Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nej, och i det här fallet har dom inte ens försökt att dölja kopierandet.
Om man vill ha mycket "pang för pengarna" är Spyderco svårslagna (jag vet, nu kommer Moranissarna snart igen men ändå), jag har en Tenacious och den är fantastiskt fin, mycket prisvärd. Jag är dock inte odelat förtjust i deras bladform, jag tycker att upphöjningen för tummen är lite för markerad på många av modellerna.

//PW

Ja, det är ytterst tråkigt med alla dessa plagiat!

Och vi kommer återigen till samma ämne när det gäller SOG som tidigare. Nämligen att de inte är prisvärda, trots alla dessa plagiat och därmed besparade pengar på framtagning av nya modeller. Jämför priserna på SOG-kopian med originalet:

http://sogknives.com/store/SP-21.html

http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=SP10PBK4

Jämför sedan materialvalet!!

~Paul~

Ja, det är ytterst tråkigt med alla dessa plagiat!

Och vi kommer återigen till samma ämne när det gäller SOG som tidigare. Nämligen att de inte är prisvärda, trots alla dessa plagiat och därmed besparade pengar på framtagning av nya modeller. Jämför priserna på SOG-kopian med originalet:

http://sogknives.com/store/SP-21.html

http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=SP10PBK4

Jämför sedan materialvalet!!

~Paul~

Borde du inte ha valt priserna från samma sajt...

Då är det plötsligt bara halva priset nästan...

/Fredrik

1. Jag vet inte om någon sagt att Pupens primära syfte skulle vara att hugga.

2. Problemet med sax som jag ser det är just att du måste klippa, ju mindre sax desto knöligare blir det. I synnerhet i kläder med tjocka sömmar och annat. Skulle lätt föredra bälteskniven, den fungerar på samma sätt som en buköppnare, keep it super simple.

3. På slanor från 3-5cm tycker jag det börjar göra skillnad.

4. Sant, men jag litar mer på min tumme än att snärta till med handleden. I synnerhet om jag skulle behöva göra det med vänster. De gravity-knivar jag sett har varit alldeles för känsliga för smuts eller så toleranta att de riskerar rasa ut av sig själva.

5. Använder aldrig fångsnöre, på den kommande fällkniven kan det bli aktuellt dock eftersom den ska användas främst vid sjömiljö. Fångsnöre riskera mest att fastna och vara i vägen annars tycker jag.

6. Att driva butik handlar inte om att man sitter och får en massa fina inköpspriser och köper på sig stora lager. Det kan gälla för kedjor som el-giganten och annat men för småbutiker funkar det inte så. Det handlar bara om lageromsättningen. Det som säljs är det man tar hem oavsett inköpspris och nästan oavsett marginal också.

7. Första var en felskrivning, jag menade F1 eftersom det är sådan jag har. S1 tycker jag verkar för stor om jag ska ha en kniv med mig vilket jag helst har.

Gerber freeman tycker jag i allt väsentligt påminner om en F1:a och kommer säkert att fungera som en sådan också. Den andra är jag mer osäker på men jag har bara bra erfarenheter av Gerber så det funkar nog det också. Dessutom skulle det ha ett mervärde i andra sysselsättningar jag håller på med.

8. Med en fin täljkniv blir det å andra sidan jäkligt jobbigt att fixa slanor och brasved.

9. Prisvärdhet har inte så mycket med verkligheten att göra vilket vilket vi redan konstaterat.

10. Pris är nästan helt ointressant så länge det ligger inom kundens ekonomiska ram.

11. Funktion och användningsområde är tveklöst det mest väsentliga, i den ordningen.

12. Fler funktioner är bättre än få så länge det inte väsentligt försämrar huvudfunktionen. Det trodde jag att jag skulle slippa förklara...
1. Jag syftade självklart på SRK och Fällkniven A1 som du ju hade tagit upp tidigare. Det är bara att gå tillbaka i tråden och kontrollera.

2. Jag jämförde saxen med din bältesklippare. Varken mer eller mindre.

3. Hmmm. Där håller jag inte med. Det viktigaste i sammanhanget är vilken grad av press man anbringar på slanan i samband med böjning. Om du har en viss press, kör in kniven och släpper på pressen så skapar du förståss en kileffekt men om du håller samma press under hela rörelsen så uppstår den inte. Sågtandningen har ingen betydelse.

4. Vi har tydligen helt skilda upplevelser på denna punkt.

5. Det beror på hur du anbringar fångsnöret och tekniken bakom. Jag har visat den här bilden många ggr tidigare. Här kommer den igen:

Fnglinegrepp.jpg

6. Självklart handlar det om lageromsättning men när man har chansen att göra ett inköpsklipp så tar man den. Jag håller därmed inte med dig när du i stort sett skriver att man struntar till vilket inköpspris man skaffar varan. Det är ju trots allt det som affärer går ut på. Nämligen att handla billigt och sälja dyrt.

7. Gerber Freeman och F1 är mycket olika. Du jämför en kniv med en fullt konvex slipfas med en partiellt sabelslipad dito. Hela bladprofilen är olika, likaså materialval och ergonomi!

8. Det blir inte svårarare att jobba med en mora än att jobba med din Seal Pup. Tvärtom.

9. Nej det har vi inte konstaterat. Det är vad du har konstaterat ;). Däremot så tillstod jag att ha inhandlat knivar på rent utseende. Det är inte samma sak som att hålla med dig om själva principen.

10. Struntprat. Pris-kvalité förhållande är det mest väsentliga i samband med alla köp.

11. I samband med praktiska förehavanden - ja. I samband med ett knivköp så är dessa två tillsammans med priset de avgörande elementen.

12. Och jag trodde att jag skulle (igen!!) slippa att förklara att dylika "funktioner" som inte behövs både fördyrar köpet och dessutom i vissa fall försvagar konstruktionen samt adderar till en försämrad ergonomi.

~Paul~

Nej, och i det här fallet har dom inte ens försökt att dölja kopierandet.
Om man vill ha mycket "pang för pengarna" är Spyderco svårslagna (jag vet, nu kommer Moranissarna snart igen men ändå), jag har en Tenacious och den är fantastiskt fin, mycket prisvärd. Jag är dock inte odelat förtjust i deras bladform, jag tycker att upphöjningen för tummen är lite för markerad på många av modellerna.

//PW
Håller med om allt. Fast man behöver inte ställa det ena blocket mot det andra :). Både morakniven och Spydercon har sina för- och nackdelar.

Håller med om att "humpen" på bladet kan ibland vara lite för utpräglad. Mina favoriter är de mer slimmade spydiesarna.

Min favorit för tillfället är Stretch II i ZDP-189.

~Paul~

Det pris som Knifecenter så fint kallar för extrapris är det vanliga standardpriset. Det skiljer således på 70:- kronor mellan SOG-kopian och Spyderco-originalet.

~Paul~

Jag får det till att det skiljer 26 dollar vilket är närmare 190:- och som jag sa tidigare så är det nästan halva priset mot Spydercon

/F

Nej, vi har inte köpt in något stort parti Trident-knivar. Vi har faktiskt bara en på lager. Affärer handlar inte om att ockra folk, det handlar om att göra båda parterna nöjda. Säljaren ska känna sig nöjd över en god affär och köparen ska känna (och veta) att denne också har gjort en bra affär.

Självklart är det lätt att misstro en handlare om man själv inte är insatt i hur det fungerar bakom kulisserna.

Personligen, i egenskap av privatperson, så uppskattar jag just SOG Trident för de kvaliteter som jag tidigare har beskrivit. Jag har inte på något sätt överdrivit dess "förträfflighet".

Jag har inte heller påstått att den skulle vara bättre, eller för den delen sämre än X, Y eller Z.

//Per Nilsson

1. Jag syftade självklart på SRK och Fällkniven A1 som du ju hade tagit upp tidigare. Det är bara att gå tillbaka i tråden och kontrollera.

2. Jag jämförde saxen med din bältesklippare. Varken mer eller mindre.

3. Hmmm. Där håller jag inte med. Det viktigaste i sammanhanget är vilken grad av press man anbringar på slanan i samband med böjning. Om du har en viss press, kör in kniven och släpper på pressen så skapar du förståss en kileffekt men om du håller samma press under hela rörelsen så uppstår den inte. Sågtandningen har ingen betydelse.

4. Vi har tydligen helt skilda upplevelser på denna punkt.

5. Det beror på hur du anbringar fångsnöret och tekniken bakom. Jag har visat den här bilden många ggr tidigare. Här kommer den igen:

Fnglinegrepp.jpg

6. Självklart handlar det om lageromsättning men när man har chansen att göra ett inköpsklipp så tar man den. Jag håller därmed inte med dig när du i stort sett skriver att man struntar till vilket inköpspris man skaffar varan. Det är ju trots allt det som affärer går ut på. Nämligen att handla billigt och sälja dyrt.

7. Gerber Freeman och F1 är mycket olika. Du jämför en kniv med en fullt konvex slipfas med en partiellt sabelslipad dito. Hela bladprofilen är olika, likaså materialval och ergonomi!

8. Det blir inte svårarare att jobba med en mora än att jobba med din Seal Pup. Tvärtom.

9. Nej det har vi inte konstaterat. Det är vad du har konstaterat ;). Däremot så tillstod jag att ha inhandlat knivar på rent utseende. Det är inte samma sak som att hålla med dig om själva principen.

10. Struntprat. Pris-kvalité förhållande är det mest väsentliga i samband med alla köp.

11. I samband med praktiska förehavanden - ja. I samband med ett knivköp så är dessa två tillsammans med priset de avgörande elementen.

12. Och jag trodde att jag skulle (igen!!) slippa att förklara att dylika "funktioner" som inte behövs både fördyrar köpet och dessutom i vissa fall försvagar konstruktionen samt adderar till en försämrad ergonomi.

~Paul~

1. flåt mig för att inte hålla isär vad du syftar på och inte. Men om det var SRK/A1 som syftades på så skulle jag inte vilja ha större/tyngre knivar hur som haver. Då vart det yxa/machete istället.

2. -

3. Jo, i teorin iaf...

4. -

5. -

6. Nej så funkar det inte i butik. Det är bara en amatörmässig idé om hur man sköter en butik. Det är klart att skulle man få ett så bra inköpspris att det inte är en ekonomisk risk så är klart att man tar det. Men dels så förekommer det aldrig nästa och i de fall det gör det så har man ingen stress att bli av med prylarna av ekonomiska orsaker eftersom det som sagt inte var en risk till att börja med. Nummer ett i bedömningen av att ta in en vara är ifall den är säljbar, tror man inte på det så tar man inte in den oavsett om den skulle vara gratis snudd på. Att handla billigt och sälja dyrt är just en amatörmässig syn på verksamheten. Som sällan praktiseras i verkligheten av olika orsaker.

7. Den som lever får se...

8. Det beror på vilken mora, är det en avsedd för täljning så skulle jag vilja påstå att den inte kapar slanor särskilt bra. Möjligen vinner den på att eggen går hela vägen in till skaften men den kritiken är vi ju överens om när det gäller puppen.

9. Jag tolkar det som att du inte jobbat som säljare...

10. Se punkt 9.

11. Se punkt 10.

12. Skulle det bli billigare att köpa en bälteskniv också menar du? Missar man inte smidigheten i att ha det samlat och borde det inte bli tyngre med två kontra en kniv?

/F

Nej, vi har inte köpt in något stort parti Trident-knivar. Vi har faktiskt bara en på lager. Affärer handlar inte om att ockra folk, det handlar om att göra båda parterna nöjda. Säljaren ska känna sig nöjd över en god affär och köparen ska känna (och veta) att denne också har gjort en bra affär.

Självklart är det lätt att misstro en handlare om man själv inte är insatt i hur det fungerar bakom kulisserna.

Personligen, i egenskap av privatperson, så uppskattar jag just SOG Trident för de kvaliteter som jag tidigare har beskrivit. Jag har inte på något sätt överdrivit dess "förträfflighet".

Jag har inte heller påstått att den skulle vara bättre, eller för den delen sämre än X, Y eller Z.

//Per Nilsson
OK. Jag syftade dock inte på just modellen Trident utan på hela märket SOG.

I övrigt tar jag dig på orden ;).

~Paul~

Vilka sajter jämför du? De av mig tidigare listade sajterna har dessa två modeller för $ 49 (SOG) och $ 59:95 (Spyderco)

~Paul~

Jag tittar exempelvis på knifecenter där SOG kostar 33,95 dollar. Annars blir det ju som att jämföra Nikons priser med verkliga priser i butik... Det blir ju milt uttryckt fel att jämföra två olika butiker och ta det som nått sanningsexempel på det ena eller andra.

Det får dig att framstå som att du har något personligt mot knivhuset av okänd anledning.

/F

1. flåt mig för att inte hålla isär vad du syftar på och inte. Men om det var SRK/A1 som syftades på så skulle jag inte vilja ha större/tyngre knivar hur som haver. Då vart det yxa/machete istället.

3. Jo, i teorin iaf...

6. Nej så funkar det inte i butik. ......

7. Den som lever får se...

8. Det beror på vilken mora, är det en avsedd för täljning så skulle jag vilja påstå att den inte kapar slanor särskilt bra. Möjligen vinner den på att eggen går hela vägen in till skaften men den kritiken är vi ju överens om när det gäller puppen.

9. Jag tolkar det som att du inte jobbat som säljare...

10. Se punkt 9.

11. Se punkt 10.

12. Skulle det bli billigare att köpa en bälteskniv också menar du? Missar man inte smidigheten i att ha det samlat och borde det inte bli tyngre med två kontra en kniv?

/F
1. Inget att anmärka mot det.

3. Nej, inte i teorin. I praktiken. Gå ut och testa! Det har jag gjort många ggr i samband med en annan diskussion vi haft på det här forumet.

6. När det gäller de företagsekonomiska detaljerna så tror jag att det blir tämligen ointressant och mycket OT. Lämnar därför den delen därhän.

7. Det finns liksom ingen anledning att ifrågasätta det jag skrivit i detta ämne. Det är bara att kontrollera sanningshalten i det. Ditt påstående: "Den som lever får se" är därför ett totalt missplacerat och ologiskt svar.

För att friska upp ditt minne så skrev jag såhär: "Gerber Freeman och F1 är mycket olika. Du jämför en kniv med en fullt konvex slipfas med en partiellt sabelslipad dito. Hela bladprofilen är olika, likaså materialval och ergonomi!"

8. Jag menar självklart en traditionell mora med en skandinavisk slipning. Vafasen, egentligen anser jag att vilken mora som helst kapar slanor bättre än din Seal Pup. Du får gärna komma med kritik på den här punkten och förklara varför du anser det här uttalandet vara felaktigt.

9. Inte som säljare, men som företagare.

12. Jag är ledsen men jag hänger inte riktigt med här. Vad menar du egentligen?

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg