Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Givet, jag har två tre andra på G först och tillstånd från ansvarig myndighet (Frun i huset.) måste införskaffas för att få belamra härligheten med massa "bröte"! Gör en träslida till mora #1:an i smyg som ska tränsas lite dekorativt sen. Hon klagar dock över "träbös" som hittas här och där. Schhh!

Har inte varit så värst aktiv med att fotografera knivarna man använder före man började kika runt på forumen, får gräva i lådorna och se vad man hittar.

Jag såg för ett tag sedan en kniv på ett forum men har aldrig lyckats hitta bilden eller en liknande igen. Det var en ganska grov kniv med träskaft och franskt ringlås.

http://www.antiquesnavigator.com/d-51449/antique-stag-handled-french-ring-lock-pocket-knife.html
Ngt i den stilen men tja. Som en bastardiserad Svord Peasant ungefär. Du känner möjligtvis inte till var en sådan kan ha härstammat ifrån? (Skadar aldrig att fråga.)
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Fällkniven TK3, WM1

2. Vilken kniv använder du där ute?
Fällkniven F1, A1, barkriver journeyman. Släpar dock inte med alla tre ut i busken

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Se 1 respektive 2

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En muela, spansk jaktkniv egentligen men klarar av det mesta i köket. Den rackaren blir ju aldrig slö heller.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
En 30 cm parang som har tre olika slipningar.
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

XV150.jpg
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

XV150.jpg
Tackar!

Så kan man göra förstås. Men en Spartan klarar inte riktigt av de tyngre arbeten i skogen eller ens utomlands. Min största kritik är nämligen att den saknar den där lilla saxen. Saxen är faktiskt det verktyget som undertecknad använder allra mest på en VIC.

~Paul~
 
Den här typen är ganska populär i Sydafrika och länderna därikring. Men om de härstammar från den trakten låter jag vara osagt.

~Paul~

Ahh jo jag vet. Tänkte mer att du kanke sett ngn biffigare custom modell i närtid. Jag letar vidare.

Spartan ja, nu väntar jag på nästa ggn Swiss Bianco gör en Bushcrafter.
 
Tackar!

Så kan man göra förstås. Men en Spartan klarar inte riktigt av de tyngre arbeten i skogen eller ens utomlands. Min största kritik är nämligen att den saknar den där lilla saxen. Saxen är faktiskt det verktyget som undertecknad använder allra mest på en VIC.

~Paul~

Håller med, har en som förutom Spartans verktyg har sax och såg, båda funkar förvånansvärt bra. Med sågen är det inga problem att fixa ved till en brasa.
 
Tackar!

Så kan man göra förstås. Men en Spartan klarar inte riktigt av de tyngre arbeten i skogen eller ens utomlands. Min största kritik är nämligen att den saknar den där lilla saxen. Saxen är faktiskt det verktyget som undertecknad använder allra mest på en VIC.

~Paul~

Visst är det så, även om jag aldrig tror jag saknat sax. Kanske inget jag litar på 100% i skog och mark, men har alltid en i fickan som används flitigt till det mesta nästan dagligen. Tänkte byta upp mig till en Trailmaster One Hand eftersom min Spartan börjar sjunga på sista versen. Det jag saknat är nämligen såg och lås för bladet.
 
Visst är det så, även om jag aldrig tror jag saknat sax. Kanske inget jag litar på 100% i skog och mark, men har alltid en i fickan som används flitigt till det mesta nästan dagligen. Tänkte byta upp mig till en Trailmaster One Hand eftersom min Spartan börjar sjunga på sista versen. Det jag saknat är nämligen såg och lås för bladet.

Förstår. Av samma anledning brukar jag ibland ta med mig Victorinox Outrider som har precis de verktygen jag behöver, varken mer eller mindre :).

~Paul~
 
re

Hej.
Fick tag på den här äldre varianten av coldsteel master hunter. Den här kniven är gjord i USA o inte som knivarna från coldsteel idag, kina. Kina skräp är inte min grej :)
Köpte den för att grabben ville ha en kniv o såg en som sålde den här på ett annat forum. Fast kniven har rätt många år på nacken så är den oanvänd o jag fick tillochmed kartongen med den.
Bladet är 11.5 cm långt o hela kniven är 23 cm långt. 5.2 mm tjock på de tjockaste stället innan skaftet. Carbon V stål. Har använt den lite grann o måste säga att faan så grymt bra stål det verkar vara. Skurit lite presenningar av tjockare variant o täljt lite pålar men stålet är fortfarande lika vasst.
Imponerad av en kniv som inte kostade skjortan men är av bra kvalitet. Själva kniven påminner om fällknivens knivar o undrar lite om fällkniven har kollat lite på de här modellerna innan de satte igång med egen tillverkning.
mvh Kimmo Lilja

ett-143.jpg

tv-135.jpg

tre-103.jpg

fyra-85.jpg

fem-53.jpg
 

Liknande trådar