1. Absolut. Att därför hävda SOGs förträfflighet i det här sammanhanget leder ju helt naturligt till en del kritik .1. Huruvida saker är prisvärda eller inte är i högsta grad upp till köparen, jag skulle t ex inte tycka att en Hummer är särskilt prisvärd men folk köper ju den bilen ändå och verkar nöjda.
2. Det är enbart baserat på behovet, eller snarare på icke-behovet, av att slipa den trots flerårigt användande i skogen. Att det finns andra som klarar jobbet är i mångt och mycket ointressant så länge det man har klarar av det jobb den förväntas göra.
3. Att den inte fungerar optimalt är väl knappast ett kriterium för att uppfylla vad som är en favoritkniv eller inte. Sannolikheten är ju dock stor att de sammanfaller.
4. Använder du nånsin knivarna? Har du sågtandning kan du såga och hittills så har det i alla fall inte blivit någon vakuumeffekt av det för mig iaf.
5. En fällkniv som fäller ut bladet av gravitationen skulle jag nog slänga eller lägga i samlingarna... Spyderco är iofs fina men den jag har är sorgligt vek, och bortslarvad...
6. Som jag sa så är det rätt troligt att en fällkniv kan få ligga i bilen eller i fotoryggan när man inte frilufsar och personligen råkar jag på rätt många olyckor. Dock har jag hittills inte varit först så behovet har inte funnits. Jag ser det som en sån funktion som man uppskattar när den väl behövs. Bättre hade iofs varit om den hade funnits på mitt multiverktyg.
7. Jo, det är ju möjligt att tråden kommit att handla om det. Det stoppar ju inte för att den utvecklar sig åt andra håll heller, även om det inte råkar passa dig.
/Fredrik
2. Det finns en del tester (Catra, Q Fog, Sharpy V-notch) som på ett objektiv sätt jämför stålsorter med samma geometri. Därav kan man sedan bilda sig en uppfattning om stålens värmebehandling, egenskaper och prisförhållande. I ditt fall så bygger du din åsikt på subjektiva tyckanden och har därför mycket ringa betydelse när det gäller bedömningen av det aktuella stålet. En tämligen ointressant uppgift för andra.
Varken 440A (coating) eller AUS-6 är några riktiga dängare. På en kniv av Seal Pup-storleken så förstår jag inte två saker: Bladprofilen och stålvalet. Bladet är för kort för att effektivt kunna hugga med, samtidigt som det är onödigt tjockt för att kunna skära med. Det finns en utpräglad primär- och sekundäregg och som i ditt fall delvis sågtandning. När man ändå tillverkar ett blad med denna profil så varför inte satsa på kolstål i stället för på ett mycket mediokert rostfritt som Aichi AUS-6?? Och som du själv säger: Ricasson är på tok för stor och förskjuter hela skärbalansen/momentet i kniven.
En kniv med dessa parametrar är inte en skogs-/friluftskniv. Den funkar inte optimalt i samband med campingsysslor, den funkar inte optimalt till att tälja med, den funkar inte optimalt till att hugga med och den funkar inte optimalt till jakt eller fiske. Faktum är att den är värdelös på allt detta. Vad är det då den är bra på? Tja säg det. Jag vill verkligen att du upplyser mig om detta!
3. Jag premiärar funktion och formen får komma i andra hand. En sådan kniv blir automatiskt också vacker i mina ögon efter en tids användning. Dock måste jag på sätt och vis ge dig rätt i det här fallet. Även undertecknad har köpt knivar på rent utseende.
4. Problemet med denna sågtandning är att den är alldeles för kort för att funka ordentligt. Den är dessutom utformad på ett sådant sätt att den inte är speciellt effektiv på trä. Dess syfte är att skära i en annan typ av fibrösa material, som t ex rep och tjockt tyg, alternativt vissa plaster.
Vi har dessutom missförstått varandra. Jag menade självklart inte att det uppstår en vakuumeffekt i samband med sågtandning. Jag hade en känsla av att du menade att sågtandning kunde motverka vakuumeffekten och svarade därför som jag gjorde. Jag skall erkänna att jag fortfarande inte vet vad du menar på den punkten.
5. Tråkigt att du inte var nöjd med din Spyderco. Får man fråga vilken modell det var?
Det faktum att det finns en möjlighet att fälla ut kniven genom gravitation är inte en miss från tillverkaren utan ett medvetet val. Denna detalj önskas av allt fler LEOS och ambulanspersonal i USA. Jag tror dessutom att du inte har en aning om hur det funkar i verkligheten. Det är inte så att bladet fälls ut så fort du lutar kniven. Det krävs en tämligen distinkt handledsrörelse för att fälla ut bladet. Man har funnit att detta är det mest naturliga sättet att fälla ut ett blad på ett snabbt sätt. Avsevärt lättare än att leta efter en liten knapp och fumla med den. Framför allt med handskarna på .
6. Men eftersom jag inte pratar om bilar eller olyckor så är denna uppgift helt ovidkommande. För en friluftsmänniska är det en totalt onödig detalj som man betalar extra för.
7. Det passar mig alldeles utmärkt men då får man inte ändra reglerna under pågående spel. Diskussionen som du blandade dig ini började med knivhusets uttalande om SOG-knivarnas förträfflighet. Det är detta ämne som denna senaste diskussion handlar om. Den handlar således inte om militärknivar eller knivar för ambulanspersonal. Frågor kring dessa inriktningar kan vi ju ta efter att vi avslutat diskussionen kring det aktuella ämnet. Det ställer undertecknad mer än gärna upp på. Det är nämligen också ett intressant ämne (som allt som gäller knivar ).
~Paul~