Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Får göra ett försök..

1. Vilken kniv använder du till vardags?
SDC10375.jpg

Tränsad #1
2. Vilken kniv använder du där ute?
SDC10424.jpg

Det varierar kraftigt
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Varierar ännu mer..
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Gammalt slitet och välslipat set som tydligen gjorts i Solingen.
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Det finns lika många drömknivar som drömyxor. Tyvärr för plånboken.

Det blev ju inget vidare precist tyvärr.
 
Tack Sealegs! En del fina knivar där! Hur ofta använder du röjkniven och kukrin jämfört med huggaren?

Jag kontrar med en ganska underskattad kniv, en Normark Super Swede tillverkad av EKA. Stålet är som vanligt 12C27, dock inte lika hårt härdat som i samband med EKA-s egna knivar.

Normark hade en önskan att göra bladet något robustare och slagsegare, varför bladprofilen skiljer sig något från EKA 92/82. HRC-n ligger runt 56-58. Greppet är i slagtålig plast, förmodligen någon typ av poly-fibrox.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min EKA-Normark Super Swede.jpg
    Min EKA-Normark Super Swede.jpg
    20.1 KB · Visningar: 1,421
  • Min EKA-Normark Super Swede, 2.jpg
    Min EKA-Normark Super Swede, 2.jpg
    22.9 KB · Visningar: 1,127
  • Min EKA-Normark Super Swede, 3.jpg
    Min EKA-Normark Super Swede, 3.jpg
    35.8 KB · Visningar: 1,012
Fin liten Super Swede det där!

Tja, svårt att säga! Jag har de till lite olika saker så det beror mkt. på vad som hamnar på dagorningen. Jag har kukrin till att röja när det inte är så mkt sly. Då vill jag ha ngt längre som en parang, golok, röjkniv eller machete.

Röjkniven på bilden ingår i samlingen av överlevnadsknivar jag skrotat på mig, men självklart åker den ut på luftning. Alltid skoj att se om den klarar vad den gjordes till.

Buck:en är ju ny och hårdtestas för fullt. Trots en del fabrikationsfel så är den riktigt OK.

Får visa en motpol till den smidiga EKA:n.

IMG_1573.jpg

MOD issue "Jungle survival knife" med en hel del roliga smeknamn. Till hälften marnermodifierad (filade av övre parerskyddet men filade inte ner den till en Bowiebladform eller gjorde hammaryta.)
 
1. Ngt mysteriekolstål.

2. Som synes lämnar slidan en hel del att önska och bäres i machete stil på höger sida. (Många antar felaktigt att det är en vänsterslida.)

3. Manix 2 med "moonglow" scales.
1. Efter lite research så ser det ut som att stålet är Sheffields variant på AISI 1095. Bladet är förstås belagt.

2. Ja fy fasen. För de pengarna borde det följa med en avsevärt bättre slida än så. Kanske läge att tillverka/låta tillverka en bättre?

3. Mycket fin. Har du satt på skollorna själv?

~Paul~
 
Ett nytt tillskott i Buck-familjen: Buck 180S1 Crosslock från 1997. Mattblästrat 420HC-blad, kompositgrepp med gummiinlägg, mattblästrat clip i 420, högertumgrepp, liner lock.

Kniven fanns i flera konstellationer, bl a med urtagningskrok och buköppnare, samt med Bucks berömda Buck-Coat blad, HRC över 90!! Dessa blad var guldfärgade.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Buck 180S1, 1997.jpg
    Min Buck 180S1, 1997.jpg
    38.7 KB · Visningar: 941
  • Min Buck 180S1, 1997, 4.jpg
    Min Buck 180S1, 1997, 4.jpg
    31.4 KB · Visningar: 910
  • Min Buck 180S1, 1997, 3.jpg
    Min Buck 180S1, 1997, 3.jpg
    29.3 KB · Visningar: 920
Senast ändrad:
Jag pratade med en kille som jobbat med att tillverka MOD utgåvan hos en av alla tillverkare. På honom förstod jag det som att de hade en kravspec på stålet och härdningen men de flesta manufakturera köpte in eget som passade inom ramen. Försöker få tag på en model D i FFG och bowie, men de är luriga att hitta som bekant.

Ja slidan är ju avsett att ligga i lådan under en katapultstol eller motsv så den är ju inget konstverk! Jag har planer på att knåpa ihop en egen, eventuellt ngt i stil med Hedgehog leatherworks BK2 el. Kabar slida. Får köpa hem lite pyntiga nitar först bara, och avsätta tid.

Nej de såldes på edcforums som en forumskniv eller motsv. Man fick skriva upp sig på en lista osv. Väldigt rolig "pilla på" kniv.

Ahh kommer ihåg att jag såg en sådan guldfärgad och undrade vem som skulle vilja ha en sådan! Måste vara en plåga att skärpa HRC90 med ngt mindre än motordrivet bryne, kanske aldrig blir slött heller iofs. ;)
 
Tanken var förstås att kniven inte skulle behöva slipas över huvud taget.

Jag har en sådan kniv och tyvärr så stämmer inte det här påståendet. Den behöver förstås brynas, liksom andra knivar. Man bryner dock, precis som bjork52 skriver, på endast den ena sidan samt striglas på den andra.

~Paul~
 
Jag pratade med en kille som jobbat med att tillverka MOD utgåvan hos en av alla tillverkare. På honom förstod jag det som att de hade en kravspec på stålet och härdningen men de flesta manufakturera köpte in eget som passade inom ramen. Försöker få tag på en model D i FFG och bowie, men de är luriga att hitta som bekant.

Ja slidan är ju avsett att ligga i lådan under en katapultstol eller motsv så den är ju inget konstverk! Jag har planer på att knåpa ihop en egen, eventuellt ngt i stil med Hedgehog leatherworks BK2 el. Kabar slida. Får köpa hem lite pyntiga nitar först bara, och avsätta tid.

Nej de såldes på edcforums som en forumskniv eller motsv. Man fick skriva upp sig på en lista osv. Väldigt rolig "pilla på" kniv.

Ahh kommer ihåg att jag såg en sådan guldfärgad och undrade vem som skulle vilja ha en sådan! Måste vara en plåga att skärpa HRC90 med ngt mindre än motordrivet bryne, kanske aldrig blir slött heller iofs. ;)
OK, kul info! Tack!

Jag förmodar att det kommer lite bilder på den färdiga slidan? ;)

~Paul~
 

Liknande trådar