Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fast det är inte den detaljen jag syftar på utan själva bladprofilen. Striders stridsvagnsliknande skapelser tilltalar mig inte det minsta. Det är som att försöka skära av en bit salami med en klyvyxa ;).

~Paul~
Jag kan hålla med när det gäller fastbladsknivar, där gillar jag inte Strider, men min SnG är en bra kompromiss mellan styrka och skärande egenskaper. Visst är det ett tjockt blad men flatslipat, eller i mitt fall skålslipat med swedge.

//Per
 
Skivar helst maten med nåt ännu bättre, som en calypso jr, fällkniven U2 eller en opinel. Måste dock motvilligt erkänna att den där MTn ser vass ut. Håller dock med om strider, lite väl mycket yxa för min smak.

Själv är jag inne på min gammelUSA inspirerade knivresa. Har använt en Case stockman dagligen i snart 2 år och fyllt på med att använda en Case trapper och en Case sodbuster jr samt en Case scout jr. Jag gillar både deras CV och ss stål. Oklart vad dessa stål egentligen är men det är inga top of the line stål direkt, snarare tvärt om men ovan gränsen för vad som är riktigt dåligt.Case bygger inte felfria knivar men de håller en ok standard och är nog att betrakta som fällknivar för den breda massan av användare om det nu inte var så fördömt svårt och dyrt att köpa dem här i sverige.

Kom av en slump över en EKA swede 311 i sommras. En enkel no nonsens fällkniv må jag säga. Tar nog faktiskt ifrån EKA 38 dess plats som bästa svensktillverkade slipjoint. Söker också efter en Swede 38 med träskaft men det är nog länge sen de tillverkades eftersom de är så svåra att få span på. På tal om knivar utan spärr från EKA verkar även deras mod 100 vara bortsorterad ur tillverkningen. Synd, det var kronan på verket för den som ville limma på egna skaftsidor på en kniv som höll exeptionell kvalitet för sitt pris.

Bosse
 
1. Skivar helst maten med nåt ännu bättre, som en calypso jr, fällkniven U2 eller en opinel.

2. Måste dock motvilligt erkänna att den där MTn ser vass ut.

3. Jag gillar både deras CV och ss stål. Oklart vad dessa stål egentligen

4. Kom av en slump över en EKA swede 311 i sommras. En enkel no nonsens fällkniv må jag säga. Tar nog faktiskt ifrån EKA 38 dess plats som bästa svensktillverkade slipjoint. Söker också efter en Swede 38 med träskaft men det är nog länge sen de tillverkades eftersom de är så svåra att få span på. På tal om knivar utan spärr från EKA verkar även deras mod 100 vara bortsorterad ur tillverkningen. Synd, det var kronan på verket för den som ville limma på egna skaftsidor på en kniv som höll exeptionell kvalitet för sitt pris.
1. Fast jag använder inte min MicroTech-knivar. Det är endast vitrinskåpsgodis. Dessa knivar är heller inte lämpliga till EDC.

2. Rent utseendemässigt är de väldigt läckra. Skärpan vid leverans var utomordentlig. Kanske den vassaste kniven direkt ur asken (den lilla) som jag någonsin haft.

3. CV är 1070 och SS är ett lite högre legerat 440A (Case egen blandning).

4. Det är alltid tråkigt att fina knivmodeller försvinner. Jag skulle kunna sitta här en bra stund och minnas tillbaka med tårar i ögonen ;).

~Paul~
 
På tal om Strider.

Här är en Buck/Strider 880 Tanto, First Production Run, 1 av 500. BG-42 bladstål härdat av Paul Bos. Titaniumoxid beläggning på både blad, chassi, spacers och clip. Chassit, spacers och clipet som sådana är i titan, skollor i G-10. Bladlåsningen: Integral Lock.

MinBuck-Strider1stProductionRunbild5.jpg


MinBuck-Strider1stProductionRunbild2.jpg


MinBuck-Strider1stProductionRunbild3.jpg


MinBuck-Strider1stProductionRunbild6.jpg
 

Bilagor

  • Min Buck-Strider 1st Production Run, bild 4.jpg
    Min Buck-Strider 1st Production Run, bild 4.jpg
    66.6 KB · Visningar: 560
På tal om Strider.

Här är en Buck/Strider 880 Tanto, First Production Run, 1 av 500. BG-42 bladstål härdat av Paul Bos. Titaniumoxid beläggning på både blad, chassi, spacers och clip. Chassit, spacers och clipet som sådana är i titan, skollor i G-10. Bladlåsningen: Integral Lock.

MinBuck-Strider1stProductionRunbild5.jpg


MinBuck-Strider1stProductionRunbild2.jpg


MinBuck-Strider1stProductionRunbild3.jpg


MinBuck-Strider1stProductionRunbild6.jpg
Trevligt, du har några fina saker i vitrinskåpet. 1/500 är ju inte dåligt.
//Per
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg