Det faktum att en sågtandad egg funkar även när den är slö är snarare en nackdel än fördel. Man tenderar att använda den slöa brödkniven till arbeten som egentligen kräver en vass kockkniv, alternativt tranchérkniv eller lax-/filékniv. Arbetet blir således inte utfört på ett optimalt sätt. Det finns helt enkelt moment i ett kök där brödkniven är tämligen värdelös oavsett hur väl den (trots allt) funkar i slött tillstånd. Det finns nämligen ingen annan typ av egg som är mer mångsidig än en slät dito.Jag tycker att serraterade eggar definitivt har sin funktion, nämligen att sådana knivar fungerar väl även när de är slöa. Alltså när de inte blivit slipade på länge. De flesta av mina vänner slipar aldrig en kniv, så för dem skulle en sågtandad egg vara överlägsen. Innan jag slipade min fars köksknivar använde han bara brödkniven eftersom det var den enda kniv det överhuvudtaget gick att skära med. Påsåvis är en serraterad egg mer användarvänlig och är överlägsen rak egg som gåva.
Undantaget är möjligtvis en scandiegg där eggvinkeln är relativt lätt att avgöra och relativt lätta att slipa konsekvent.
Knivintresserade föredrar naturligtvis raka eggar eftersom de håller sina knivar vassa. Men på vissa forum uttrycker en del total oförståelse för den sågtandade eggen och då tycker jag att man inte riktigt tänker utanför sitt egna perspektiv.
Vi kommer ändå inte ifrån det som vi pratat om tidigare, nämligen att sågtandningen oftast är förlagd till "fel" sida, felaktigt utförd och dessutom placerad på knivar som absolut inte behöver en sådan egg. Dessutom kräver dessa eggar en helt annan teknik i samband med slipning/bryning. Detta är oftast inget som din "amatörkompis" klarar av. Jag snackar härmed inte brödknivar, utan knivar med en bladlängd på några få centimeter. I dessa fall kan jag ärligt talat inte se någon poäng med sågtandningen.
~Paul~
PS Tro mig, jag tänker och har tänkt en hel del utanför mina egna behov och perspektiv .