Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den blir du säkert nöjd med. Har själv en D80 som används flitigt. I dag har jag fotot div bilar på Tierps nya Dragracingbana. Jävlar va det låter om en Top Fuel!

Ja jag är jäkligt nöjd med den. :) Jaha dom har en racing bana i Tierp trevligt. He he japp i toppfuel klassen är det inte mycket begränsningar och ljuddämpare vet dom inte vad det är.

Seved
 
re

Machetes är användbara huggare. Då blir det kalt runt Seveds hus snart då :)

Här är en kniv bild på några R jag har. Har flera på andra ställen då jag inte vill ha allt hemma ifall något händer :)
ett-150.jpg


Här är en jag får hem nästa vecka hoppas jag:) Har varit o letat efter en mod 2a o till slut hittade jag en så då slog kag till. En mod 2-7 jade.

_2_7_G10_greenmic.jpg
 
Ha ha japp nu ska det bli sly röjning på hög nivå där hemma :) . Blir nog nägra youtube clips oxå.

Fn va Randals du har nu. Dolken är riktigt fin. Jag gillar den bäst tror jag.

Seved
 
re

Joo, det blir några till frugans förtret. :) Närmare 10 är det nog :) om jag tar hem alla.

Vad är det för pris på en sådan machete? Kan ju vara bra att ha. :)
 
Ha ha ja det brukar bli lite mutter när man köper lite finingar.

Ja dom är fina att röja med. Dom kommer att kosta mellan 4-500:- skulle jag tro med slida. Marbeln blir billigast och dom två andra dyrast.

Kimmo jag har supit bort dit tele nr kan du maila det igen :)

Seved
 
Ny fiskekniv

Då blev en till fiskekniv färdig. Bladet är ett Enzo i AUS-8 stål,skaft i Burma padouk,röda vulkfiber och mässing pinnar.
 

Bilagor

  • Burma padouk fiskekniv 010.jpg
    Burma padouk fiskekniv 010.jpg
    40.2 KB · Visningar: 665
  • Burma padouk fiskekniv 011.jpg
    Burma padouk fiskekniv 011.jpg
    36.7 KB · Visningar: 658
  • Burma padouk fiskekniv 002.jpg
    Burma padouk fiskekniv 002.jpg
    68.4 KB · Visningar: 670
  • Burma padouk fiskekniv 005.jpg
    Burma padouk fiskekniv 005.jpg
    36.4 KB · Visningar: 665
  • Burma padouk fiskekniv 006.jpg
    Burma padouk fiskekniv 006.jpg
    34.3 KB · Visningar: 669
  • Burma padouk fiskekniv 009.jpg
    Burma padouk fiskekniv 009.jpg
    41.8 KB · Visningar: 611
Snygg kniv och fint arbete!

Om jag nu skall klaga på något så är det kanske tre mindre detaljer:

  • Att bladet inte är fullt flatslipat
  • Att parerutstickaren går ner så pass långt
  • Att bladet inte är slipat ända ned till handtaget
Men som sagt, det är mindre problem och i samband med grövre rensning så spelar de ingen roll.

~Paul~
 
Kopian (kinesisk) på Chris Reeve's "Lil' Sebenza"

Ett nytt tillskott, Sanrenmu 710.

Den här kniven är en uppenbar kopia (kinesisk) på Chris Reeve's "Lil' Sebenza".


Jag kommer att använda kniven som min EDC under den närmaste framtiden. Om någon skulle råka vara intresserad så kan jag återkomma med en längre recension längre fram i tiden.

~Paul~

Är nyfiken och intresserad. Hur har det gått med "kinakopian"?
 
Är nyfiken och intresserad. Hur har det gått med "kinakopian"?
Sådär. Jag har använt kniven sedan jag köpte den. Ganska snart upplevde jag att handtaget är lite för kort för mina stora labbar. Att öppna den med en hand var därför ganska svårt utan att riskera tappa kniven. Av denna anledning så apterade jag en fångkula i änden, vilket gav bättre grepp.

Handtaget är ganska halt, trots den lite skrovliga inläggningen. Kniven är en s k gentlemansfolder, dvs inget att direkt tälja med. Till snören, paket, omslag och papper är den kanon men så fort det gäller att skära något som är bredare än slipfasen så får man problem. Det är nämligen en rätt så stor friktion mellan slipfasen och bladkroppen. Att skära en enkel skiva korv blir därför inte lika enkelt som att skära densamma med ett fullt flatslipat blad.

För sin ringa storlek så är kniven ganska tung. Mekaniskt så funkar dock kniven väl. Clipset är också rätt bra. Bladet är fortfarande korrekt centrerat och håller sin skärpa ganska väl med tanke på det kinesiska 8Cr-stålet. Om jag skulle köpa kniven igen om jag kände till alla dessa fakta? Tveksam. Lika tveksamt som att inhandla en Kershaw Tremor ;).

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Sanrenmu 710.jpg
    Min Sanrenmu 710.jpg
    19 KB · Visningar: 617
  • Min Sanrenmu 710, 2.jpg
    Min Sanrenmu 710, 2.jpg
    10.8 KB · Visningar: 553
  • Min Sanrenmu 710, 4.jpg
    Min Sanrenmu 710, 4.jpg
    56.2 KB · Visningar: 630

Liknande trådar