Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vad tycker du om CRKT's knivar. Är de prisvärda?
Menar du CRKT (Colombia River Knives and Tools) eller menar du CRK (Chris Reeve Knives)? Går inte att jämföra på samma dag anser jag. CRK är kanske den bästa produktionskniven som går att köpa för pengar. Om den är prisvärd eller inte kan ju diskuteras i oändlighet men mycket bra är den, dock är $400 mycket pengar.
CRKT gör bra grejer och är kanske av den anledningen mer prisvärda. Återigen en fråga om tycke och smak.
//Per

Menar du CRKT (Colombia River Knives and Tools) eller menar du CRK (Chris Reeve Knives)? Går inte att jämföra på samma dag anser jag. CRK är kanske den bästa produktionskniven som går att köpa för pengar. Om den är prisvärd eller inte kan ju diskuteras i oändlighet men mycket bra är den, dock är $400 mycket pengar.
CRKT gör bra grejer och är kanske av den anledningen mer prisvärda. Återigen en fråga om tycke och smak.
//Per

Det är Colombia RKT som jag menar.

//Per

En fråga till er kunniga!

Håller på att återuppta mina försök i knivmakeri, efter ett uppehåll på MÅNGA år. På den tiden så slipade/filade vi bara i kallsågsblad och försökte att hålla det så kallt som möjligt och hoppades att härdningen inte skulle gå ur...

Nu vill jag göra det "på riktigt" men hur vet man hur bra man har lyckats med härdningen, utan att köpa en (antar jag) dyr specialmaskin? Enklaste testen är väl att bryta kniven efter härdning, om den knäcks => för hårt, om den böjs => gör om...

Men finns det nåt lite mer vetenskapligt? Jag vet teorin men hur verifierar jag i praktiken?

Håller på att återuppta mina försök i knivmakeri, efter ett uppehåll på MÅNGA år. På den tiden så slipade/filade vi bara i kallsågsblad och försökte att hålla det så kallt som möjligt och hoppades att härdningen inte skulle gå ur...

Nu vill jag göra det "på riktigt" men hur vet man hur bra man har lyckats med härdningen, utan att köpa en (antar jag) dyr specialmaskin? Enklaste testen är väl att bryta kniven efter härdning, om den knäcks => för hårt, om den böjs => gör om...

Men finns det nåt lite mer vetenskapligt? Jag vet teorin men hur verifierar jag i praktiken?
Du kan aldrig få fram ett tillfredsställande resultat utan adekvat mätutrustning. Jag har för mig att Seved har? Annars tror jag att Sandvik kan hjälpa dig.

~Paul~

Japp man kan använda en durometer, (det finns andra märken oxå) Där är det enindustridiamant som trycks ner i stålet och sen mäter hur lågnt ner den har gåt och räknar sen ut hur hårt det är. Så finns det filar med olika hårdhet på som man filar med på eggen för att se hur hårt det blir. Japp jag har en durometer. Det är smidigt som attan, men som sagt svindyrt är det. Jag hade tur som fick tag i en billigt på grund av skicket. Håller man sej till angivna härdtempen så brukar det funka rätt bra, man hamnar ganska rätt då. Jag härdade forumknivsbladen för lite sen(AEB-L). I 1080 grader dom blev mellan 61-62 HRC allihop sen sen anlöpte jag i 170 grader och fick 59-60 på allihop.

Seved

Vad är "ett tillfredsställande resultat"? Att veta exakt vilket HRC bladet har eller att den går att använda praktiskt?

För mig räcker
http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?t=8919
alt googla på "brass rod test"
långt för att testa att eggen håller på bruksknivar...
Jag är kanske lite petigare än andra. Det gäller i stort sett allt jag sysslar med. Men jag vill absolut ha koll på siffrorna och är inte intresserad av en ungefärlig uppskattning.

~Paul~

13.000:- exkl. moms Begagnat, då känns det som det räcker med en mässingsstång! Exakt tal kan kvitta, jag lär inte sälja nån kniv ändå, mer känslan att skapa som styr!

Teorin är ju ganska enkel dock, hur stor påverkan blir det mellan en vikt och en annan vid ett tryck med en specifik yta. Borde gå att knåpa ihop en "durometer" av en glidhammare och få ett ganska bra resultat (om man kan kalibrera). Släpp vikten med en spets på från två höjder och se hur stor skillnad det gjorde på metallen...

13.000:- exkl. moms Begagnat, då känns det som det räcker med en mässingsstång! Exakt tal kan kvitta, jag lär inte sälja nån kniv ändå, mer känslan att skapa som styr!

Teorin är ju ganska enkel dock, hur stor påverkan blir det mellan en vikt och en annan vid ett tryck med en specifik yta. Borde gå att knåpa ihop en "durometer" av en glidhammare och få ett ganska bra resultat (om man kan kalibrera). Släpp vikten med en spets på från två höjder och se hur stor skillnad det gjorde på metallen...

13000:- var det en durometer, i så fall lät det rätt billigt endå.

Japp det går säkert att göra en, om man lägger ner lite energi i det. Om du skickar hit bladen så kan jag testa dom om du vill.

Seved

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg