Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Färga trä med albark

Undra om albarken skall vara torr eller färsk då den blandas med amoniak och hur stark skall blandningen vara. Man får ju snygga nyanser med detta.

Mvh / Janne

Henley's har flera sidor om träfärgning, om vi börjar från början, vad är det för ved du vill färga?

Ingen särskild ved, bara info om blandningen annars. Kan ju användas till att färga lite av varje. Det gamla är ju att man tuggade albarken tills det blev rött i munnen och spottade ut, så höll man på tills man fick tillräckligt. I dag används ju amoniak i stället för saliv. Man använder den del som finns mellan veden och barken så långt ner på stammen som möjligt där är färgämnet starkast.
Men det som jag har oklart om man ta från torr al eller om den ska va färsk.

I gamla tider torkades all bast på platsen, sannorlikt mest för att den var lättare att bunta och bära hem när den var torr. Ekbasten användes ju bl a till garvningen av hudar. Innan man hade stampboxar och valsningar.
Men faktum är att recepten för färgning är beroende på utgångsveden samt givetvis vad man vill uppnå.

Henley's ISBN 0-87781-028-1 är en guldgruva när det gäller recept och hur gör industrin, min är 1981 upl rev från 1937 och framåt

I gamla tider torkades all bast på platsen, sannorlikt mest för att den var lättare att bunta och bära hem när den var torr. Ekbasten användes ju bl a till garvningen av hudar. Innan man hade stampboxar och valsningar.
Men faktum är att recepten för färgning är beroende på utgångsveden samt givetvis vad man vill uppnå.

Henley's ISBN 0-87781-028-1 är en guldgruva när det gäller recept och hur gör industrin, min är 1981 upl rev från 1937 och framåt

Tack för svaret, skall fördjupa mej i ämnet. Intressant med gamla tekniker.

Håller med om att f1 an är lite för tjock för allt. Har du slipat ner så mycket på tjockleken har du nog nästan bara vg 10 kärnan kvar. Trä skaft går att gör atill f1 an bara man tar bort gummi skaftet.

Hej
tror att kniven var solid VG-10 från början då den är inköpt för 10 år sen och det stod ungefär "Made in Japan" "F. AB SWEDEN VG-10 " för en millimeter sedan.

Nån som vet var man köper trähandtag? /Tomas F.

Ingen som har tips om slutbehandling efter slipning och utskärning i G-10 skaft för att få en fin och hållbar lyster.
Du behandlar G-10 på exakt samma sätt som alla andra material, dvs med bara så pass abrasiva ämnen att du får fram en polish. Det betyder att du inte kan drämma till med 240 strävhet diamantband ;). Personligen skulle jag börja med ca 600 och därefter 1000, 2000, 4000 och eventuellt 8-10K om man vill vara riktigt nördig.

Därefter hade jag kört med filt/polerhjul och eventuellt någon typ av pasta. Det finns nu pastor upp till 120K!

Frågan är dock om man vill ha denna grad av polish? Greppet blir avsevärt bättre om man lämnar en mer sträv yta.

Tänk på att det inte är direkt hälsosamt att andas in dammet. Glasögon och mask rekommenderas!

~Paul~

jag lånar tråden lite så hoppas det inte gör nått. Frågan lyder... i sverige får man ju inte köpa stilletter och knivar med autoutfällning om man nu inte är polis el dyl som jag har förstått det. Så med andra ord så får inte jag beställa en från usa tex via ebay.com med den finessen men hur fasen blir det från ebay.se som är svensk sida. Den tas ju in i landet så det är ju fortfarande inte lagligt med jag tycker det blir lite luddigt. Kan man kanske spela lite dum =)

Tex
http://viewitem.eim.ebay.se/CRKT_1070__Koji_Hara_Ichi_ASSISTED_OPENING_KNIFE/330507453171/item

1. i sverige får man ju inte köpa stilletter och knivar med autoutfällning om man nu inte är polis el dyl som jag har förstått det.

2. Så med andra ord så får inte jag beställa en från usa tex via ebay.com med den finessen men hur fasen blir det från ebay.se som är svensk sida.

3. Den tas ju in i landet så det är ju fortfarande inte lagligt med jag tycker det blir lite luddigt. Kan man kanske spela lite dum =)
1. Du får köpa sådana knivar om du har dispens. Denna ges till t ex samlare, muséer osv.

2. Svensk lag gäller.

3. Se punkt nr 1.

~Paul~

En del av oss använder Spyderco Sharpmaker för att hålla våra knivar vassa. Jag har ofta fått frågor gällande diverse vinklar, dvs hur man skall göra för att få en snävare egg. Den enklaste metoden att få till en sammalagd vinkel på ca 15 g är att palla upp S-makerns bas på själva locket till burken.

~Paul~

Bilagor

• 15 g gemensam vinkel på Sharpmakern.jpg
    15 g gemensam vinkel på Sharpmakern.jpg
    25.2 KB · Visningar: 699
  • 15 g gemensam vinkel på Sharpmakern, bild 3.jpg
    15 g gemensam vinkel på Sharpmakern, bild 3.jpg
    30.6 KB · Visningar: 761

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg