Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hoppas att nedkomsten blir lyckad ;).

Jag gillar Vex-kniven allra bäst. Du kommer väl att ta lite egna bilder, hoppas vi??

~Paul~

Japp vexen är en favorit. Japp det blir lite bilder när det kommer hem. Ja 530:in vet jag inte om den är så bra allroundkniv. Ska testa lite när den kommer hem. Nästa gång blir det en minigriptillian tror jag. Så har jag en ansökan på autoknivar som ligger hos polisen. Så jag hoppas det blir ett par stycken senare.

Seved

Håller inte riktigt med där.

Seved
OK :). Det är förstås ett svårt ämne. De flesta som dock kör på O1 ligger runt 61-62 HRC, just för att pricka den optimala kombinationen mellan slitstyrka, slagseghet/motstånd mot plastisk deformation och styrka. Men om du har en annan erfarenhet så är det bara att acceptera det ;).

~Paul~

OK :). Det är förstås ett svårt ämne. De flesta som dock kör på O1 ligger runt 61-62 HRC, just för att pricka den optimala kombinationen mellan slitstyrka, slagseghet/motstånd mot plastisk deformation och styrka. Men om du har en annan erfarenhet så är det bara att acceptera det ;).

~Paul~

Ja jag har lite annan syn på det och jag vet många som ligger under 60 oxå.

Seved

Japp vexen är en favorit. Japp det blir lite bilder när det kommer hem. Ja 530:in vet jag inte om den är så bra allroundkniv. Ska testa lite när den kommer hem. Nästa gång blir det en minigriptillian tror jag. Så har jag en ansökan på autoknivar som ligger hos polisen. Så jag hoppas det blir ett par stycken senare.

Seved
Kanon! Alltid kul med bilder! Jag har också några nya på gång. Efter mina 20 stycken moraknivar så blir det en hel annan inriktning. Den här gången så trånar jag efter en JP Holmes i 20CV-blad. Jag vill ha samma modell som på bild men utan den stora ricasson. Om han kan fixa det så slår jag till.

~Paul~

Bilagor

• JP Holmes folder, jigged bone handle, variable steel.jpg
    JP Holmes folder, jigged bone handle, variable steel.jpg
    140.1 KB · Visningar: 530
Kanon! Alltid kul med bilder! Jag har också några nya på gång. Efter mina 20 stycken moraknivar så blir det en hel annan inriktning. Den här gången så trånar jag efter en JP Holmes i 20CV-blad. Jag vill ha samma modell som på bild men utan den stora ricasson. Om han kan fixa det så slår jag till.

~Paul~

Det låter skoj. Fint stål. Ja stora riccasor är en styggelse om du frågar mej.

Seved

Javisst det är som serrated edge. Man förlorar den bästa delen för täljning och dyl. Det är ju där man har bäst precition och kraft.

Seved
Precis!! Ytterligare ett sådant där jäkla påfund som är sällan till nytta. Hade man tänkt logiskt så hade man placerat sågtandningen i en mindre sektion i mitten av bladet, kanske till och med den första tredjedelen. Men egentligen finner jag ingen användning för sågtandade blad. Det finns inget en sågtandad egg kan göra som en slät egg klarar i stort sett lika väl.

~Paul~

Precis!! Ytterligare ett sådant där jäkla påfund som är sällan till nytta. Hade man tänkt logiskt så hade man placerat sågtandningen i en mindre sektion i mitten av bladet, kanske till och med den första tredjedelen. Men egentligen finner jag ingen användning för sågtandade blad. Det finns inget en sågtandad egg kan göra som en slät egg klarar i stort sett lika väl.

~Paul~

Japp som du säger på mitten eller från mitten fram till spetsen eller så har man en kniv med hela bladet serrated. Den kan man ju ha till att skära rep eller kartong med möjligtvis. Finns det inte en spyddis med hel sågtandning.

Seved

Finns det inte en spyddis med hel sågtandning.

Seved
Det finns ganska många men personligen ser jag inte poängen.

För det första så har alla Spyderco-knivar sågtandningen på vänster sida, trots att 90 procent av användarna är högerhänta. Därav viker bladet materialet åt "fel" håll. Titta på japanska kataba-slipade blad så ser du hur det bör se ut: http://whitemouse.ru/photo/japan/knives.wmb

Observera hur alla knivar har slipfasen förlagd till höger sida, trots att det faktiskt finns Kataba-slipning för vänsterhänta. Vad jag inte fattar är varför Spyderco-teknikerna premiärar vänsterhänta på den här punkten och högerhänta på alla andra punkter???

För det andra så är deras sågtandning extremt aggressiv, varvid den gärna fastnar eller trasar sönder materialet.

Och slutligen. Det är inte alla som kan slipa/bryna denna slipfas eftersom det kräver specialverktyg.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg