Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Precis. Det handlar ju om handtillverkade och specialdesignade alster. Personligen hade jag utgått från kniven på bild men helt tagit bort även den lilla ricasson som trots allt existerar.

Förmodligen hade jag önskat mig ett annat stål också. CPM Rex M4 ligger bra till ;).

~Paul~

Paul, vad tror du om korrosionsbenägheten på M4? Vissa Spydercomulor ser ju riktigt risiga ut (beroende på användning förstås). Bark River är på gång att släppa en mindre kniv i CPM M4, men jag tvekar mycket p g a det ifrågasatta korrosionsmotståndet.

//Rickard//
 
Nej CPMM4 är inget rostfritt stål så det rostar nog lite. Men det är ett jäkla tåligt stål. Många som tävlar inom cutting competitions använder det.

Seved
 
Det är som Seved säger ett mycket slagsegt stål med förvånansvärt hög slitstyrka med tanke på att det är ett verktygsstål (HSS). Det är låglegerat så att korrosionsmotståndet är bättre än hos traditionella stålsorter i exempelvis 10XX-klassen.

Den kemiska kompositionen i matrisens vikprocent på järnbas är som följer:

  • Kol - 1.42
  • Mangan - 0.30
  • Kisel - 0.06
  • Krom - 4.00
  • Volfram - 5.50
  • Molybden - 5.25
  • Vanadin - 4.00
Av denna tabell kan man utläsa varför stålet har de egenskaper det har. En mycket intressant sammansättning. I samband med PM-processen så är detta ett superstål.

~Paul~
 
re

Jahaa. O dem blir inte repiga eller så då ?? Är de gjorda av något super material som inte repas, nöts eller blir fula om man slinter lite med en tex tormek osv....... Märkligt,.
 
Ännu en annons

Mitt knivtestande fortgår. Säljer de knivar jag inte behöver. Denna gång en Fällkniven TK2. Bladet är utomordentligt! I mitt (subjektiva) täljtest glider detta knivblad dubbelt så långt in i pinnen som min F1 eller andra knivar. Betydligt brantare konvex geometri.
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=50777

Kul att Ray Mears använder Fällkniven. Visste inte det. Jag har en TK4 som jag gillar mycket.
 
Mitt knivtestande fortgår. Säljer de knivar jag inte behöver. Denna gång en Fällkniven TK2. Bladet är utomordentligt! I mitt (subjektiva) täljtest glider detta knivblad dubbelt så långt in i pinnen som min F1 eller andra knivar. Betydligt brantare konvex geometri.
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=50777

Kul att Ray Mears använder Fällkniven. Visste inte det. Jag har en TK4 som jag gillar mycket.
Fin kniv. Tyvärr så har undertecknad mycket annat på G.

Fast Ray Mears använder inte den här kniven som sin primära pjäs. Har faktiskt bara sett honom använda den en enda gång.

~Paul~
 
Jag är ju sån att jag tycker att även holken och parrerstången kan bidra till knivens utseende och funktion. I alla fall på dom knivar jag har är dom inte helt opåverkade efter att ha gnuggats mot slipstenen.
Vet inte om några repor på parerstången förtar från funktionen direkt ;).

Hur som helst så finns det sätt att skydda parerskyddet från repor i samband med slipning/bryning. Den enklaste varianten är att använda någon typ av tejp. En mer elaborerad metod är att använda en gummibricka av den tunnare kalibern.

På vanliga moror bryr jag mig dock inte om ifall det blir repor. Kniven skall ju ändå användas hårt.

Som sagt så anser jag att det är viktigare att kniven går att utnyttja till fullo och att man inte tappar moment i skäret än att det blir några få repor på parerstången i samband med slipning/bryning.

~Paul~
 

Liknande trådar