Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Trevligt att fiska från land. I båt blir det så "fjälligt".

2. Ett år var jag ute i början på maj och det var nog för tidigt, fick då istället en havsöring = bra kompensation.

3. Problemet med strömmingsfiske är att kunna sluta i tid = medan man orkar ta rätt på allt när man kommer hem. Jag och flera med mig har svårt att sluta när spötoppen darrar och fångsthormonerna rusar i kroppen.

4. "100 kg" Jösses! Vad gjorde du med allt.

5. Hittade Sanrenmu 910 på deras startsida http://sanrenmu.com/en/ men de säljer ju inte.
1. Ja, det är dessutom avsevärt bekvämare.

2. Kul. I Blekinge är den första veckan i maj allra bäst.

3. Sant :).

4. Efter rensning så blir det kanske 15 kg kvar. Dessa kilon fördelades mellan vänner och bekanta, lades in och saltades in. En liten del inmundigades a la carte.

5. Hm, jag tror dock att de slutligen kommer att få in denna modell. Det är bara att avvakta.

~Paul~
 
Vilken skulle ni valt av Fällkniven A1 och A2? Jag använde mig tidigare flitigt av en rejäl huggare som jag gjort i slöjden, ca 20cm blad. Skaftet sa dock upp sig på denna och jag har inte haft möjlighet att snickra ett nytt.

A1 känns i kortaste laget, men är A2 värd prisskillnaden? Tar gärna emot andra förslag.
 
Vilka syftar du på då?
På otaliga machetes, stora huggare, samt tunga Bowieknivar. Det finns egentligen hur mycket som helst att välja på när det primära syftet är att hugga och klyva ved.

Ett sådant exempel är Fehrman Final Judgment. Det finns självklart billigare alternativ men eftersom du inte har angett ett pristak så vågar jag föreslå den.

~Paul~
 

Bilagor

  • Fehrman Final Judgment.jpg
    Fehrman Final Judgment.jpg
    107.7 KB · Visningar: 545
Du levererar mycket fina förslag. Håller dessa samma kvalitet som Fällkniven A1, den verkar ju vara av utomordentligt bra kvalitet om man kikar på hur dåren i detta klipp behandlar den:
http://www.youtube.com/watch?v=aQfOY09CEaQ&feature=related
Alltså vi får reda ut några begrepp först.

Att en kniv tål misshandel på samma sätt som noss brukar syssla med har inte med dess funktion att göra. Varför A1 och A2 inte duger i samband med seriöst huggande och klyvande beror på deras brist på tyngd och längd i samspel med balansen.

Eftersom de har en kärna i VG-10 så kan man räkna med att denna tar rejält stryk i samband med destruktiontestet som noss presenterar. Det betyder dock inte att hela bladet går av! Plastisk deformation av bladet som sådant har inget med eggen att göra. Jag kan lova dig att en VG-10 egg inte tål att bankas igenom ett plattjärn på höjden utan att bli rejält demolerat.

Således handlar det om mekanisk påverkan. Ett kolstål är avsevärt slagsegare än ett rostfritt, trots att bladet i det senare (A1, A2) är laminerat mellan två skivor kinesiskt 420J2. Det betyder att det är tuffare i samband med tunga arbeten och har större motstånd mot att eggen rullar eller flisar ur.

De knivarna som jag har förslagit är tillverkade i AISI 1095, respektive AISI 1095 CroVan. Det här stålet är precis så tufft som man önskar i samband med de arbeten du nämner.

Problemet med A1 och A2 är att kärnstålet egentligen är mycket slitstarkt och lämpligt i blad där man förväntar sig en hög grad av abrasivt slitage. Således knappast användbart i samband med huggare, trots lamineringen.

Det hela är tämligen komplicerat. Nu vet jag inte på vilken nivå dina kunskaper i ämnet ligger så jag vågar inte drämma till allt för hårt.

~Paul~
 

Liknande trådar