Jag tror att vi egentligen missförstår varandra. Ett blad vars egg är lika slö som bladryggen är förstås meningslös och i det fallet spelar det ingen större roll om den har sågtandning eller inte. Något sådant finns dock inte i min sinnesvärld. Därför blir graden av skärpa avgörande för vilken typ av egg som skär bäst. Det vill säga; det måste avgöras i varje enskilt fall och dessutom i samband med olika material.
Frågan är därmed så pass komplicerad att den knappast går att besvara.
Men rent generellt så vill jag ändå påstå att en slät egg är avsevärt mer versatil än en sågtandad. Ditt resonemang om att man måste släpa med sig sliputrustning på långresa är inte helt korrekt. Som jag nämnde tidigare så kan man erhålla fullt adekvat skärpa genom att dra kniven mot en porslinssäkring, botten på en tallrik, eller i värsta fall mot en lämplig sten. Något liknande går inte att utföra på en sågtandad kniv. Rättare sagt på en traditionellt sågtandad egg. Det finns också varianter som har ett mer vågigt blad och på dessa funkar det hjälpligt, som på de två översta knivarna:
~Paul~