Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Tänkte jag skulle ge grabben en kniv som slit o släng till olika uppgifter. Hur är den här Cold Steel Master Hunter Carbon V. Är det kina made eller? Tacksam för svar.

mvh Kimmo Lilja
 
Tänkte jag skulle ge grabben en kniv som slit o släng till olika uppgifter. Hur är den här Cold Steel Master Hunter Carbon V. Är det kina made eller? Tacksam för svar.

mvh Kimmo Lilja
Vad jag känner till så tillverkas inte den här modellen i Carbon V längre. Nuvarande produktionsstål är laminerat VG-1 (San Mai III). Kappan är i 420J2. Tillverkas i Taiwan.

Priset är ganska högt. Personligen skulle jag satsa på en annan kniv.

~Paul~
 
re

Antar att det är den äldre modellen med carbon V. En kille som säljer den för 450 kronor o i så stort sett oanvänd. Bara vart in o ut slidan ett par gånger. Är det prisvärt?
 
Antar att det är den äldre modellen med carbon V. En kille som säljer den för 450 kronor o i så stort sett oanvänd. Bara vart in o ut slidan ett par gånger. Är det prisvärt?
Alltså, det är mycket svårt att svara i generella regler. Carbon V kan nämligen vara nästan vad som helst. I bästa fall rör det sig om 0170-6C (50100-B) stål och då bör du absolut slå till. Dessa blad tillverkades av Camillus under större delen av 90-talet. Det är samma stål som man än idag kan finna i Case CV-knivar. Ett kullagerstål.

~Paul~
 
re

kullagerstål vet jag vad det är. Gjorde en gång en kniv av ett blad smitt av kullager stål som var riktigt bra stål. Kommer inte ihåg smeden då det var ca 8-10 år sedan :)

Tackar för uppgifterna Paul o trevlig påsk :)

mvh Kimmo
 
kullagerstål vet jag vad det är. Gjorde en gång en kniv av ett blad smitt av kullager stål som var riktigt bra stål. Kommer inte ihåg smeden då det var ca 8-10 år sedan :)

Tackar för uppgifterna Paul o trevlig påsk :)

mvh Kimmo
Ingen orsak att tacka! Trevlig påsk tillbaka och till alla andra också!

~Paul~
 
re

:)
Lite väl mycket för mig men visst kunde vara kul att ha i sin samling. Alltid skapar det diskussioner och ögon öppnare om man skulle ta fram den över kaffe bordet. :)
 

Liknande trådar