Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag tittar exempelvis på knifecenter där SOG kostar 33,95 dollar.
OK, det accepterar jag mer än gärna. Låt oss jämföra priset i samma butik. Detta betyder att det skiljer på ca 182:- kronor mellan dessa två modeller.

Personligen lägger jag gärna till 182:- kronor för originalkniven med ett ett japanskt Takefu VG-10 blad och en beprövad design i stället för en kopia med tveksam kvalité tillverkad i kinesiskt 8Cr13MoV. Skillnaden i kvalité mellan dessa stålsorter är monumental. SOG-kniven borde inte kosta mer än några tior - på sin höjd.

~Paul~

PS Jag har ingen anledning att hysa agg mot knivhuset. Det enda som irriterar mig är den smygreklam för egna produkter som så ofta förekommer på detta forum

8. Jag har lyckats bryta av ett antal under dylika förehavanden...

9. Och då sålde du vilka varor?

12. Du använder det som argument att det fördyrar och i vissa fall skulle påverka övrig funktion. Således blir motfrågan om det är billigare att första köpa en fällkniv och därefter en bälteskniv och ifall det i så fall blir lättare och hållbarare?

/F

8. Jag har lyckats bryta av ett antal under dylika förehavanden...

9. Och då sålde du vilka varor?

12. Du använder det som argument att det fördyrar och i vissa fall skulle påverka övrig funktion. Således blir motfrågan om det är billigare att första köpa en fällkniv och därefter en bälteskniv och ifall det i så fall blir lättare och hållbarare?

/F
8. Fast det säger inte mycket om kniven som sådan, snarare om din egen klantighet. Det går bevisligen att bryta en Busse Combat också ;).

9. Jag kan inte inse vad du har med det att göra ;). Du får antingen tro på vad jag säger eller påstå att jag ljuger.

12. Jag är ledsen men jag hänger fortfarande inte med. De flesta har både en liten fickkniv som t ex en schweizisk armékniv och en större kniv. Har de inte det så har de en mora eller en kniv som på något sätt är praktisk i samband med utomhusaktiviteter.

Jag ser fortfarande inte behovet i att köpa en Seal Pup med bältesavskärare, serraterad egg och ett blad som liknar ett dubbelslipat stämjärn och därefter springa runt i skogen och försöka tälja med denna kniv, laga mat och hugga slanor med. Den är totalt värdelös på allt detta. Eller för att vara snäll: "Inte optimalt designad för dessa ändamål". ;)

~Paul~

8. Fast det säger inte mycket om kniven som sådan, snarare om din egen klantighet. Det går bevisligen att bryta en Busse Combat också ;).

9. Jag kan inte inse vad du har med det att göra ;). Du får antingen tro på vad jag säger eller påstå att jag ljuger.

12. Jag är ledsen men jag hänger fortfarande inte med. De flesta har både en liten fickkniv som t ex en schweizisk armékniv och en större kniv. Har de inte det så har de en mora eller en kniv som på något sätt är praktisk i samband med utomhusaktiviteter.

Jag ser fortfarande inte behovet i att köpa en Seal Pup med bältesavskärare, serraterad egg och ett blad som liknar ett dubbelslipat stämjärn och därefter springa runt i skogen och försöka tälja med denna kniv, laga mat och hugga slanor med. Den är totalt värdelös på allt detta. Eller för att vara snäll: "Inte optimalt designad för dessa ändamål". ;)

~Paul~

8. Oavsett orsak har jag hellre de som håller än de som inte håller.

9. Nä, det är väl det som är problemet. Att man är företagare säger inte så mycket om ens kunskaper i sälja sällanköpsvaror i butik. Jag är också företagare men det har inte heller något med butiksförsäljning att göra. Därav hasplar du ur dig ett antal floskler som folk i allmänhet tror om varuförsäljning.

12. Men dom flesta är knappast svaret på behovet hos alla. Att en fällkniv då har några fler funktioner än enbart skära/tälja kan knappast avfärdas kategoriskt. Som jag sa tidigare så är en bältesskärare något alla borde ha liggandes i bilen(många har det i förbandskudden numera), en glaskross är inte så dumt det heller faktiskt. Således kan den typen av kniv vara till nytta både i friluftslivet och i det vanliga livet om oturen är framme.

Men vi konstaterar väl att du har bestämt att en kniv för friluftsbruk bara få ha en funktion/egg och den ska vara rakslipad.

/F

1. Oavsett orsak har jag hellre de som håller än de som inte håller.

2. Nä, det är väl det som är problemet. Att man är företagare säger inte så mycket om ens kunskaper i sälja sällanköpsvaror i butik. Jag är också företagare men det har inte heller något med butiksförsäljning att göra. Därav hasplar du ur dig ett antal floskler som folk i allmänhet tror om varuförsäljning.

3. Som jag sa tidigare så är en bältesskärare något alla borde ha liggandes i bilen(många har det i förbandskudden numera), en glaskross är inte så dumt det heller faktiskt. Således kan den typen av kniv vara till nytta både i friluftslivet och i det vanliga livet om oturen är framme.

4. Men vi konstaterar väl att du har bestämt att en kniv för friluftsbruk bara få ha en funktion/egg och den ska vara rakslipad.
1. Men det finns ju inga knivar som håller för allt. Det spelar ingen roll vilken kniv du använder så finns det alltid en brottgräns. Det gäller helt enkelt att anpassa metod och belastning. Vet man med sig att det kommer bli en hel del bändande så väljer man en kofot i stället för kniv.

2. Jag har ingen anledning att svara på personangrepp. Jag kan bara konstatera att precis som i samband med knivar så vräker du ur dig sådant som du inte har någon vetskap/kunskap om.

3. Men jag pratar inte om en kniv som man kombinerar med bilsäkerhet. Jag pratar om vilka funktioner en optimal utekniv bör ha och på vilket sätt den bör vara designad och samtidigt ha ett attraktivt pris. Det har jag gjort från allra första början vilket du fortfarande inte tycks ha fattat.

4. Detta är inte något som jag "bestämmer". Det finns helt enkelt vissa kriterier som en bra utekniv bör följa. Bland annat en skäreffektiv egg. Denna egg kan variera i utseende beroende på vad man gör med kniven, dvs om det handlar om fiske, jakt eller camping eller lite utav varje, samt hur man kombinerar dessa egenskaper med valet av material. Det gäller helt enkelt att hitta den bästa kombinationen och dessutom (som jag redan skrivit) till ett bra pris.

~Paul~

Det var inte min avsikt att få det att framstå som ett personangrepp. Utan mer att belysa att det är stor skillnad mellan att vara företagare i allmänhet och att vara säljare och driva en sällanköpsbaserad varubutik.

Butiker som Naturkompaniet och liknade får inte sin verksamhet att gå runt pga att de lyckas sälja en kniv eller en jacka med hutlösa marginaler. Dels för att konkurrensen idag är sådan att folk skulle ifrågasätta dessa marginaler och vända sig nån annanstans. Populärt i dessa tider är ju att gå in och klämma på saker i butik och därefter vända sig till billigast möjliga på nätet. Så det man tjänar på idag är att plocka fram en kniv, jacka eller vad det nu är som du som köpare blir nöjd med. Då är chansen att du kommer tillbaka och köper även smågrejerna som strumpor, påsar, mat och allt vad det kan vara. Det vill säga det är servicen man tjänar på. Därmed är det också ointressant att försöka pressa någon att köpa ett visst märke, det spelar ingen roll om vi säljer en haglöfs eller en fjällräven efter som syftet är att få tillbaka kunden till att köpa småprylarna som kan vara bra att ha, eller för att få sälja de riktigt dyra prylarna som tält och kajaker kanske.

Men det är en vanlig uppfattning bland folk i allmänhet att handlar alltid ska försöka "lura" på oss det som ger mest vinst för butiken. Medan i verkligheten är skillnaderna så små att det är helt ointressant att försöka arbeta på det viset.

När man då jobbar som säljare så har vi tre typer av kunder, i grova drag. Vilket det gäller att försöka lista ut när man ska sälja. Inte för att man ska få sälja dyrast möjliga produkt utanför att kunden tappar intresset om du som säljare lägger dig på fel nivå.

Den första typen av kund är den där priset är viktigast av allt. Spelar i stora roll ingen roll vad du säljer så länge det är billigt, typiskt en kund som försöker utpressa butiken med diverse internetpriser. Typisk också en kund som ångrar sitt köp eftersom produkten kanske inte motsvarade behovet.

För den andra kunden är priset helt ointressant i stora drag. Det ska vara prylar som märks och med mycket funktioner eller annat som utmärker sig. Det ska vara "bra grejer". Denna kund ångrar sig inte lika ofta som den första. Dels för att det tar emot att erkänna att man tog i för mycket och dels för att grejerna för det mesta motsvarar behoven med råge.

Den tredje kunden är den som försöker hitta "mest pryl för pengarna". Den mest olönsamma av dessa tre typer eftersom det går för mycket tid att förklara alla finesser med aktuell produkt jämfört med ett knippe andra liknande produkter. Av outgrundlig anledning bär dessa kunder ofta på en Kånken och bär ecco-skor. Denna typ av kund ångrar sig mycket sällan, de har vänt ut och in på för och nackdelar med det mesta och vet precis vad de får. När de är klara vet de nästan mer än tillverkarens support på den specifika produkten. Denna kund är dock väldigt få till antalet, troligen under 5% i det segment jag till och från jobbar inom.

Detta tror jag är direkt överförbart när det kommer till att sälja knivar och jag skulle göra precis den analysen om det var knivar jag sålde. Således är inte priset en speciellt avgörande faktor i sammanhanget.

Om du tog illa upp för mina tidigare inlägg så ber jag om ursäkt för det. Det var inte mitt syfte.

Nu kan vi kanske återgå till att folk får välja sina favoritknivar utan att vi lägger en massa personliga värderingar i det.

Mvh
Fredrik

1. Men det finns ju inga knivar som håller för allt. Det spelar ingen roll vilken kniv du använder så finns det alltid en brottgräns. Det gäller helt enkelt att anpassa metod och belastning. Vet man med sig att det kommer bli en hel del bändande så väljer man en kofot i stället för kniv.

2. Jag har ingen anledning att svara på personangrepp. Jag kan bara konstatera att precis som i samband med knivar så vräker du ur dig sådant som du inte har någon vetskap/kunskap om.

3. Men jag pratar inte om en kniv som man kombinerar med bilsäkerhet. Jag pratar om vilka funktioner en optimal utekniv bör ha och på vilket sätt den bör vara designad och samtidigt ha ett attraktivt pris. Det har jag gjort från allra första början vilket du fortfarande inte tycks ha fattat.

4. Detta är inte något som jag "bestämmer". Det finns helt enkelt vissa kriterier som en bra utekniv bör följa. Bland annat en skäreffektiv egg. Denna egg kan variera i utseende beroende på vad man gör med kniven, dvs om det handlar om fiske, jakt eller camping eller lite utav varje, samt hur man kombinerar dessa egenskaper med valet av material. Det gäller helt enkelt att hitta den bästa kombinationen och dessutom (som jag redan skrivit) till ett bra pris.

~Paul~

1. Nej man väljer inte att ta en kofot med sig på sitt frilufsande, man väljer en bättre kniv som inte går av för slanor.

2. Se förra svaret.

3. Jodå, jag har fattat. Men vi övriga kanske talar i ett vidare sammanhang.

4. -

/F

Om du tog illa upp för mina tidigare inlägg så ber jag om ursäkt för det. Det var inte mitt syfte.

Nu kan vi kanske återgå till att folk får välja sina favoritknivar utan att vi lägger en massa personliga värderingar i det.

Mvh
Fredrik
Jag tog inte illa upp. Jag förstår att man säger saker i stridens hetta. Visst, låt oss återgår till en saklig knivdebatt.

~Paul~

Nej man väljer inte att ta en kofot med sig på sitt frilufsande, man väljer en bättre kniv som inte går av för slanor.
Fast var går gränsen för en "bättre kniv" enligt ditt sätt att se på saken? I så fall kan du inte komma ifrån att en Busse Fusion Battle Mistress är "bättre" än din kniv eller hur? Det betyder dock inte att det är den optimala utekniven ;).

http://www.knifetests.com/BussefFFBMtestpage.html

Dessutom går inte en mora av för några slanor. Gör den det så beror det som jag redan har sagt på felaktigt handhavande.

~Paul~

Såg på nyheterna ikväll att Sandvik Tooling har ingått ett treårigt avtal med ett stort kinesiskt företag. Tyvärr stod det inte vilket företag det handlade om eller vilken inriktning. Hur som helst så handlade det om 100 miljoner kronor på 3 år. Inte illa.

Undrar vad det innebär för oss konsumenter ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg