Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Dags för lite bilder igen. Först min Gerber Paul Mark II. Kniven tillverkades under en mycket snäv upplaga på 90-talet. Inbringar substantiella summor idag.
 

Bilagor

  • Min Gerber Paul II, bild 5.jpg
    Min Gerber Paul II, bild 5.jpg
    31.8 KB · Visningar: 403
  • Min Gerber Paul II, bild 3.jpg
    Min Gerber Paul II, bild 3.jpg
    33.2 KB · Visningar: 399
  • Min Gerber Paul II, bild 4.jpg
    Min Gerber Paul II, bild 4.jpg
    20 KB · Visningar: 390
Och så den evinnerliga EKA Camp (igen).
 

Bilagor

  • Min EKA Camp.jpg
    Min EKA Camp.jpg
    15.9 KB · Visningar: 398
  • Min EKA Camp, bild 2.jpg
    Min EKA Camp, bild 2.jpg
    19.1 KB · Visningar: 395
  • Min EKA Camp, bild 3.jpg
    Min EKA Camp, bild 3.jpg
    14 KB · Visningar: 392
Vilka knivar är de mest udda att samla på? Borde kunna finnas några udda nischer/samlingar :)
Det är väldigt svårt att svara på eftersom logotyper, liksom knivar har skiftande samlarvärde!

I övrigt så är det ganska populärt att samla på etniska knivar, samt knivar i en obruten serie och märke.

Det finns som sagt en otrolig massa olika infallsvinklar på det där med samlande. Personligen samlar jag på sådan som jag finner attraktivt eller sällsynt.

~Paul~
 
Det är väldigt svårt att svara på eftersom logotyper, liksom knivar har skiftande samlarvärde!

I övrigt så är det ganska populärt att samla på etniska knivar, samt knivar i en obruten serie och märke.

Det finns som sagt en otrolig massa olika infallsvinklar på det där med samlande. Personligen samlar jag på sådan som jag finner attraktivt eller sällsynt.

~Paul~

Du har en imponerande samling. Känns som den är vääääldigt dyr...
Visst finns det väl knivar som är signifikativa för landskapen i Sverige? Borde vara ett intressant område att fördjupa sig i kanske.
 
Jo, det kan vara en bra infallsvinkel. I det fallet skulle jag kontakta Ulf Ahlström. Han bor i staterna och skriver för diverse knivlitteratur och förmodligen har bäst koll på det där med specifika landskapsknivar.

Om intresse finnes så kan jag kontakta honom.

~Paul~
 
Här är en ovanlig Linder i ATS-34 och Cocobolo handtag. Linder var ju det företag som Fällkniven anlitade i början av 90-talet och som tillverkade deras första F1-or i ATS-34 stål. Tyvärr sprack samarbetet på att Linder började kopiera F1-an och sålde den under sitt eget namn.

Hur som helst här är kniven.
 

Bilagor

  • Min Linder, ATS-34.jpg
    Min Linder, ATS-34.jpg
    12.7 KB · Visningar: 390
  • Min Linder, ATS-34, bild 5.jpg
    Min Linder, ATS-34, bild 5.jpg
    32 KB · Visningar: 381
  • Min Linder, ATS-34, bild 2.jpg
    Min Linder, ATS-34, bild 2.jpg
    16.5 KB · Visningar: 378
Fotograferingen

Det är väldigt svårt att svara på eftersom logotyper, liksom knivar har skiftande samlarvärde!

I övrigt så är det ganska populärt att samla på etniska knivar, samt knivar i en obruten serie och märke.

Det finns som sagt en otrolig massa olika infallsvinklar på det där med samlande. Personligen samlar jag på sådan som jag finner attraktivt eller sällsynt.

~Paul~

Tjena!

Är det du som har fotat knivarna? Om det är det, har du lust att dela med dig av tips och tricks (kanske fel tråd, men va sjutton) om hur du får bilderna så jäkla bra?

//Per
 
Är det du som har fotat knivarna? Om det är det, har du lust att dela med dig av tips och tricks (kanske fel tråd, men va sjutton) om hur du får bilderna så jäkla bra?

//Per
Tack!

Jo, det är genomgående mina egna bilder.

Min utrustning är inget märkvärdigt. Kör med en vanlig kompaktkamera: Canon PowerShot S90.

Önskar jag hade en "riktig" kamera, dvs en system-dito. Trots det så kan man få till någorlunda fina bilder om man är noga med vinklar, ljus och stabilitet. Det sista är A och O.

I der flesta fall så kör jag med antingen stativ eller stöd för kameran i någon form. Ljuset bör aldrig komma rakt bakifrån eller framifrån eftersom det ger ett platt intryck. Jag har tyvärr ingen ljuslåda och därför kör jag med naturligt uteljus med upplätningsblixt. I vissa fall struntar jag i blixten när jag vill få fram dramatiska skuggeffekter. Ett tips är att ljuset bör lysa från ca 30 graders släpvinkel och blixten från motsatt håll i samma vinkel.

Sorry för lite vag förklaring men det är ett svårt ämne :).

~Paul~
 

Bilagor

  • Canon S90.jpg
    Canon S90.jpg
    24.7 KB · Visningar: 376
Tack!

Jo, det är genomgående mina egna bilder.

Min utrustning är inget märkvärdigt. Kör med en vanlig kompaktkamera: Canon PowerShot S90.

Önskar jag hade en "riktig" kamera, dvs en system-dito. Trots det så kan man få till någorlunda fina bilder om man är noga med vinklar, ljus och stabilitet. Det sista är A och O.

I der flesta fall så kör jag med antingen stativ eller stöd för kameran i någon form. Ljuset bör aldrig komma rakt bakifrån eller framifrån eftersom det ger ett platt intryck. Jag har tyvärr ingen ljuslåda och därför kör jag med naturligt uteljus med upplätningsblixt. I vissa fall struntar jag i blixten när jag vill få fram dramatiska skuggeffekter. Ett tips är att ljuset bör lysa från ca 30 graders släpvinkel och blixten från motsatt håll i samma vinkel.

Sorry för lite vag förklaring men det är ett svårt ämne :).

~Paul~

Tack för tipsen!

När du skriver 30 graders släpvinkel, vad menar du då?

Jag ska prova att skicka ljus rakt bakifrån nästa gång.

//Per
 
Usch det här med att fota knivar är ett kapitel för sej. Knepigt som attan. Jag har hört att man kan använda indirekt ljus dvs att lampan lyser på nåt blankt först och sen träffar kniven.

Seved
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg