Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vet inte om jag har visat upp den här kniven som du har tillverkat för mig, Seved!

För intresserade:
  • Bladstål: Crucible CPM D2, HRC 62 (om jag minns rätt?)
  • Handtag: Grön Micarta på canvasbas, svarta liners
  • Slipning: Fullflat
  • Bladlängd: Ca 11 cm
  • Bladtjocklek: 3,5 mm
  • Bladprofil: Mod taperad Drop Point
  • Vikt (endast kniv): 153 g
~Paul~

Bilagor

• Min Seved Hjelm Custom Hunter i CPM D2.jpg
    Min Seved Hjelm Custom Hunter i CPM D2.jpg
    15.6 KB · Visningar: 513
  • Min Seved Hjelm Custom Hunter i CPM D2, bild 2.jpg
    Min Seved Hjelm Custom Hunter i CPM D2, bild 2.jpg
    16.5 KB · Visningar: 514
Här har vi en Queen Country Cousin Sodbuster i AIRDI/AISI D2 stål och delrinskollor. Kniven gick på bara ca 200:- kronor när de hade X-pris på Knifecenter. Den ankom helt slö och det tog mig ca två dagar att få den någorlunda vass.

~Paul~

Bilagor

• Min Queen Country Cousin Sodbuster i D2 stål.jpg
    Min Queen Country Cousin Sodbuster i D2 stål.jpg
    13.2 KB · Visningar: 513
  • Min Queen Country Cousin Sodbuster i D2 stål, bild 2.jpg
    Min Queen Country Cousin Sodbuster i D2 stål, bild 2.jpg
    11.6 KB · Visningar: 504
  • Min Queen Country Cousin Sodbuster i D2 stål, bild 4.jpg
    Min Queen Country Cousin Sodbuster i D2 stål, bild 4.jpg
    13.9 KB · Visningar: 504
  • Min Queen Country Cousin Sodbuster i D2 stål, bild 5.jpg
    Min Queen Country Cousin Sodbuster i D2 stål, bild 5.jpg
    22 KB · Visningar: 523
Det finns ganska många men personligen ser jag inte poängen.

För det första så har alla Spyderco-knivar sågtandningen på vänster sida, trots att 90 procent av användarna är högerhänta. Därav viker bladet materialet åt "fel" håll. Titta på japanska kataba-slipade blad så ser du hur det bör se ut: http://whitemouse.ru/photo/japan/knives.wmb

Observera hur alla knivar har slipfasen förlagd till höger sida, trots att det faktiskt finns Kataba-slipning för vänsterhänta. Vad jag inte fattar är varför Spyderco-teknikerna premiärar vänsterhänta på den här punkten och högerhänta på alla andra punkter???

För det andra så är deras sågtandning extremt aggressiv, varvid den gärna fastnar eller trasar sönder materialet.

Och slutligen. Det är inte alla som kan slipa/bryna denna slipfas eftersom det kräver specialverktyg.

~Paul~

Nej inte finns det mycket poäng med det. Som du säger så klarar en vanlig egg det lika bra.

Ja det verkar ju jäkligt konstigt, som sagt 90% är ju högerhänta. Dom måste ju tänka på nåt annat vis. Men fn vet hur.

Japp det är fn inte lätt att slipa dom. Vet inte om lansky har nåt bryne till sin ställning eller.

Seved

Vet inte om jag har visat upp den här kniven som du har tillverkat för mig, Seved!

För intresserade:
  • Bladstål: Crucible CPM D2, HRC 62 (om jag minns rätt?)
  • Handtag: Grön Micarta på canvasbas, svarta liners
  • Slipning: Fullflat
  • Bladlängd: Ca 11 cm
  • Bladtjocklek: 3,5 mm
  • Bladprofil: Mod taperad Drop Point
  • Vikt (endast kniv): 153 g
~Paul~

Titta ja :) jäkligt fina bilder Paul. Kul. Japp den var 62 HRC.

Seved

Nej inte finns det mycket poäng med det. Som du säger så klarar en vanlig egg det lika bra.

Ja det verkar ju jäkligt konstigt, som sagt 90% är ju högerhänta. Dom måste ju tänka på nåt annat vis. Men fn vet hur.

Japp det är fn inte lätt att slipa dom. Vet inte om lansky har nåt bryne till sin ställning eller.

Seved
Det finns brynen som på pappret skall fixa den här typen av egg. Problemet är att det kräver en massa av utövaren och dessutom fyra olika uppsättningar brynen om man vill ha åtminstone två grovlekar att välja på. Det blir inte direkt praktiskt eller billigt.

Varför Spyderco har förlag slipfasen på den vänstra sidan är som sagt en gåta. Många har påtalat detta men inte fasen har man ändrat på något i det avseendet. Över huvud taget så är jag tämligen trött på Spydercos agerande de sista åren. Man kör med begränsade sprint runs på redan kända modeller (allra oftast Military), varvid man använder samma maskinpark. Man byter endera dagen bladstålet och nästa gång handtagsmaterialet eller färgen på det. Varje gång försöker man pressa ut det sista öret (rättare sagt centen) på samma redan existerande modell.

Man påstår att det kommer nya lösningar i form bladlås och bladprofiler men jag ser i stort sett samma spyderco-modell om och om igen. Det var faktiskt pga detta som jag lämnade samlarklubben. Och gjorde helt rätt i det ;).

Till på köpet så har undertecknad och Spyderco's chef (Sal Glesser) blivit mer eller mindre ovänner pga en skitfråga på Bladeforumet. Sal sjönk ordentligt i mina ögon. Inte så mycket på grund av vad han sade, utan på grund av den tonen han använde. Han hade dessutom fel i sak, vilket han inte erkände, utan började skoja om att jag förmodligen är advokat, eftersom jag väljer de orden jag gör.

~Paul~

Cannonball

Gäst
Hej!

Hoppar in på tråden med en fråga: Jag fick ett nyhetsbrev från Knife nordic som jag handlat från en gång och det var rea på den här kniven:

http://www.knifenordic.se/Close-Out-Products/c143/p10632/Night-X2/product_info.html

Tycker att priset var rätt men jag kan inget om stål och sånt så jag undrar vad ni säger om kniven, är den nåt att ha?

VH//Anders

Här är en betydligt bättre i mitt tycke! http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152536858 Synd att jag inte hittade den i kolstål, det hade varit ännu bättre! :) Bra kniv till extremt billig peng, duger egentligen till det mesta!

Javisst det är som serrated edge. Man förlorar den bästa delen för täljning och dyl. Det är ju där man har bäst precition och kraft.

Seved

Jag tycker att serraterade eggar definitivt har sin funktion, nämligen att sådana knivar fungerar väl även när de är slöa. Alltså när de inte blivit slipade på länge. De flesta av mina vänner slipar aldrig en kniv, så för dem skulle en sågtandad egg vara överlägsen. Innan jag slipade min fars köksknivar använde han bara brödkniven eftersom det var den enda kniv det överhuvudtaget gick att skära med. Påsåvis är en serraterad egg mer användarvänlig och är överlägsen rak egg som gåva.
Undantaget är möjligtvis en scandiegg där eggvinkeln är relativt lätt att avgöra och relativt lätta att slipa konsekvent.

Knivintresserade föredrar naturligtvis raka eggar eftersom de håller sina knivar vassa. Men på vissa forum uttrycker en del total oförståelse för den sågtandade eggen och då tycker jag att man inte riktigt tänker utanför sitt egna perspektiv.

Jag tycker att serraterade eggar definitivt har sin funktion, nämligen att sådana knivar fungerar väl även när de är slöa. Alltså när de inte blivit slipade på länge. De flesta av mina vänner slipar aldrig en kniv, så för dem skulle en sågtandad egg vara överlägsen. Innan jag slipade min fars köksknivar använde han bara brödkniven eftersom det var den enda kniv det överhuvudtaget gick att skära med. Påsåvis är en serraterad egg mer användarvänlig och är överlägsen rak egg som gåva.
Undantaget är möjligtvis en scandiegg där eggvinkeln är relativt lätt att avgöra och relativt lätta att slipa konsekvent.

Knivintresserade föredrar naturligtvis raka eggar eftersom de håller sina knivar vassa. Men på vissa forum uttrycker en del total oförståelse för den sågtandade eggen och då tycker jag att man inte riktigt tänker utanför sitt egna perspektiv.

Bergsklättrare, sjömän mfl som huvudsakligen skär i rep verkar föredra vågtandade knivar. Ivf vad jag fått för mig.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg