvissar ju inte ut när man petar till med tummen, men annars är det en rätt OK kniv.

(Idag fanns det gott om strömming i yttre delen av Bråviken)
 
Sanrenmu?

På tal om Sanrenmu. En ny variant på modellen 910 har dykt upp. Och gissa vad? Bladstålet är Sandvik 12C27. Prisnivån är än så länge inte känd men med tanke på att det rör sig om ett kinesiskt företag som kopierar kända knivmodeller så kan man inte drämma till med ett allt för högt pris.

~Paul~

Var har du hittat den här? Har letat men inte funnit.

Verkar vara lite större och skulle förmodligen passa mina händer bra.

Ingen Sanrenmu eller?
 
1. ungefär 68 kr.

2. Jag har också stora händer så jag undrar om du har något "recept" på knopen (apnäve?).

3. Kniven är kompakt tung och kommer att nöta hål på mina fickor. Har du något tips på fodral???

4. Bladet schvissar ju inte ut när man petar till med tummen, men annars är det en rätt OK kniv.

5. (Idag fanns det gott om strömming i yttre delen av Bråviken)
1. Det var ett mycket bra pris! Grattis.

2. Kommer i slutet av inlägget. Tänk på att korta av de överskjutande stropparna till ca 1 mm längd, samt bränna kanterna på dem så att de ser ut att ingå i själva knuten. Det skall vara en helt rund avslutning. Enklast är att använda en Paracord 550 lbs. Jag använde en traditionell flagglina, vilken är avsevärt svårare att få till knuten på.

3. Jag har sytt ett eget fodral i sämsskinn. Annars duger vilket EKA-fodral som helst.

4. Mitt blad flyger ut när jag petar med tummen. Jag har behandlat pivotskruven först med WD-40 och sedan med Militec 1.

5. Är det inte lite sent på året??

~Paul~
 

Bilagor

  • Fånglineknop.jpg
    Fånglineknop.jpg
    49.7 KB · Visningar: 1,131
Gillade utseendet på kniven så jag surfade lite och i förrgår damp det ner ett paket från Hong Kong. Måste säga att jag är nöjd med priset - 6 $ för kniven och 5$ för frakten ungefär 68 kr.

Får man fråga vilken site du beställde den från? Blir lite sugen att testa också till det priset.
 
Tack!

3. Jag har sytt ett eget fodral i sämsskinn. Annars duger vilket EKA-fodral som helst.

5. Är det inte lite sent på året??
~Paul~
Tack för knopen.
Har du någon bild på fodralet?

Har fiskat strömming ända till midsommar. Möjligt att det går efter också men då är jag numera på västkusten.
 
1. Har du någon bild på fodralet?

2. Har fiskat strömming ända till midsommar. Möjligt att det går efter också men då är jag numera på västkusten.
1. Jag tog tre bilder. Det är inget märkvärdigt fodral. Jag har använt lite rester från en gammal jacka. Tillslutningen sköter man medelst ett kardborrefäste.

2. Hm, märkligt. Jag var nere i Blekinge sista veckan i maj och kammade hem i stort sett noll :(. Fisket efter sill var riktigt uselt. Tidigare åren har jag kunnat ta hem närmare 100 kg på en vecka endast med att fiska med häckla från land (rättare sagt en pir). Den här gången fick jag 17 stycken, allt som allt!!

~Paul~
 

Bilagor

  • Mitt sämsskinsfodral.jpg
    Mitt sämsskinsfodral.jpg
    14.6 KB · Visningar: 625
  • Mitt sämsskinsfodral, 2.jpg
    Mitt sämsskinsfodral, 2.jpg
    18.9 KB · Visningar: 622
  • Mitt sämsskinsfodral, 3.jpg
    Mitt sämsskinsfodral, 3.jpg
    17.1 KB · Visningar: 735
Sanrenmu 910

2. Hm, märkligt. Jag var nere i Blekinge sista veckan i maj och kammade hem i stort sett noll :(. Fisket efter sill var riktigt uselt. Tidigare åren har jag kunnat ta hem närmare 100 kg på en vecka endast med att fiska med häckla från land (rättare sagt en pir). Den här gången fick jag 17 stycken, allt som allt!!~Paul~

Trevligt att fiska från land. I båt blir det så "fjälligt".
Ett år var jag ute i början på maj och det var nog för tidigt, fick då istället en havsöring = bra kompensation.
Problemet med strömmingsfiske är att kunna sluta i tid = medan man orkar ta rätt på allt när man kommer hem. Jag och flera med mig har svårt att sluta när spötoppen darrar och fångsthormonerna rusar i kroppen.

"100 kg" Jösses! Vad gjorde du med allt.

Hittade Sanrenmu 910 på deras startsida http://sanrenmu.com/en/ men de säljer ju inte.
 

Liknande trådar