Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Huruvida saker är prisvärda eller inte är i högsta grad upp till köparen, jag skulle t ex inte tycka att en Hummer är särskilt prisvärd men folk köper ju den bilen ändå och verkar nöjda.

2. Det är enbart baserat på behovet, eller snarare på icke-behovet, av att slipa den trots flerårigt användande i skogen. Att det finns andra som klarar jobbet är i mångt och mycket ointressant så länge det man har klarar av det jobb den förväntas göra.

3. Att den inte fungerar optimalt är väl knappast ett kriterium för att uppfylla vad som är en favoritkniv eller inte. Sannolikheten är ju dock stor att de sammanfaller.

4. Använder du nånsin knivarna? Har du sågtandning kan du såga och hittills så har det i alla fall inte blivit någon vakuumeffekt av det för mig iaf.

5. En fällkniv som fäller ut bladet av gravitationen skulle jag nog slänga eller lägga i samlingarna... Spyderco är iofs fina men den jag har är sorgligt vek, och bortslarvad...

6. Som jag sa så är det rätt troligt att en fällkniv kan få ligga i bilen eller i fotoryggan när man inte frilufsar och personligen råkar jag på rätt många olyckor. Dock har jag hittills inte varit först så behovet har inte funnits. Jag ser det som en sån funktion som man uppskattar när den väl behövs. Bättre hade iofs varit om den hade funnits på mitt multiverktyg.

7. Jo, det är ju möjligt att tråden kommit att handla om det. Det stoppar ju inte för att den utvecklar sig åt andra håll heller, även om det inte råkar passa dig.

/Fredrik
1. Absolut. Att därför hävda SOGs förträfflighet i det här sammanhanget leder ju helt naturligt till en del kritik ;).

2. Det finns en del tester (Catra, Q Fog, Sharpy V-notch) som på ett objektiv sätt jämför stålsorter med samma geometri. Därav kan man sedan bilda sig en uppfattning om stålens värmebehandling, egenskaper och prisförhållande. I ditt fall så bygger du din åsikt på subjektiva tyckanden och har därför mycket ringa betydelse när det gäller bedömningen av det aktuella stålet. En tämligen ointressant uppgift för andra.

Varken 440A (coating) eller AUS-6 är några riktiga dängare. På en kniv av Seal Pup-storleken så förstår jag inte två saker: Bladprofilen och stålvalet. Bladet är för kort för att effektivt kunna hugga med, samtidigt som det är onödigt tjockt för att kunna skära med. Det finns en utpräglad primär- och sekundäregg och som i ditt fall delvis sågtandning. När man ändå tillverkar ett blad med denna profil så varför inte satsa på kolstål i stället för på ett mycket mediokert rostfritt som Aichi AUS-6?? Och som du själv säger: Ricasson är på tok för stor och förskjuter hela skärbalansen/momentet i kniven.

En kniv med dessa parametrar är inte en skogs-/friluftskniv. Den funkar inte optimalt i samband med campingsysslor, den funkar inte optimalt till att tälja med, den funkar inte optimalt till att hugga med och den funkar inte optimalt till jakt eller fiske. Faktum är att den är värdelös på allt detta. Vad är det då den är bra på? Tja säg det. Jag vill verkligen att du upplyser mig om detta!

3. Jag premiärar funktion och formen får komma i andra hand. En sådan kniv blir automatiskt också vacker i mina ögon efter en tids användning. Dock måste jag på sätt och vis ge dig rätt i det här fallet. Även undertecknad har köpt knivar på rent utseende.

4. Problemet med denna sågtandning är att den är alldeles för kort för att funka ordentligt. Den är dessutom utformad på ett sådant sätt att den inte är speciellt effektiv på trä. Dess syfte är att skära i en annan typ av fibrösa material, som t ex rep och tjockt tyg, alternativt vissa plaster.

Vi har dessutom missförstått varandra. Jag menade självklart inte att det uppstår en vakuumeffekt i samband med sågtandning. Jag hade en känsla av att du menade att sågtandning kunde motverka vakuumeffekten och svarade därför som jag gjorde. Jag skall erkänna att jag fortfarande inte vet vad du menar på den punkten.

5. Tråkigt att du inte var nöjd med din Spyderco. Får man fråga vilken modell det var?

Det faktum att det finns en möjlighet att fälla ut kniven genom gravitation är inte en miss från tillverkaren utan ett medvetet val. Denna detalj önskas av allt fler LEOS och ambulanspersonal i USA. Jag tror dessutom att du inte har en aning om hur det funkar i verkligheten. Det är inte så att bladet fälls ut så fort du lutar kniven. Det krävs en tämligen distinkt handledsrörelse för att fälla ut bladet. Man har funnit att detta är det mest naturliga sättet att fälla ut ett blad på ett snabbt sätt. Avsevärt lättare än att leta efter en liten knapp och fumla med den. Framför allt med handskarna på ;).

6. Men eftersom jag inte pratar om bilar eller olyckor så är denna uppgift helt ovidkommande. För en friluftsmänniska är det en totalt onödig detalj som man betalar extra för.

7. Det passar mig alldeles utmärkt men då får man inte ändra reglerna under pågående spel. Diskussionen som du blandade dig ini började med knivhusets uttalande om SOG-knivarnas förträfflighet. Det är detta ämne som denna senaste diskussion handlar om. Den handlar således inte om militärknivar eller knivar för ambulanspersonal. Frågor kring dessa inriktningar kan vi ju ta efter att vi avslutat diskussionen kring det aktuella ämnet. Det ställer undertecknad mer än gärna upp på. Det är nämligen också ett intressant ämne (som allt som gäller knivar ;)).

~Paul~

1. Nja, den kritiken framförs ju främst av en person...

2. Tja, den funkar till det som man mest gör inom friluftsliv, dvs bre smörgosar och skär upp matförpackningar. I den verksamhet jag haft den till så funkar den att hugga slanor med, inte optimalt det håller jag med om, men den är å andra sidan mindre än de knivar som mer är avsedda för att hugga med som A1 och SRK. Det är i samband med det som sågtandningen kommit till nytta liksom för rep. På den punkten fungerar inte en S1:a bättre. Personligen tycker jag det går utmärkt att tälja/skära med den men det blir ju inga finsniderier med den. Största felet den har är att eggen börjar för långt ut och är väl den direkta anledningen till att jag bytte ut den, bortsett från min allmänna prylbögeriåkomma.

3. Jag är nog rätt 50-50. Skulle nog aldrig köpa en "ful" kniv oavsett funktion. Därför tycker jag att en bältesskärare är en rätt bra funktion vid olyckshändelser. Bortsett från bälten är det betydligt säkrare när man ska skära upp kläder för att lägga första förband.

4. Vissa blöta träd suger fast bladet när man försöker skära av dem, då funkar sågning bättre förutsatt att det finns tänder. Det är möjligt att just dessa tänder är avsedda för andra ändamål men det funkar till slanor också.

5. Satt och kolla på det igår och jag hittar den inte riktigt. Den ser ut som en ladybug, den utgångna, ungefär men är större. Det är liksom ingen nyckelringsvariant utan lite större. Den jag har/hade köptes för länge sen och är knappt använd eftersom redan från början såg ut att vilja vika sig när man tog i lite. Den är mest använd som brevöppnare. Jag undrar varför de envisas med sina platta handtag, de är inte det minsta skönt.

Jo, jag känner till "twist'n'flick"-idéerna och jag skulle fortfarande välja bort dem om de inte var utrustade med enhandsuppfällning. Problemet är som sagt inte att de fäller ut sig själva utan att de inte fäller ut sig alls när man fått in smuts i spåren och då är vi tillbaka till tvåhandsuppfällning.

6. Men eftersom jag gör det så är det i högsta grad vidkommande. De flesta borde ha en bältesskärare ligga i bilen och då kan det lika gärna vara på fällkniven som man använder i friluftslivet. Allt kretsar inte kring dig när det kommer till knivar.

7. Men det är ju fortfarande en uppfattning som får stå för dem och inget annat. Det har inget med om det är en militär- eller räddningskniv att göra. S1 lanserades för övrigt som en militär överlevnadskniv den med och som visat sig vara populär i friluftslivet.

Jag gillar iofs inte när det sker smygreklam "under cover" men samtidigt så säljer knivhuset knivar av de flesta märken och gissningsvis är inte skillnaderna i marginal så stora att det skulle motivera att man till varje pris vill sälja SOG. Det bryter mot de flesta av säljandets grunder.

/Fredrik

Nummer 7:
Fällkniven S1 har aldrig lanserats som något militärt verktyg.
Den utvecklades som ett förslag på kniv till amfibieförbanden men såldes aldrig som sådan.
Från allra första början, i första broschyren, har det varit en Skogskniv. Lite större än F1 men inte lika stor som A1.
Dess militära förhistoria nämns aldrig i broschyrer eller liknande, bara i den "inofficiella" historien om Fällkniven.

1. Nja, den kritiken framförs ju främst av en person...

2. Tja, den funkar till det som man mest gör inom friluftsliv, dvs bre smörgosar och skär upp matförpackningar. I den verksamhet jag haft den till så funkar den att hugga slanor med, inte optimalt det håller jag med om, men den är å andra sidan mindre än de knivar som mer är avsedda för att hugga med som A1 och SRK. Det är i samband med det som sågtandningen kommit till nytta liksom för rep. På den punkten fungerar inte en S1:a bättre. Personligen tycker jag det går utmärkt att tälja/skära med den men det blir ju inga finsniderier med den. Största felet den har är att eggen börjar för långt ut och är väl den direkta anledningen till att jag bytte ut den, bortsett från min allmänna prylbögeriåkomma.

3. Därför tycker jag att en bältesskärare är en rätt bra funktion vid olyckshändelser. Bortsett från bälten är det betydligt säkrare när man ska skära upp kläder för att lägga första förband.

4. Vissa blöta träd suger fast bladet när man försöker skära av dem, då funkar sågning bättre förutsatt att det finns tänder. Det är möjligt att just dessa tänder är avsedda för andra ändamål men det funkar till slanor också.

5. Den ser ut som en ladybug, den utgångna, ungefär men är större.

Problemet är som sagt inte att de fäller ut sig själva utan att de inte fäller ut sig alls när man fått in smuts i spåren och då är vi tillbaka till tvåhandsuppfällning.

6. Men eftersom jag gör det så är det i högsta grad vidkommande. De flesta borde ha en bältesskärare ligga i bilen och då kan det lika gärna vara på fällkniven som man använder i friluftslivet. Allt kretsar inte kring dig när det kommer till knivar.

7. Men det är ju fortfarande en uppfattning som får stå för dem och inget annat. Det har inget med om det är en militär- eller räddningskniv att göra. S1 lanserades för övrigt som en militär överlevnadskniv den med och som visat sig vara populär i friluftslivet.

Jag gillar iofs inte när det sker smygreklam "under cover" men samtidigt så säljer knivhuset knivar av de flesta märken och gissningsvis är inte skillnaderna i marginal så stora att det skulle motivera att man till varje pris vill sälja SOG. Det bryter mot de flesta av säljandets grunder.

/Fredrik
1. Men eftersom hela kritiken anstiftades av en enda person (knivhuset) och dennes åsikter så är det precis det ämnet gäller ;). Att bemöta sidkritik gällande andra infallsvinklar och ämnen mot min egen kritik blir därför en ogörlig uppgift.

2. Jag tycker mig skönja en viss reträtt på den här punkten. Några synpunkter. Att bre smörgåsar och öppna förpackningar klarar en schweizisk armékniv minst lika bra eller t o m bättre än en Seal Pup.

A1 och SRK är inte utpräglade huggare, därtill är bladlängden för begränsad och likaså vikten. Det finns avsevärt effektivare huggare än dessa två.

3. Återigen, en tämligen ointressant infallsvinkel. Det är sällan man behöver skära av bälten i Sareks Nationalpark ;). Att det skulle vara lätt att skära sönder kläder med denna funktion betvivlar jag starkt. Snarare är det den Schweiziska arméknivens sax som skulle klara en sådan uppgift med bravur.

4. Du menar väl snarare att knivbladet kilas fast och inte sugs fast??? Det är av detta ordval från din sida som jag hela tiden har missförstått dig. Det är nämligen stor skillnad på fastkilande och vakuumeffekt.

Att en sågtandning skulle ha så pass effektiv på att motverka inkilningsfaktorn har jag väldigt svårt att se. Snarare blir det svårt att kila fast kniven över huvud taget pga just sågtandningen. Ett exempel. Jag tror inte att en Seal Pup med sågtandning inkilad i ett djup av 15 cm i en stubbe är lättare att frigöra än en likadan kniv utan sågtandning.

5. Förmodligen en Spyderco Cricket.

Om du får in smuts i chassit så är problemet minst lika stort för automatiska knivar, "assisted opening" knivar eller knivar med t ex Axis Lock. Detta har inget med konstruktionen att göra utan med slarv i underhåll. Jag låter aldrig mina knivar bli utsatta för sådana risker.

6. Nu är du bara löjlig. Jag har förklarat bakgrunden till den här diskussionen och tänker inte göra det en gång till. Därtill är livet för kort.

7. Visst får det stå för knivhuset. Men det är ju också med knivhuset som denna diskussion uppstod. Du hoppade på ett redan rullande tåg och försökte sedan ändra på spelreglerna, dvs diskutera sådant som inte har att göra med ursprungsdiskussionen.

Och precis som du säger. Frågan har inget med militära-/räddningsknivar att göra. Så varför envisas med att ta fram just sådana modeller? Det är ju precis de knivar som både du och knivhuset plockar fram hela tiden.

När det gäller S1-kniven så hänvisar jag till Nicklas alldeles utmärkta svar.

Angående smygreklam. Du hävdar att knivhuset inte har något att vinna på att enskilt pusha för ett specifikt märke. Detta är inte ett korrekt påstående. De flesta vet att försäljningssiffrorna kan öka markant i samband med punktreklam. Ponera att knivhuset har köpt på sig ett för stort lager av det nämnda märket och inte lyckas sälja dem. Vad gör man då? ;)

~Paul~

Nummer 7:
Fällkniven S1 har aldrig lanserats som något militärt verktyg.
Den utvecklades som ett förslag på kniv till amfibieförbanden men såldes aldrig som sådan.
Från allra första början, i första broschyren, har det varit en Skogskniv. Lite större än F1 men inte lika stor som A1.
Dess militära förhistoria nämns aldrig i broschyrer eller liknande, bara i den "inofficiella" historien om Fällkniven.

My misstake, jag mena F1 och inget annat.

Mvh
Fredrik

1. Men eftersom hela kritiken anstiftades av en enda person (knivhuset) och dennes åsikter så är det precis det ämnet gäller ;). Att bemöta sidkritik gällande andra infallsvinklar och ämnen mot min egen kritik blir därför en ogörlig uppgift.

2. Jag tycker mig skönja en viss reträtt på den här punkten. Några synpunkter. Att bre smörgåsar och öppna förpackningar klarar en schweizisk armékniv minst lika bra eller t o m bättre än en Seal Pup.

A1 och SRK är inte utpräglade huggare, därtill är bladlängden för begränsad och likaså vikten. Det finns avsevärt effektivare huggare än dessa två.

3. Återigen, en tämligen ointressant infallsvinkel. Det är sällan man behöver skära av bälten i Sareks Nationalpark ;). Att det skulle vara lätt att skära sönder kläder med denna funktion betvivlar jag starkt. Snarare är det den Schweiziska arméknivens sax som skulle klara en sådan uppgift med bravur.

4. Du menar väl snarare att knivbladet kilas fast och inte sugs fast??? Det är av detta ordval från din sida som jag hela tiden har missförstått dig. Det är nämligen stor skillnad på fastkilande och vakuumeffekt.

Att en sågtandning skulle ha så pass effektiv på att motverka inkilningsfaktorn har jag väldigt svårt att se. Snarare blir det svårt att kila fast kniven över huvud taget pga just sågtandningen. Ett exempel. Jag tror inte att en Seal Pup med sågtandning inkilad i ett djup av 15 cm i en stubbe är lättare att frigöra än en likadan kniv utan sågtandning.

5. Förmodligen en Spyderco Cricket.

Om du får in smuts i chassit så är problemet minst lika stort för automatiska knivar, "assisted opening" knivar eller knivar med t ex Axis Lock. Detta har inget med konstruktionen att göra utan med slarv i underhåll. Jag låter aldrig mina knivar bli utsatta för sådana risker.

6. Nu är du bara löjlig. Jag har förklarat bakgrunden till den här diskussionen och tänker inte göra det en gång till. Därtill är livet för kort.

7. Visst får det stå för knivhuset. Men det är ju också med knivhuset som denna diskussion uppstod. Du hoppade på ett redan rullande tåg och försökte sedan ändra på spelreglerna, dvs diskutera sådant som inte har att göra med ursprungsdiskussionen.

Och precis som du säger. Frågan har inget med militära-/räddningsknivar att göra. Så varför envisas med att ta fram just sådana modeller? Det är ju precis de knivar som både du och knivhuset plockar fram hela tiden.

När det gäller S1-kniven så hänvisar jag till Nicklas alldeles utmärkta svar.

Angående smygreklam. Du hävdar att knivhuset inte har något att vinna på att enskilt pusha för ett specifikt märke. Detta är inte ett korrekt påstående. De flesta vet att försäljningssiffrorna kan öka markant i samband med punktreklam. Ponera att knivhuset har köpt på sig ett för stort lager av det nämnda märket och inte lyckas sälja dem. Vad gör man då? ;)

~Paul~

1. -

2. Det vet jag inte. Det omdömet har jag givet den kniven långt tillbaka. Finns i nån gammal tråd här.

Ja, yxor är bättre liksom matchete men de flesta vill väl hitta en kompromiss antar jag.

3. Vet inget om Schweiziska saxen men den lilla sax som finns i mitt multiverktyg skulle verkligen inte lösa problemet lika bra.

4. Nu vet jag inte om vi pratar om samma sak längre. Jag pratar om att kapa slanor och inte klyva ved.

5. Ok if you say so.

Smuts i chassit må vara bristande underhåll men de lösningar jag sett behövs inte särskilt mycket smuts utan kan räcka med det skräp som eventuellt ligger i fickan. Allt från barr, småkvistar och fickludd. Eller att man tappar den ner i skiten på marken. Med ett tumgrepp är man betydligt starkare och riskerar dessutom inte att sätta kniven i någons fot ifall man tappar den under sin handledsknyck. Har ett multiverktyg som funkar så och det är relativt ofta den far ur handen när man har handskar på sig och försöker snärta ut den.

En automatisk kniv är inget jag förordar i något läge annat än till filminspelning.

6. -

7. tja, man gör nog som de flesta butiker. Man ligger kvar på dem i lagret. Att sätta ut en annons ökar förvisso försäljningen men man bör vara medveten om att det är sällan syftet är att sälja just annonsvaran. Det är väl fint om man gör det, men det är inte så man tjänar pengar i en butik. Knivar, i synnerhet de vi pratar om, har sällan det värde så att det är en katastrof ifall de blir liggande på hyllan. Så frågan borde vara varför knivhuset skulle ha köpt på sig ett stor lager när ingen annan gör det? De har trots allt funnits ett tag och verkar ha kläm på hur man bedriver butik.

Därför att miltär- och räddningsknivar fungerar alldeles utmärkt till friluftsliv i många fall, som F1(inte S1 som jag skrev förut). SRK:n funkar också men är lite stor och klumpig. I synnerhet som man inte får hugga slanor i vanligt friluftsliv.

Jag försökte inte ändra några spelregler, jag hävdade bara att jag tycker SOG gör hyggliga knivar. Dom är skarpa, håller skärpan och håller i övrigt också. Pretty much vad jag begär av en kniv.

Men du får väl skriva ett förtydligande nästa gång att du bara efterlyser knivar med en egg och funktion...

/Fredrik

SOG har en kopieringsmaskin...

SOG är inte längre med på min lista över knivmärken jag vill ha. Se följande ganska uppenbara kopieringar
SOG
ex2.jpg

Spyderco
ex1.jpg

//PW

1. Ja, yxor är bättre liksom matchete men de flesta vill väl hitta en kompromiss antar jag.

2. Vet inget om Schweiziska saxen men den lilla sax som finns i mitt multiverktyg skulle verkligen inte lösa problemet lika bra.

3. Nu vet jag inte om vi pratar om samma sak längre. Jag pratar om att kapa slanor och inte klyva ved.

4. Smuts i chassit må vara bristande underhåll men de lösningar jag sett behövs inte särskilt mycket smuts utan kan räcka med det skräp som eventuellt ligger i fickan.

5. Har ett multiverktyg som funkar så och det är relativt ofta den far ur handen när man har handskar på sig och försöker snärta ut den.

6. En automatisk kniv är inget jag förordar i något läge annat än till filminspelning.

7. tja, man gör nog som de flesta butiker. Man ligger kvar på dem i lagret. Att sätta ut en annons ökar förvisso försäljningen men man bör vara medveten om att det är sällan syftet är att sälja just annonsvaran. ..............Så frågan borde vara varför knivhuset skulle ha köpt på sig ett stor lager när ingen annan gör det? De har trots allt funnits ett tag och verkar ha kläm på hur man bedriver butik.

8. Därför att miltär- och räddningsknivar fungerar alldeles utmärkt till friluftsliv i många fall, som F1(inte S1 som jag skrev förut).

9. SRK:n funkar också men är lite stor och klumpig. I synnerhet som man inte får hugga slanor i vanligt friluftsliv.

10. Jag försökte inte ändra några spelregler, jag hävdade bara att jag tycker SOG gör hyggliga knivar. Dom är skarpa, håller skärpan och håller i övrigt också. Pretty much vad jag begär av en kniv.

11. Men du får väl skriva ett förtydligande nästa gång att du bara efterlyser knivar med en egg och funktion...
1. Ja. Alla knivar är ju kompromisser. Men när man tar upp just huggfunktionen som en knivs primära syfte och det visar sig sedan att så inte är fallet så kan man inte slänga sig med det här argumentet.

2. Den saxen är robustare och mer användarvänlig än vad man tror. Framför allt den på Wengerknivarna. Jag har inte det minsta tvivel att den skulle klara dessa uppgifter.

3. Fast när du kapar slanor så är problemet med inkilning tämligen liten. Det är först när du kommer till grövre trästycken som detta kan vara ett problem. Av denna anledning är det således onödigt att hävda att den lilla sågtandningen Seal Pup-kniven skulle ha någon praktisk betydelse i sammanhanget.

4. Återigen, det är inget explicit problem för just gravity-knivar. Det gäller alla.

5. Svaret är fångsnöre. Personligen använder jag inte knivar till utebruk utan det. Dessutom har det aldrig hänt att jag skulle snärta en gravitykniv på ett sådant sätt att den flyger ur handen på mig. Det handlar snarare om teknik än råstyrka.

6. Håller med.

7. Det handlar i det här fallet inte om en enstaka modell utan om ett helt märke, dvs SOG och dess påstådda förträfflighet.

Varför köper ett företag på sig för stora lager? Tja, det kan bero på många saker, bland annat ett på pappret attraktivt inköpspris. Om knivhuset har en högre grad av kompetens än andra webshoppar vet jag däremot ingenting om.

8. Fast nu pratar du inte längre om S1 utan om F1 och då är jag benägen att hålla med. Den funkar förhållandevis OK för uteaktiviteter. Inte optimalt dock ;).

Mitt svar gällde dock Seal Pup-kniven, men också de av dig tidigare länkade Gerberknivarna och dessutom knivhusets förslag på SOG Trident.

9. Återigen en i mina ögon tämligen oanvändbar kniv i friluftssammanhang. För kort blad och för liten tyngd för att funka som en huggare, för trubbig eggvinkel och för stor sekundäregg för att kunna skära effektivt och för stor ricasso för att befrämja möjligheten till täljning.

10. Men att en kniv anländer slipad och håller någon sådär skärpa är inte ett bevis på bra kvalité eller prisvärdhet. Till syvende och sist handlar det ju om vad man får för pengarna. I det sammanhanget är SOG totalt värdelösa, det har jag ju redan visat genom att bland annat länka till avsevärt mer attraktiva knivar ur alla synvinklar.

11. Det trodde jag var uppenbart? Nämligen att funktion i förhållande till användningsområde och pris är de enskilt viktigaste punkterna för ett presumtivt knivval! Men detta gäller ju inte enbart knivar. Det borde jag inte behöva förklara ;).

~Paul~

1. Ja. Alla knivar är ju kompromisser. Men när man tar upp just huggfunktionen som en knivs primära syfte och det visar sig sedan att så inte är fallet så kan man inte slänga sig med det här argumentet.

2. Den saxen är robustare och mer användarvänlig än vad man tror. Framför allt den på Wengerknivarna. Jag har inte det minsta tvivel att den skulle klara dessa uppgifter.

3. Fast när du kapar slanor så är problemet med inkilning tämligen liten. Det är först när du kommer till grövre trästycken som detta kan vara ett problem. Av denna anledning är det således onödigt att hävda att den lilla sågtandningen Seal Pup-kniven skulle ha någon praktisk betydelse i sammanhanget.

4. Återigen, det är inget explicit problem för just gravity-knivar. Det gäller alla.

5. Svaret är fångsnöre. Personligen använder jag inte knivar till utebruk utan det. Dessutom har det aldrig hänt att jag skulle snärta en gravitykniv på ett sådant sätt att den flyger ur handen på mig. Det handlar snarare om teknik än råstyrka.

6. Håller med.

7. Det handlar i det här fallet inte om en enstaka modell utan om ett helt märke, dvs SOG och dess påstådda förträfflighet.

Varför köper ett företag på sig för stora lager? Tja, det kan bero på många saker, bland annat ett på pappret attraktivt inköpspris. Om knivhuset har en högre grad av kompetens än andra webshoppar vet jag däremot ingenting om.

8. Fast nu pratar du inte längre om S1 utan om F1 och då är jag benägen att hålla med. Den funkar förhållandevis OK för uteaktiviteter. Inte optimalt dock ;).

Mitt svar gällde dock Seal Pup-kniven, men också de av dig tidigare länkade Gerberknivarna och dessutom knivhusets förslag på SOG Trident.

9. Återigen en i mina ögon tämligen oanvändbar kniv i friluftssammanhang. För kort blad och för liten tyngd för att funka som en huggare, för trubbig eggvinkel och för stor sekundäregg för att kunna skära effektivt och för stor ricasso för att befrämja möjligheten till täljning.

10. Men att en kniv anländer slipad och håller någon sådär skärpa är inte ett bevis på bra kvalité eller prisvärdhet. Till syvende och sist handlar det ju om vad man får för pengarna. I det sammanhanget är SOG totalt värdelösa, det har jag ju redan visat genom att bland annat länka till avsevärt mer attraktiva knivar ur alla synvinklar.

11. Det trodde jag var uppenbart? Nämligen att funktion i förhållande till användningsområde och pris är de enskilt viktigaste punkterna för ett presumtivt knivval! Men detta gäller ju inte enbart knivar. Det borde jag inte behöva förklara ;).

~Paul~

1. Jag vet inte om någon sagt att Pupens primära syfte skulle vara att hugga. Skulle jag ha ett verktyg vars primära funktion var att hugga så skulle det ju bli en yxa eller en machete. Men det scenariot står man ju alltid inför när man ska välja nått som är bra på mycket. Det blir sällan bäst på något, oavsett om det är knivar eller tält vi pratar om.

2. Problemet med sax som jag ser det är just att du måste klippa, ju mindre sax desto knöligare blir det. I synnerhet i kläder med tjocka sömmar och annat. Skulle lätt föredra bälteskniven, den fungerar på samma sätt som en buköppnare, keep it super simple.

3. På slanor från 3-5cm tycker jag det börjar göra skillnad.

4. Sant, men jag litar mer på min tumme än att snärta till med handleden. I synnerhet om jag skulle behöva göra det med vänster. De gravity-knivar jag sett har varit alldeles för känsliga för smuts eller så toleranta att de riskerar rasa ut av sig själva.

5. Använder aldrig fångsnöre, på den kommande fällkniven kan det bli aktuellt dock eftersom den ska användas främst vid sjömiljö. Fångsnöre riskera mest att fastna och vara i vägen annars tycker jag.

7. Att driva butik handlar inte om att man sitter och får en massa fina inköpspriser och köper på sig stora lager. Det kan gälla för kedjor som el-giganten och annat men för småbutiker funkar det inte så. Det handlar bara om lageromsättningen. Det som säljs är det man tar hem oavsett inköpspris och nästan oavsett marginal också.

8. Första var en felskrivning, jag menade F1 eftersom det är sådan jag har. S1 tycker jag verkar för stor om jag ska ha en kniv med mig vilket jag helst har.

Gerber freeman tycker jag i allt väsentligt påminner om en F1:a och kommer säkert att fungera som en sådan också. Den andra är jag mer osäker på men jag har bara bra erfarenheter av Gerber så det funkar nog det också. Dessutom skulle det ha ett mervärde i andra sysselsättningar jag håller på med.

9. Jag använde min till samtliga de saker du nämner och likhet med de flesta andra knivar så var det inte optimalt till något. Skulle jag ha nått tyngre skulle jag välja yxa. Med en fin täljkniv blir det å andra sidan jäkligt jobbigt att fixa slanor och brasved.

10. Prisvärdhet har inte så mycket med verkligheten att göra vilket vilket vi redan konstaterat. Att kniven är vass och håller skärpan är väl god kvalité om något? Att det finns andra som på pappret är bättre är ointressant så länge som det löser uppgiften. Annars blir det som att hävda att man alltid ska köpa Peli väskor istället för resväskor så att man kan backa över dom med bilen utan att innehållet går sönder.

11. Pris är nästan helt ointressant så länge det ligger inom kundens ekonomiska ram. Funktion och användningsområde är tveklöst det mest väsentliga, i den ordningen. Fler funktioner är bättre än få så länge det inte väsentligt försämrar huvudfunktionen. Det trodde jag att jag skulle slippa förklara...

/Fredrik

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg