Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fick min andra kniv färdig i dag. Bladet är ett Lauri 85 SS och skaftet G-10 med aluminium och flätad läder fångrem.

Bilagor

• Kniv 2 002.jpg
    Kniv 2 002.jpg
    24.9 KB · Visningar: 628
  • Kniv 2 007.jpg
    Kniv 2 007.jpg
    24 KB · Visningar: 627
  • Kniv 2 009.jpg
    Kniv 2 009.jpg
    30.5 KB · Visningar: 609
Bidrar med några nya

Tänkte bidra med några nya;)
Danska customs, Jesper Voxnaes och Jens Ansö.
VOX MTT, den undre kniven. Blästrad RWL34, chiselgrind, grön canvas micarta med röd liner. Kniven är helt platt på undersidan, handtaget har bara material på ena sidan. Man kan hyvla av tunna skivaor av det man håller på med.

Ansö Damasteel neck knife, liten och vass!

Ansö Haddock, frame lock, RWL34, profilerat handtag på båda sidor.
IMG_7528.jpg

IMG_7529.jpg

//Per

Svårslipade knivar?

Hej,
Brukar slipa knivar åt diverse kompisar. Har sett en hel genom åren. Till dom mest svårslipade knivarna jag upplevt är följande:

GLOBAL deras köksknivar Några gick hyfsat.
KAI är väl också nån slags kökskniv.
Har även provat någon keramikkniv. Rätt svåra.

Kör med bandslip och lite olika brynen, diamant och keramiska.

Har ni stött på några svårslipade?

Hej,
Brukar slipa knivar åt diverse kompisar. Har sett en hel genom åren. Till dom mest svårslipade knivarna jag upplevt är följande:

GLOBAL deras köksknivar Några gick hyfsat.
KAI är väl också nån slags kökskniv.
Har även provat någon keramikkniv. Rätt svåra.

Kör med bandslip och lite olika brynen, diamant och keramiska.

Har ni stött på några svårslipade?
Till de mest svårslipade hör ju allra oftast de som har ett uselt bladstål. I övrigt så har jag lite svårt för ATS-34 och D2 (SKD-11). Får pga stålets sammansättning aldrig någon fason på D2. Kommer ihåg att jag höll på i ca 16 timmar med en Queen Country Cousin Sodbuster.

Slutligen fick jag till en acceptabel skärpa men aldrig av den graden som mina andra knivar. Den kunde slutligen raka armhåren men då fick jag verkligen trycka till. Det behöver jag inte göra med mina andra knivar. En del av dem gör det utan att nudda huden.

Att strigla D2 på traditionellt sätt är totalt meningslös och slöseri med tiden. Man tenderar endast att putsa karbiderna utan någon som helst verkan. Den enda tekniken som skulle kunna funka i sammanhanget är diamantpasta/pulver men det hade jag tyvärr inte hemma.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg