Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag tycker att serraterade eggar definitivt har sin funktion, nämligen att sådana knivar fungerar väl även när de är slöa. Alltså när de inte blivit slipade på länge. De flesta av mina vänner slipar aldrig en kniv, så för dem skulle en sågtandad egg vara överlägsen. Innan jag slipade min fars köksknivar använde han bara brödkniven eftersom det var den enda kniv det överhuvudtaget gick att skära med. Påsåvis är en serraterad egg mer användarvänlig och är överlägsen rak egg som gåva.
Undantaget är möjligtvis en scandiegg där eggvinkeln är relativt lätt att avgöra och relativt lätta att slipa konsekvent.

Knivintresserade föredrar naturligtvis raka eggar eftersom de håller sina knivar vassa. Men på vissa forum uttrycker en del total oförståelse för den sågtandade eggen och då tycker jag att man inte riktigt tänker utanför sitt egna perspektiv.
Det faktum att en sågtandad egg funkar även när den är slö är snarare en nackdel än fördel. Man tenderar att använda den slöa brödkniven till arbeten som egentligen kräver en vass kockkniv, alternativt tranchérkniv eller lax-/filékniv. Arbetet blir således inte utfört på ett optimalt sätt. Det finns helt enkelt moment i ett kök där brödkniven är tämligen värdelös oavsett hur väl den (trots allt) funkar i slött tillstånd. Det finns nämligen ingen annan typ av egg som är mer mångsidig än en slät dito.

Vi kommer ändå inte ifrån det som vi pratat om tidigare, nämligen att sågtandningen oftast är förlagd till "fel" sida, felaktigt utförd och dessutom placerad på knivar som absolut inte behöver en sådan egg. Dessutom kräver dessa eggar en helt annan teknik i samband med slipning/bryning. Detta är oftast inget som din "amatörkompis" klarar av. Jag snackar härmed inte brödknivar, utan knivar med en bladlängd på några få centimeter. I dessa fall kan jag ärligt talat inte se någon poäng med sågtandningen.

~Paul~

PS Tro mig, jag tänker och har tänkt en hel del utanför mina egna behov och perspektiv ;).

Bergsklättrare, sjömän mfl som huvudsakligen skär i rep verkar föredra vågtandade knivar. Ivf vad jag fått för mig.
Detta är korrekt, men vi snackar här några få mycket speciella grupper. I dessa fall (bergsklättrare, fallskärmshoppare) så handlar det huvudsakligen om en enda uppgift - nämligen att skära av linor/rep i händelse av att något går snett.

Spyderco kände självklart till det här när de utrustade en av huvudpersonerna i filmen "The Cliffhanger" (med bl a Sylvester Stallone) med en Endura med sågtandad egg.

Faktum är dock att en kniv med en vanlig slät egg som är någorlunda vass klarar det här jobbet precis lika väl. Jag har gjort egna tester på bl a fallskärmslinor, bilbälten och annan typ av liknande material och med bakgrund av utfallet så skulle jag välja en slät egg i 90 procent av fallen. Den sågtandade har nämligen en otrevlig benägenhet; att trasa sönder materialet och att slutligen fastna. Det krävs en ganska speciell teknik för att det skall funka med en serraterad egg.

~Paul~

Naturligtvis är det långt från optimalt att skära lax med sågtandning.. liksom det mesta annat i köket, men om du inte har något annat så är det alltid bättre än att tvingas riva isär materialet med händerna eller tänderna. Raka eggar slöa som bordsknivar är helt värdelösa, det kan man inte komma ifrån.

Jag skulle absolut rekommendera en hel-serraterad Delica till en resande amatörkompis snarare än en Delica med rak egg. Han/hon skulle aldrig själv slipa någondera av knivarna utan isåfall få lämna in dem. (och det skulle förmodligen inte hända heller.) Har du bara en kniv, är en kniv som skär överlägsen en kniv som inte skär, och en serraterad egg skär många gånger längre än en rak. Det tycker jag är det absolut tyngsta argumentet för tänder på bladet. Fibrer eller inte fibrer.

Jag hör ditt argument om tändernas design och placering, men om vi backar till knivens grundläggande funktion, att överhuvudtaget kunna separera något, så är en vass glasbit eller en konservkant bättre än inget. Så jag vidhåller att en serraterad fickkniv är ett överlägset val för dem som aldrig slipar en kniv. (eller brytblad, men det är en annan diskussion)

p.s. Det skall tilläggas att jag själv långt föredrar rak egg (jag slipar ju) och anser att brytblad är en styggelse. (däremot använder jag mycket ofta skalpeller med utbytbara blad)

1. Naturligtvis är det långt från optimalt att skära lax med sågtandning.. liksom det mesta annat i köket, men om du inte har något annat så är det alltid bättre än att tvingas riva isär materialet med händerna eller tänderna.

2. Raka eggar slöa som bordsknivar är helt värdelösa, det kan man inte komma ifrån.

3. Jag skulle absolut rekommendera en hel-serraterad Delica till en resande amatörkompis snarare än en Delica med rak egg.

4. Han/hon skulle aldrig själv slipa någondera av knivarna

5. Jag hör ditt argument om tändernas design och placering, men om vi backar till knivens grundläggande funktion, att överhuvudtaget kunna separera något, så är en vass glasbit eller en konservkant bättre än inget.

6. Så jag vidhåller att en serraterad fickkniv är ett överlägset val för dem som aldrig slipar en kniv.
1. De flesta har dock en vanlig kniv i köket. Att filéa en lax med en slö sågtandad kniv är värdelöst. Då funkar det bättre med en slö slät egg som man endast trycker igenom köttet.

2. Liksom de som är sågtandande :).

3. Jag skulle nog göra precis tvärtom. Det är inte så svårt att dra den släta Delican mot en sten eller botten på en tallrik. Det är däremot avsevärt svårare att göra det med en sågtandad dito.

4. Hm. Med det här resonemangen så kan man förstås försvara sin åsikt gällande vilken typ av egg är mest flexibel/versatil. Jag har svårt att tänka mig att gemene man skulle totalvägra att inse att kniven är slö och behöver en bryning. Betänk att denne man/kvinna trots allt har lyssnat på ditt råd och inhandlat en Delica och således besitter en viss kunskap gällande knivar ;).

5. Absolut. Liksom att en slät egg är mer mångsidig än en sågtandad dito.

6. Alltså om man aldrig över huvud taget slipar sin kniv så spelar det nog ingen roll vilken typ av kniv man använder. Att bända upp materialet kan man göra med i stort sett vad som helst. Därtill behöver man inte en serraterad egg.

~Paul~

Jag förstår ditt perspektiv, men att säga att en serraterad kniv är onödig är inte rättvist, eftersom en sådan egg bibehåller skärande kapacitet mycket längre en en rak dito. Oavsett snittets kvalitet och finlir så kommer en serraterad egg behålla skärande funktion längre än en rak egg.

Och eftersom den kommer att skära längre utan vård, så har den en målgrupp. Denna målgrupp råkar befinna sig på diametralt motsatt sida från dig och mig. Men den finns likväl där. Släpp det här med slipsten, det har de flesta inte. Och återigen, det krävs mycket längre tid för att slöa en serraterad egg till obruklighet, en bråkdel av den tiden för att slöa en rakeggad kniv.

Utan slipsten är den serraterade eggen att föredra. T ex vid långresa.

Lägg till en slipsten i ekvationen så har alla dina argument full bärkraft. Och då är en sågtandad kniv praktisk bara om man är dykare/klättrare/brandman.

Alltså, det är absolut inte ovanligt att aldrig slipa sina knivar. Varför tror du brytblad är så populära? Min mor, vars knivar jag inte hunnit ge mig på än, är så slöa att det inte går att skära en skalad lök med dem. Du kan pressa in metallen, men inte tal om något skärande. Det är verkligen häpnadsväckande, jag tror inte du kan föreställa dig.. hahahahaha! Du har levt med skärpa för länge ;)

Floating Fish Knife

För att fira laxen postar jag en bild på cool samurajfiskekniv jag hittade på loppis för tjugo spänn. Det står "floating fish knife" på ena sidan och "stainless steel" på den andra.

Bilagor

• Photo on 2010-11-09 at 00.30.jpg
    Photo on 2010-11-09 at 00.30.jpg
    74.1 KB · Visningar: 1,489
  • Photo on 2010-11-09 at 00.34.jpg
    Photo on 2010-11-09 at 00.34.jpg
    92.8 KB · Visningar: 1,059
Jag förstår ditt perspektiv, men att säga att en serraterad kniv är onödig är inte rättvist, eftersom en sådan egg bibehåller skärande kapacitet mycket längre en en rak dito. Oavsett snittets kvalitet och finlir så kommer en serraterad egg behålla skärande funktion längre än en rak egg.

Och eftersom den kommer att skära längre utan vård, så har den en målgrupp. Denna målgrupp råkar befinna sig på diametralt motsatt sida från dig och mig. Men den finns likväl där. Släpp det här med slipsten, det har de flesta inte. Och återigen, det krävs mycket längre tid för att slöa en serraterad egg till obruklighet, en bråkdel av den tiden för att slöa en rakeggad kniv.

Utan slipsten är den serraterade eggen att föredra. T ex vid långresa.

Lägg till en slipsten i ekvationen så har alla dina argument full bärkraft. Och då är en sågtandad kniv praktisk bara om man är dykare/klättrare/brandman.

Alltså, det är absolut inte ovanligt att aldrig slipa sina knivar. Varför tror du brytblad är så populära? Min mor, vars knivar jag inte hunnit ge mig på än, är så slöa att det inte går att skära en skalad lök med dem. Du kan pressa in metallen, men inte tal om något skärande. Det är verkligen häpnadsväckande, jag tror inte du kan föreställa dig.. hahahahaha! Du har levt med skärpa för länge ;)
Jag tror att vi egentligen missförstår varandra. Ett blad vars egg är lika slö som bladryggen är förstås meningslös och i det fallet spelar det ingen större roll om den har sågtandning eller inte. Något sådant finns dock inte i min sinnesvärld. Därför blir graden av skärpa avgörande för vilken typ av egg som skär bäst. Det vill säga; det måste avgöras i varje enskilt fall och dessutom i samband med olika material.

Frågan är därmed så pass komplicerad att den knappast går att besvara.

Men rent generellt så vill jag ändå påstå att en slät egg är avsevärt mer versatil än en sågtandad. Ditt resonemang om att man måste släpa med sig sliputrustning på långresa är inte helt korrekt. Som jag nämnde tidigare så kan man erhålla fullt adekvat skärpa genom att dra kniven mot en porslinssäkring, botten på en tallrik, eller i värsta fall mot en lämplig sten. Något liknande går inte att utföra på en sågtandad kniv. Rättare sagt på en traditionellt sågtandad egg. Det finns också varianter som har ett mer vågigt blad och på dessa funkar det hjälpligt, som på de två översta knivarna:
KN-knivar2twbs.jpg

~Paul~

Det finns en som är numret större kompletterad med en kapsylöppnare bakom fiskfjällaren, även den rf. Tidigt 60-tal är vår från.
En sådan har jag. Den är dock kantig och inte rund som den som monokrom visar upp på bild. Tyvärr köpte jag den i början av 70-talet och dum som man var i den åldern så har jag misshandlat den ganska ordentligt, varför jag inte gärna vill skryta med en bild :).

~Paul~

Bilder

Hej!

Det är ju så kul med bilder. Här är en på den första kniv jag gjorde när jag var 7 år (med ganska mycket hjälp av min pappa....).

Bladet är gjort av en fil. Det nötte hårt på smärgelskivan att få till det. Skaftet i oljad furu med mässingplatta längs ner och slidan i läder.

tot.längd 165mm, bladlängd 85mm

VH//Anders

Bilagor

• kniv1.jpg
    kniv1.jpg
    24.2 KB · Visningar: 1,090
  • kniv2.jpg
    kniv2.jpg
    29.1 KB · Visningar: 1,109
Senast ändrad:
Har sett dePauls fyrkantiga variant men den här har funnits i familjens ägo sedan slutet av 50-talet, halvrunt skaft och fodral. Ricasson är 32 mm, men till fiskrensning har den varit med mången gång.

Bilagor

• IMGP0256.jpg
    IMGP0256.jpg
    33.4 KB · Visningar: 1,125
Hej!

Det är ju så kul med bilder. Här är en på den första kniv jag gjorde när jag var 7 år (med ganska mycket hjälp av min pappa....).

Bladet är gjort av en fil. Det nötte hårt på smärgelskivan att få till det. Skaftet i oljad furu med mässingplatta längs ner och slidan i läder.

tot.längd 165mm, bladlängd 85mm

VH//Anders
Kul!! Jag antar att den väcker många minnen ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg