Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Såg på nyheterna ikväll att Sandvik Tooling har ingått ett treårigt avtal med ett stort kinesiskt företag. Tyvärr stod det inte vilket företag det handlade om eller vilken inriktning. Hur som helst så handlade det om 100 miljoner kronor på 3 år. Inte illa.

Undrar vad det innebär för oss konsumenter ;).

~Paul~

He he Förhoppningsvis att dom vill skära lite 5 mm 12c27 i små plåt :)

Seved

He he Förhoppningsvis att dom vill skära lite 5 mm 12c27 i små plåt :)

Seved
Man kan ju alltid hoppas :). Jag tänkte dock mer på det där med kinesiskt stål och priserna på det. Den kan hända att Sandvik kommer att importera en del järnmalm från Kina och bearbeta det här hemma.

~Paul~

Man kan ju alltid hoppas :). Jag tänkte dock mer på det där med kinesiskt stål och priserna på det. Den kan hända att Sandvik kommer att importera en del järnmalm från Kina och bearbeta det här hemma.

~Paul~

Ja det är ju inte otroligt. Hoppas bara att dom sköter förädlingen o valsning här hemma.

Seved

Fast var går gränsen för en "bättre kniv" enligt ditt sätt att se på saken? I så fall kan du inte komma ifrån att en Busse Fusion Battle Mistress är "bättre" än din kniv eller hur? Det betyder dock inte att det är den optimala utekniven ;).

http://www.knifetests.com/BussefFFBMtestpage.html

Dessutom går inte en mora av för några slanor. Gör den det så beror det som jag redan har sagt på felaktigt handhavande.

~Paul~

tja, de krav jag har är att de är vassa, håller skärpan och håller i övrigt med. Svårt att säga vart gränsen går. Men den SRK, Pup och F1 har uppfyllt dessa krav så långt. Pip:en är iofs den som är sämst i användbarhet av dessa men uteslutande pga eggens placering. Något jag inte funderade så mycket över när jag köpte den utan fick lära mig den hårda vägen. Den har dock varit med fram tills dess att jag köpte F1:an.

Ett antal sådana vanliga moror som man köper på bensinmacken, alltså inte mora2000 som verkar hålla bättre förutom spetsen, fultema och andra ställen har som sagt gått av. Helt ointressant varför. Men det beror lite på om man tycker att man ska anpassa sig efter verktygen eller om verktygen ska anpassa sig efter användaren. Jag tillhör den senare kategorin med avseende på alla produkter tror jag. Mina lappknivar har alla hållit utom en där skaftet gick av. Nu är det inte gedigna hantverk utan mera av typen Karesuandokniv. Dock rostar de friskt och håller inte skärpan särskilt väl, ingen aning om vad det är för stål i dessa.

Så med "bättre" avser jag inte en i labb testad kniv utan att mer att det inte är nått billigt skit från ovan nämnda exempel på inköpsställen. En mora2000 skulle t ex kunna klassas som en bättre kniv även om jag sett folk ha av dem också. Det viktiga i alla områden är att produkten klarar av de krav som ställs på den. Inte att den klarar miljoner grejer till eller två tons extra belastning.

/Fredrik

1. Ett antal sådana vanliga moror som man köper på bensinmacken, alltså inte mora2000 som verkar hålla bättre förutom spetsen, fultema och andra ställen har som sagt gått av. Helt ointressant varför.

2. Men det beror lite på om man tycker att man ska anpassa sig efter verktygen eller om verktygen ska anpassa sig efter användaren. Jag tillhör den senare kategorin med avseende på alla produkter tror jag.

3. Dock rostar de friskt och håller inte skärpan särskilt väl, ingen aning om vad det är för stål i dessa.

4. Så med "bättre" avser jag inte en i labb testad kniv utan att mer att det inte är nått billigt skit från ovan nämnda exempel på inköpsställen.

5. Det viktiga i alla områden är att produkten klarar av de krav som ställs på den. Inte att den klarar miljoner grejer till eller två tons extra belastning.
1. Jag tycker tvärtom att det kunde vara väldigt intressant att få reda på i vilket sammanhang knivarna gick av. Skulle vara trevligt om du kunde upplysa oss om det ;).

2. Det bör väl vara både och? Man kan ju inte begära mer av en kniv än den är designad för. Det betyder till exempel att man inte kan banka in en Mora 2000 i en stubbe och sedan ställa sig på den i avsikt att spräcka den nämnda stubben. Samtidigt skall en kniv förstås inte gå sönder i samband med arbeten den är designad för.

3. De rostfria är tillverkade i precis samma stål som Mora 2000, dvs i Sandvik 12C27. De i kolstål är tillverkade i 1070 eller 1080, beroende på modell.

4. Om du köper en morakniv tillverkad av Frosts eller Mora of Sweden så spelar inköpsstället ingen roll eftersom det handlar om exakt samma kniv som du köper i fina jaktbutiken.

Däremot finns det ofta knivar utan logotype eller namn som starkt påminner om Frosts eller Mora of Sweden. Dessa kan ibland vara tillverkade i Kina i undermåliga material. Men de kan lika gärna vara tillverkade av just Frosts eller MoS. Man bör nog fråga personalen om de vet var knivarna kommer ifrån.

5. Håller fullständigt med.

~Paul~

Nu vet jag inte vad ni alla använder era knivar till men jag har nog aldrig lyckats ha av en kniv, billig eller dyr. Spetsar har väl rykt nån gång men aldrig mer än så.
Tänkte dessutom hålla liv i tråden genom en bild;)
Mina favoriter just nu.
IMG_6806.jpg

/PW

Såna där sebensa kan man läsa om lite här och där. Folk tenderar att gilla dem förbehållslöst. Vad tycker du om din?

Sen måste jag bara kommentera tråden lite. Välj din favoritkniv är som en oformlig existens som böljar hit och dit. Ibland är den lättsam och ibland drabbas den av maniska diskussioner om små detaljer. Här vill jag komma tillbaka till en ide jag hade för nåt tag sen. Vi borde ha ett lillforum för knivar och kanske andra verktyg så det blev lite lättare att ge olika ämnen en egen tråd. Skulle som bli lättare att följa med då i de ämnen man är intresserad av.

Jag måste säga att för mig och min egen del är det ok att knivförsäljare som deklarerar sin tillhörighet och knivmakare som puchar för egen design finns med på forumet. Var och en som deltar här gör ju det utifrån sin egen erfarenhet och den kan nog oftast sägas vara baserad på den egna närmiljön.

Bosse

Nu vet jag inte vad ni alla använder era knivar till men jag har nog aldrig lyckats ha av en kniv, billig eller dyr.
Inte jag heller. I alla fall inte sedan man var barn ;).

Trevliga knivar du har. Använder du dem eller är de för vitrinskåpet? Var har du köpt den fluorescerande paracorden?

~Paul~

1. Vi borde ha ett lillforum för knivar och kanske andra verktyg så det blev lite lättare att ge olika ämnen en egen tråd.

2. Jag måste säga att för mig och min egen del är det ok att knivförsäljare som deklarerar sin tillhörighet och knivmakare som puchar för egen design finns med på forumet.
1. Absolut. Håller med. Knivtrådar är ju de i särklass populäraste av alla trådar.

2. Nej, det skulle jag inte vilja ha. I stället så borde man utforma forumet på ett sådant sätt att även försäljarna/butikerna/knivmakarna hade ett eget subforum. Precis som det är på det amerikanska BladeForums:
http://www.bladeforums.com/forums/forumdisplay.php?s=&daysprune=14&f=673

Risken är annars att man blir övesvämmad med reklam inne i knivtrådarna.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg