Stort knivintresse - välj din favoritkniv

chinerunner; sa:
då återgår vi till knivar här då!
Ja, det tycker jag. Har jag sagt att jag inte kunde motstå att inhandla Peltonen-kniven?

Jag har svårt att se en annan friluftskniv som kan slå den när det gäller ergonomi och slida. Jag har tidigare inte velat rekommendera den eftersom jag ansett att man får för lite valuta för pengarna med tanke på det mediokra stålet.

Men jag har ändrat mig. Den finns nu att köpa för den moderata summan av 600:- kronor mot tidigare nästan en tusenlapp. Det här enskilda faktumet gör att det presumtiva förvärvet genast ter sig i en annan dager.

Den är minutiöst framställd, har otroligt bra ergonomi/balans, fina slidor (2 att välja på. Jag har båda), bra coating som det verkar samt en ypperlig värmebehandling (har snackat med en del folk om detta). Den ligger på runt 60-61 HRC, vilket får anses ganska högt för 1095, som i vanliga fall ligger på mellan 58-59.

~Paul~

chinerunner; sa:
Den ser ut att kunna heta "SAS Night Ranger" (Taktical).
Nja, inte när man väl håller i den. Då ter den sig inte så tactical ut. Den är ju till att börja med flatslipad, vilket de flesta tacticals inte är. Just slipningen gör det till ett ytterst mångsidigt redskap.

Den kom ursprungligen med en sammanlagd vinkel på ca 50-55 grader men jag har tagit ner den till ca 40. Nu funkar den på allt från campinggöromål i allmänhet, pinnhuggning och till och med i köket! Man får dock se upp med rost på den icke coatade ytan, dvs själva eggen. Det gäller att torka av den med en gång.

~Paul~

Jag har ett mycket användbart tips till alla moranissar. Den senaste rfr-kniven från Hultafors är tillverkad i AUS-8 bladstål!!

AUS-8 är som bekant ett japanskt rostfritt med en genomsnittlig hårdhet på 58 HRC. Det är på pappret jämförbart med 440B men i praktiken med 440C, tack vare en mer påkostad blandning (ma, mo, ni, va, ki) i matrisen. Kolhalten är ca 0,75, vilket slår 12C27 med 0,15 procent.

Det är helt sjukt att en kniv med ett så pass bra stål endast kostar några tior. Passa på och köp på er innan priset går upp!

HultaforsAUS-8.jpg

~Paul~

Nu har jag letat reda på bilderna på kniven jag gjorde till min sambo. Det lamminerade bladet har jag köpt från Medeltida Smide. Slidan har jag sytt med tandtråd, fungerar bra och verkar hållbart.
452128613_5844fd1948_o.jpg

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg