Nu kom jag att tänka på att han brukade smärgla ner filar till knivblad. Så B&S kanske är något verktygsfabrikat. Å andra sidan har jag ett antal smidda knivblad B&S löst i en låda någonstans. Bökerkniven är bra (AUS8, tar rakbladsegg) men så jävla ful. Deprimerande. Jag tycker de flesta moderna fällknivar a'la receptet clips, svarta sidor och mycket exponerad metall är fula. Groteska.
Tja, sådär. Jämförbart med AISI 440B. Frågan är vilket som är bäst av AUS-8 eller Sandvik 12C27. Beror kanske på vad man prioriterar. Det japanska stålet är något mer slitstarkt men grovkornigt. I o f så är det grova kornet väl fördelat i matrisen.Hmmm... AUS 8. Är det något ni tycker är bra??
Sandvikstålet är finkornigare och med ännu bättre distribution av karbider. Dock inte lika tåligt mot abrasiv nötning. Det fina kornet befrämjar dock framslipning av en mycket tunn egg. Det gäller dock att inte överdriva dess potential. AUS-8 bör vara aningens mer rosttrögt men inte lika slagsegt. I min bok: Dött lopp.
~Paul~