Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om slipsystem. Ett nytt sådant har skådat ljuset. Wicked Edge Sharpening System vann förra årets Blade Magazine's pris i bästa produkt-kategorin gällande slip/brynverktyg. Ser mycket intressant ut:

http://www.bestsharpeningstones.com/Wicked-Edge-Knife-Sharpener.html

~Paul~

Jag har också tittat på detta verkar vara riktigt bra, själv använder jag Lansky de luxe och är mycket nöjd med det.
http://www.lanskysharpeners.com/LKCLX.php

OK, låter bra. Jag har endast testat Lansky. Inget för mig tyvärr. Lite för bökigt jämfört med Sharpmakern eller på frihand.

På tal om slipningsfrekvens. En bekant till mig på ett annat forum har gjort en del tester varvid han jämfört slitstyrkan hos en del populära stålsorter. Här är utfallet.

~Paul~

Bilagor

• Knarfengs nötningstest med bl a M4 och M390.jpg
    Knarfengs nötningstest med bl a M4 och M390.jpg
    26.1 KB · Visningar: 675
Kniv av sågklinga

Tänkte skära ut några knivblad ur en gammal sågklinga,jag undrar krävs det ytterligare härdning efter slipningen ?

Tänkte skära ut några knivblad ur en gammal sågklinga,jag undrar krävs det ytterligare härdning efter slipningen ?
Det beror på hur du behandlar klingan i samband med bearbetning. Du måste hålla tempen nere för att inte komma i närheten av anlöpningstemperaturen. Gör du det så går härdningen ur och du måste härda om bladet. Personligen skulle jag inte överstiga 130 grader. Faktum är att jag är så harig så jag hade nog inte överstigit 100 grader ens.

Har du tillgång till en vattenkyld bandslip så är det ju förstås en fördel!

~Paul~

Det är som depaul skriver. Det är viktigt att du använder fräscha band så du inte bygger upp nån värme. Kyl ofta i vatten.

Seved

re

Här är en kniv jag gjorde med kolståls blad bara 7 cm långt. Tanken vara att göra en händig sak. Skaftet gjorde jag av lignum vitea som är ett stenhårt trädslag som till och med sjunker i vatten. blanda i lite mässing o röd vulcan fiber. Tyckte den blev bra även om jag själv säger det. :)
Ha de all gubbar därute o ett gott kommande nytt år.
mvh Kimmo Lilja
tre-72.jpg

fyra-60.jpg

fem-34.jpg

tta-3.jpg

sex-16.jpg

Jättefin. Var fick du tag i träet? Hur upplevde du bearbetningen av det? Det skall ju vara det absolut hårdaste träslaget som finns.

Gott Nytt till dig och alla andra också!

~Paul~

PS Vilket kolstål är det?

re

Tjena Paul o tackar.
Trät fick jag av en bekant som hittat en låda med det här trädslaget på sitt jobb. Företaget hade länge sedan gjort delar till kugghjul för något till bönder runt om i landet. När dem slutade med detta så blev en låda liggandes i verkstads förrådet i typ 40 år. Kompisen fråga chefen om han fick ta det och det fick han och sen fick jag det. Vad jag förstår så är det mycket svårt att få tag på idag. Stenhårt o sjunker i vatten. Jobbigt att bearbeta då det är så hårt så man får hålla på med god tid på sig. Dessutom är det oljigt så det sätter sig i sandpapper o band slip. Måste ändå säga att det är värt jobbet då det är riktigt snyggt o får en underbar yta. Garanterat ett skaft som inte får böglor i första taget eller spricker för att man tappar det.
mvh Kimmo Lilja

Kimmo. Jag gillar din kniv. Smakfullt utfört fingerskydd. Brukar inte tycka det behövs men om det skall finnas så är det så där det skall se ut på en liten kniv.

Bosse

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg