Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har sett dePauls fyrkantiga variant men den här har funnits i familjens ägo sedan slutet av 50-talet, halvrunt skaft och fodral. Ricasson är 32 mm, men till fiskrensning har den varit med mången gång.
Bladet är identiskt med min knivs dito. Men som sagt så är min balja kantig. Kul kniv du visar upp här. Och i ganska hyggligt skick, trots allt.

~Paul~

Jag tror att vi egentligen missförstår varandra. Ett blad vars egg är lika slö som bladryggen är förstås meningslös och i det fallet spelar det ingen större roll om den har sågtandning eller inte. Något sådant finns dock inte i min sinnesvärld. Därför blir graden av skärpa avgörande för vilken typ av egg som skär bäst. Det vill säga; det måste avgöras i varje enskilt fall och dessutom i samband med olika material.

Frågan är därmed så pass komplicerad att den knappast går att besvara.

Men rent generellt så vill jag ändå påstå att en slät egg är avsevärt mer versatil än en sågtandad. Ditt resonemang om att man måste släpa med sig sliputrustning på långresa är inte helt korrekt. Som jag nämnde tidigare så kan man erhålla fullt adekvat skärpa genom att dra kniven mot en porslinssäkring, botten på en tallrik, eller i värsta fall mot en lämplig sten. Något liknande går inte att utföra på en sågtandad kniv. Rättare sagt på en traditionellt sågtandad egg. Det finns också varianter som har ett mer vågigt blad och på dessa funkar det hjälpligt, som på de två översta knivarna:
KN-knivar2twbs.jpg

~Paul~

Jag håller med, naturligtvis är det frågan om fall till fall och naturligtvis är en slät egg mer versatil. Mitt inledande inlägg var bara en respons till antydan om att serraterade eggar skulle vara lika dumma som ricassos. Det är de inte när man fått nöjet att använda ett helt batteri av släta knivryggseggar. ;)
Innan mitt knivintresse var min lilla serraterade kökskniv universalkniven nummer ett och jag reflekterade långt senare över det när jag läste Deacons anti-serrations poster på Spydercos forum, för att sedan höra en vän säga "Vi använder bara den här med sågtänder nu, den är den enda som går att skära med" Det var intressant att fundera över åenasidan Deacon, åandrasidan någon som har noll eggintresse och följdaktligen inte har någon egg :D

Tack för bilden!

Knivar

Några knivar som fanns till hands för foografering :) Har väl inget stort intresse, men jag gillar knivar. På bilden syns bl.a. min första kniv som jag fick som treåring, slarvigt ihopsatt av morfar. Nere till vänster mitt senaste loppisfynd, "Luna Solingen", som fått ta plats i fickan istället för den egentligen mycket bättre men groteska, deprimerande, moderna saken ovanför. Favorit är väl egentligen Mora spolhandtag med buk, men slidorna spricker ju sönder direkt så de ligger bara och ligger.

145bd4e1e94ad806d024e258d85d8255.jpg

Jag håller med, naturligtvis är det frågan om fall till fall och naturligtvis är en slät egg mer versatil. Mitt inledande inlägg var bara en respons till antydan om att serraterade eggar skulle vara lika dumma som ricassos. Det är de inte när man fått nöjet att använda ett helt batteri av släta knivryggseggar. ;)
Innan mitt knivintresse var min lilla serraterade kökskniv universalkniven nummer ett och jag reflekterade långt senare över det när jag läste Deacons anti-serrations poster på Spydercos forum, för att sedan höra en vän säga "Vi använder bara den här med sågtänder nu, den är den enda som går att skära med" Det var intressant att fundera över åenasidan Deacon, åandrasidan någon som har noll eggintresse och följdaktligen inte har någon egg :D

Tack för bilden!
Då är vi äntligen överens!

Min bild visar de flesta KN-knivar som jag äger. Det är sedan länge ett insomnat företag som från början hette Karlsson/Nilsson och sedermera Knivman. På slutet ägdes det av Fiskars. Fiskars placerade ett tag båda namnen på förpackningen men sedan försvann också den märkningen:
MinFiskars-Knivmanstyckningskniv.jpg

MinFiskars-Knivmanstyckningsknivbild2.jpg

Den sista kniven jag köpte av det här märket var en liten svampkniv som undertecknad häromdagen lyckades bryta av :(:
Knivmansvampkniv.jpg

Fast jag tror att det var något fel på kniven eftersom bladet snäppte av inuti handtaget vid endast moderat lateral press. Borsten på min kniv är kortat eftersom den i originalutförande var alldeles för sladdrig och orkade inte putsa bort smuts från svampen.

~Paul~

Några knivar som fanns till hands för foografering :)
145bd4e1e94ad806d024e258d85d8255.jpg
Trevliga knivar.

Den högst upp är en Fiskars/Marttiini och kniven längst ut i högerkanten är en Grohmann? Din morfars kniv är väl byggd på ett Frostblad?

Att det var en Solingen-kniv längst ut till vänster kunde man se. Den enda jag inte kan ID är just den som du kallar "grotesk". Vad är det för märke?

~Paul~

Trevliga knivar.

Den högst upp är en Fiskars/Marttiini och kniven längst ut i högerkanten är en Grohmann? Din morfars kniv är väl byggd på ett Frostblad?

Att det var en Solingen-kniv längst ut till vänster kunde man se. Den enda jag inte kan ID är just den som du kallar "grotesk". Vad är det för märke?

~Paul~

Martiini, första kniven jag köpte. Grohmann, rätt. Morfarsknivens blad är stämplad B&S. Den groteska kniven är en Böker.

Hm, B&S var något nytt. Kanske något för efterforskning. Någon kanske vet vad det är för beteckning??

Böker tillverkar många "groteska" knivar och några få som är riktigt bra :).

~Paul~

Nu kom jag att tänka på att han brukade smärgla ner filar till knivblad. Så B&S kanske är något verktygsfabrikat. Å andra sidan har jag ett antal smidda knivblad B&S löst i en låda någonstans. Bökerkniven är bra (AUS8, tar rakbladsegg) men så jävla ful. Deprimerande. Jag tycker de flesta moderna fällknivar a'la receptet clips, svarta sidor och mycket exponerad metall är fula. Groteska.

Nu kom jag att tänka på att han brukade smärgla ner filar till knivblad. Så B&S kanske är något verktygsfabrikat. Å andra sidan har jag ett antal smidda knivblad B&S löst i en låda någonstans. Bökerkniven är bra (AUS8, tar rakbladsegg) men så jävla ful. Deprimerande. Jag tycker de flesta moderna fällknivar a'la receptet clips, svarta sidor och mycket exponerad metall är fula. Groteska.
Hm, när du säger verktyg så kommer jag att tänka på Bahco/Sandvik. Har för mig att dessa två har samarbetat under en period.

Kan hålla med om att många moderna knivar är extremt fula. Ingen känsla för material eller linjer, dvs det estetiska.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg