Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nu kom jag att tänka på att han brukade smärgla ner filar till knivblad. Så B&S kanske är något verktygsfabrikat. Å andra sidan har jag ett antal smidda knivblad B&S löst i en låda någonstans. Bökerkniven är bra (AUS8, tar rakbladsegg) men så jävla ful. Deprimerande. Jag tycker de flesta moderna fällknivar a'la receptet clips, svarta sidor och mycket exponerad metall är fula. Groteska.

Hmmm... AUS 8. Är det något ni tycker är bra??
Tja, sådär. Jämförbart med AISI 440B. Frågan är vilket som är bäst av AUS-8 eller Sandvik 12C27. Beror kanske på vad man prioriterar. Det japanska stålet är något mer slitstarkt men grovkornigt. I o f så är det grova kornet väl fördelat i matrisen.

Sandvikstålet är finkornigare och med ännu bättre distribution av karbider. Dock inte lika tåligt mot abrasiv nötning. Det fina kornet befrämjar dock framslipning av en mycket tunn egg. Det gäller dock att inte överdriva dess potential. AUS-8 bör vara aningens mer rosttrögt men inte lika slagsegt. I min bok: Dött lopp.

~Paul~

Tja, sådär. Jämförbart med AISI 440B. Frågan är vilket som är bäst av AUS-8 eller Sandvik 12C27. Beror kanske på vad man prioriterar. Det japanska stålet är något mer slitstarkt men grovkornigt. I o f så är det grova kornet väl fördelat i matrisen.

Sandvikstålet är finkornigare och med ännu bättre distribution av karbider. Dock inte lika tåligt mot abrasiv nötning. Det fina kornet befrämjar dock framslipning av en mycket tunn egg. Det gäller dock att inte överdriva dess potential. AUS-8 bör vara aningens mer rosttrögt men inte lika slagsegt. I min bok: Dött lopp.

~Paul~

Fungerar det ena bladet bättre eller sämre i t.ex. varmt respektive kallt klimat?

//Per

Fungerar det ena bladet bättre eller sämre i t.ex. varmt respektive kallt klimat?

//Per
Det har väl inte gjorts några direkta jämförelser men vissa erfarenheter pekar på att stål med stora, hårda och ojämnt fördelade karbider, typ D2, kan vara sprödare i låga temperaturer än de med mindre och bättre distribuerat korn.

Rent allmänt blir allt stål sprödare i låga temperaturer.

Värme har den motsatta effekten. Stålet blir m a o mer segt i riktigt varmt klimat. I dessa fall tenderar de sorter som innehåller mycket hårda krom-/vanadin-/molybden-karbider att gynnas.

~Paul~

Det faktum att en sågtandad egg funkar även när den är slö är snarare en nackdel än fördel. Man tenderar att använda den slöa brödkniven till arbeten som egentligen kräver en vass kockkniv, alternativt tranchérkniv eller lax-/filékniv. Arbetet blir således inte utfört på ett optimalt sätt. Det finns helt enkelt moment i ett kök där brödkniven är tämligen värdelös oavsett hur väl den (trots allt) funkar i slött tillstånd. Det finns nämligen ingen annan typ av egg som är mer mångsidig än en slät dito.

Vi kommer ändå inte ifrån det som vi pratat om tidigare, nämligen att sågtandningen oftast är förlagd till "fel" sida, felaktigt utförd och dessutom placerad på knivar som absolut inte behöver en sådan egg. Dessutom kräver dessa eggar en helt annan teknik i samband med slipning/bryning. Detta är oftast inget som din "amatörkompis" klarar av. Jag snackar härmed inte brödknivar, utan knivar med en bladlängd på några få centimeter. I dessa fall kan jag ärligt talat inte se någon poäng med sågtandningen.

~Paul~

PS Tro mig, jag tänker och har tänkt en hel del utanför mina egna behov och perspektiv ;).

Jag har funderat på det där med sågtandning. Det är ju uteslutande militära knivar och räddningsknivar som har sågtandning. Det måste finnas fler användningsområden :)

Kan man t.ex. såga i plexiglas med dem? Är det lättare att skala en kabel med sågtandning?

Hm, när du säger verktyg så kommer jag att tänka på Bahco/Sandvik. Har för mig att dessa två har samarbetat under en period.

Kan hålla med om att många moderna knivar är extremt fula. Ingen känsla för material eller linjer, dvs det estetiska.

~Paul~

Om jag inte minns fel Paul så ägde Sandvik Bahco. Men jag kan ju ha fel även om det händer sällan! :)

// Krille

Cannonball

Gäst
1.Kan man t.ex. såga i plexiglas med dem?

2.Är det lättare att skala en kabel med sågtandning?

1. Det kan jag inte tänka mig! Jag arbetar mycket med plexi och polycarbonat och det är inte helt lätt att såga i... (utan maskin).

2. Då borde ju alla elektriker ha en sågtandad kniv, vilket de inte har! :)

Jag ser faktiskt inte heller någon bra anledning med sågtandning, mer än att det möjligtvis går att karva sig igenom något material lättare när den är slö. Jag slipar helst mina knivar med ett lite grövre bryne, så att det blir en form av microtanding. Det skär väldigt bra i det mesta!

Jag har funderat på det där med sågtandning. Det är ju uteslutande militära knivar och räddningsknivar som har sågtandning. Det måste finnas fler användningsområden :)

Kan man t.ex. såga i plexiglas med dem? Är det lättare att skala en kabel med sågtandning?
Det funkar inget vidare på plexiglas. Det är heller inte lättare att skala kablar med. Men det beror förstås på hur sågtandningen ser ut.

~Paul~

Kollade lite fakta! Visst ägde vi,(Sandvik), Bahco. Men det såldes till Snap On 1999.

// Krille
Det stämmer ju. Jag är glömsk. Kom att tänka på att jag skrev ett långt inlägg gällande detta på ett annat forum. Jag har en hel artikel hemma som behandlar Bahco/Bergo Tools.

Nu är då frågan om bokstäverna B/S på knivbladet verkligen betyder Bahco-Sandvik eller helt enkelt initialer på en customtillverkare, typ Bo Svensson ;).

~Paul~

Den stora vinningen med sågtandade knivar finns ju hos tillverkarna. Bokstavligen.
Det är coolt och det säljer.

Frågan är om militärer verkligen vill ha knivar med sågtänder, eller om det är civilister som vill ha knivar med militärt utseende och sågtänder? Och gärna kamuflagefärg också.
Vissa typer av knivar, såna som är rena vapen och inte gör mycket nytta i händerna på vanligt folk, gynnas kanske av sågtänder, då det är ganska vanligt förekommande på dessa. Jag har själv ingen aning om hur bra sågtandningen skär genom mänsklig vävnad, men historien har ju visat att även vanliga eggar klarar det utan större problem.

Oavsett vilka anledningar man kan komma på till varför en kniv (utom brödknivar kanske) ska ha något annat än en vanlig, skärande egg kan jag inte se som annat än svepskäl.
Jag skulle aldrig få för mig att ge bort en kniv som knappt går att använda som kniv till någon, oavsett hur dålig denne är på att slipa.

Det stämmer ju. Jag är glömsk. Kom att tänka på att jag skrev ett långt inlägg gällande detta på ett annat forum. Jag har en hel artikel hemma som behandlar Bahco/Bergo Tools.

Nu är då frågan om bokstäverna B/S på knivbladet verkligen betyder Bahco-Sandvik eller helt enkelt initialer på en customtillverkare, typ Bo Svensson ;).

~Paul~

Kniven är ju inte helt ny det ser man, undrar när den är tillverkad? Då följer frågan ägde Sandvik Baco då?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg