Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag härdade några 2140 blad idag. Jävlar i mej vad hårda dom blev före anlöpningen. :) Nytt rekord. Ett av bladen var alla proven 65 utom ett prov som blev 66 HRC. Jag får sänka härdtempen lite. Det är ju onödigt med så hårda.

Seved

Jag härdade några 2140 blad idag. Jävlar i mej vad hårda dom blev före anlöpningen. :) Nytt rekord. Ett av bladen var alla proven 65 utom ett prov som blev 66 HRC. Jag får sänka härdtempen lite. Det är ju onödigt med så hårda.

Seved
Haha, ja det var rejält. Jag tror att 62 HRC är lagom för det här stålet efter anlöpning. Du kommer nog dit på naturlig väg. Vill minnas att jag diskuterade det här med Pär Brask på MoS för ca 3 år sedan och deras knivar i "Arne" brukar hamna på cirka samma grader före anlöpning.

~Paul~

Haha, ja det var rejält. Jag tror att 62 HRC är lagom för det här stålet efter anlöpning. Du kommer nog dit på naturlig väg. Vill minnas att jag diskuterade det här med Pär Brask på MoS för ca 3 år sedan och deras knivar i "Arne" brukar hamna på cirka samma grader före anlöpning.

~Paul~

Ja jag får anlöpa ner dom till iaf 60 HRC. Dom flesta vill ha dom där. Jasså hamnade deras på 65 oxå.

Seved

Ja jag får anlöpa ner dom till iaf 60 HRC. Dom flesta vill ha dom där. Jasså hamnade deras på 65 oxå.

Seved
OK, men är det inte lite synd att lämna dem så pass mjuka? Det här stålets optimala kombination mellan slagseghet och slitstyrka ligger på 62 g (precis som Frosts kör på).

Poängen med ett sådant stål som 2140 är ju att härda det till sin fulla potential ;). Det är ingen direkt skillnad mellan att slipa ett blad på 60 eller ett blad på 62. Antingen kan man det där med slipning eller så kan man det inte.

~Paul~

Vet inte om jag håller med om det. Nog känner jag skillnad :)

Seved
Fast det var inte riktigt så jag menade. Visserligen finns det en liten skillnad men inte så stor så att den skulle vara helt avgörande för en lyckad slipning. Jag ville trycka på det faktum att en van slipare klarar av att slipa ett 62 HRC blad lika väl som ett på 60. En ovan misslyckas förstås med båda.

~Paul~

Fast det var inte riktigt så jag menade. Visserligen finns det en liten skillnad men inte så stor så att den skulle vara helt avgörande för en lyckad slipning. Jag ville trycka på det faktum att en van slipare klarar av att slipa ett 62 HRC blad lika väl som ett på 60. En ovan misslyckas förstås med båda.

~Paul~

Nej det är klart, det är inte avgörande för en lyckad slipning, inte med en bandslip. Men det sliter band lite mer. När man ska bryna så begränsar man sej till diamantbrynen och kanske keramikbryne, till vissa stål. + att eggen blir lite känsligare.

Seved

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg