Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Nej, jag pushar inte för min egna försäljning utan för märket SOG - det finns ju många som säljer just SOG Trident och så vitt jag kan se så har jag inte pushat för Knivhuset i det här fallet så lägg ner det där.

2. Förövrigt så är det inte "propaganda" för SOG utan mer saklig beskrivning varför jag som person tycker att SOG:s knivar är bra.

3. Precis som du skriver så har ju SOG andra knivar som är mer lämpade till friluftsliv,

4. 53 USD låter i alla fall prisvärt. Tyvärr vet jag inte vad 7Cr13-stålet är för något.

5. En annan kniv som också är prisvärd är SOG Field PUP

6. Sedan gillar jag konceptet Revolver Hunter.......... 40 USD, dock inget märkvärdig stål.
1. Alltså när en knivbutik gör reklam för ett B-märke och bedyrar dess storlek så måste det ligga annat bakom än endast objektiva åsikter. Visserligen finns det andra som säljer SOG men det är trots allt du själv som framhäver detta märke varvid det blir tämligen enkelt för en potentiellt kund att söka upp just ditt företag. Så var så snäll och sluta utmana min intelligensnivå ;).

2. Jag finner inget sakligt i din förklaring eller presentation. Det faktum att du inte vill ge dig oavsett vilka argument man än kommer med förstärker min misstänksamhet ytterligare.

3. Ja, det har de men dessa är trots allt inte lika prisvärda som knivar från andra tillverkare.

4. Nej, det är på tok för mycket pengar!

5. Kniven har ett skålslipat blad, tyvärr. Dessutom är priset återigen för högt. 7Cr13-stålet är ett kinesiskt medelmåttigt stål, snäppet under AUS-8 och 8CR13MOV. På namnet kan du utläsa vad det består av i viktprocent:

• Kol: ~ 0, 7
  • Krom: ~ 13
  • Mangan: 1,0
  • Kisel: 1,0
  • Svavel: 0,03
  • Fosfor: 0,035
6. Denna kniv var bättre ur bladprofilsynpunkt. Dock har jag två stora invändningar. För det första den töntiga sågen och för det andra det våldsamt höga rekommenderade priset på $ 120 för en AUS-8 kniv med Zytelhandtag???? Eka har en modell som heter Swingblade som är ett avsevärt bättre och billigare alternativ ur alla synpunkter. Den kostar 694:- kronor.

Outdoor Edge tillverkar dessutom exakt samma kniv som EKA med en enda skillnad, nämligen stålvalet, vilket i det senare fallet är samma stål som i SOG-Hunter Revolver, nämligen AUS-8. Priset än dock avsevärt lägre ($ 49.95): http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=oesb1on

~Paul~

1. Alltså när en knivbutik gör reklam för ett B-märke och bedyrar dess storlek så måste det ligga annat bakom än endast objektiva åsikter. Visserligen finns det andra som säljer SOG men det är trots allt du själv som framhäver detta märke varvid det blir tämligen enkelt för en potentiellt kund att söka upp just ditt företag. Så var så snäll och sluta utmana min intelligensnivå ;).

2. Jag finner inget sakligt i din förklaring eller presentation. Det faktum att du inte vill ge dig oavsett vilka argument man än kommer med förstärker min misstänksamhet ytterligare.

3. Ja, det har de men dessa är trots allt inte lika prisvärda som knivar från andra tillverkare.

4. Nej, det är på tok för mycket pengar!

5. Kniven har ett skålslipat blad, tyvärr. Dessutom är priset återigen för högt. 7Cr13-stålet är ett kinesiskt medelmåttigt stål, snäppet under AUS-8 och 8CR13MOV. På namnet kan du utläsa vad det består av i viktprocent:

• Kol: ~ 0, 7
  • Krom: ~ 13
  • Mangan: 1,0
  • Kisel: 1,0
  • Svavel: 0,03
  • Fosfor: 0,035
6. Denna kniv var bättre ur bladprofilsynpunkt. Dock har jag två stora invändningar. För det första den töntiga sågen och för det andra det våldsamt höga rekommenderade priset på $ 120 för en AUS-8 kniv med Zytelhandtag???? Eka har en modell som heter Swingblade som är ett avsevärt bättre och billigare alternativ ur alla synpunkter. Den kostar 694:- kronor.

Outdoor Edge tillverkar dessutom exakt samma kniv som EKA med en enda skillnad, nämligen stålvalet, vilket i det senare fallet är samma stål som i SOG-Hunter Revolver, nämligen AUS-8. Priset än dock avsevärt lägre ($ 49.95): http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=oesb1on

~Paul~

SOG Hunter Revolver kostar 40 USD. Personligen tycker jag att det är ett okej-pris för en dubbelfunktionell kniv. Inte en favoritkniv dock.

Deras förra Revolver-serie kostade mellan 115 och 135 USD...

Jag är övertygad om att en person kan ha en favoritkniv utan att den är bäst i test eller har de bästa teoretiska värdena, det var därför jag tyckte det var lite konstigt att jag inte sett någon som har just SOG som favoritkniv.

Angående Trident. Man kan absolut få en bättre kniv för det priset i materialval. Men det blir svårt att jämföra den med t.ex. EKA eftersom EKA saknar just den assisterade öppningen. Men i materialstandard har du helt och hållet rätt.

//Per Nilsson

1. SOG Hunter Revolver kostar 40 USD. Personligen tycker jag att det är ett okej-pris för en dubbelfunktionell kniv. Inte en favoritkniv dock.

2. Deras förra Revolver-serie kostade mellan 115 och 135 USD...

3. Jag är övertygad om att en person kan ha en favoritkniv utan att den är bäst i test eller har de bästa teoretiska värdena, det var därför jag tyckte det var lite konstigt att jag inte sett någon som har just SOG som favoritkniv.

4. Angående Trident. Man kan absolut få en bättre kniv för det priset i materialval. Men det blir svårt att jämföra den med t.ex. EKA eftersom EKA saknar just den assisterade öppningen. Men i materialstandard har du helt och hållet rätt.

//Per Nilsson
1. SOG Hunter Revolver i 440A kostar den av dig nämnda summan. AUS-8 varianten tillverkas visserligen inte längre sedan en tid tillbaka, dock kan man fortfarande köpa den på många sajter, bland annat inrikes. Denna kostar 3 ggr mer än den nämnda Outdoor Edgekniven i samma stål!!!: http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=2118

Vad du därmed gör dig skyldig till är att jämföra äpplen och päron. Du vill nämligen påstå att en kniv i 440A är i paritet med en i AUS-8. Så är förståss inte fallet, eller hur? ;)

2. Ja, precis. Med andra ord rör det sig om AUS-8 modellen som jag nämnde i mitt tidigare inlägg och som med tanke på materialval och utförande var löjligt dyr, liksom så många andra SOG-produkter.

3. Avbsolut men då handlar det om ytterst subjektiva val och är inte ett ämne för förslag på ett sådant forum som Utsidan.

4. Men återigen. Du befinner dig på ett ute-forum. En kniv med halvautomatisk utfällning och halvt sågtandat blad är tämligen meningslöst. Bra material är det däremot inte!

~Paul~

1. SOG Hunter Revolver i 440A kostar den av dig nämnda summan. AUS-8 varianten tillverkas visserligen inte längre sedan en tid tillbaka, dock kan man fortfarande köpa den på många sajter, bland annat inrikes. Denna kostar 3 ggr mer än den nämnda Outdoor Edgekniven i samma stål!!!: http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=2118

Vad du därmed gör dig skyldig till är att jämföra äpplen och päron. Du vill nämligen påstå att en kniv i 440A är i paritet med en i AUS-8. Så är förståss inte fallet, eller hur? ;)

2. Ja, precis. Med andra ord rör det sig om AUS-8 modellen som jag nämnde i mitt tidigare inlägg och som med tanke på materialval och utförande var löjligt dyr, liksom så många andra SOG-produkter.

3. Avbsolut men då handlar det om ytterst subjektiva val och är inte ett ämne för förslag på ett sådant forum som Utsidan.

4. Men återigen. Du befinner dig på ett ute-forum. En kniv med halvautomatisk utfällning och halvt sågtandat blad är tämligen meningslöst. Bra material är det däremot inte!

~Paul~

1) Jag syftade på den billigare varianten hela tiden av Revolvern. Och det går absolut inte att jämföra de olika stålen. Det finns inget försvar för priset på den gamla modellen. Som du säger så är den löjligt dyr. Lägg väl märke till att jag har hänvisat till 40-dollars modellen hela tiden...

3) Jo, men ändock, "favoritkniv" är väl ändå ett subjektivt begrepp - oavsett vilket forum man befinner sig på?

4) Varför skulle inte en halvautomatisk utfällning vara bra för ute-bruk eller ett ute-forum? Menar du att den halvautomatisk utfällningen begränsar användingsområdet för kniven, eller hur menar du?

//Per Nilsson

1. Jag syftade på den billigare varianten hela tiden av Revolvern. Och det går absolut inte att jämföra de olika stålen. Det finns inget försvar för priset på den gamla modellen. Som du säger så är den löjligt dyr. Lägg väl märke till att jag har hänvisat till 40-dollars modellen hela tiden...

2. Jo, men ändock, "favoritkniv" är väl ändå ett subjektivt begrepp - oavsett vilket forum man befinner sig på?

3. Varför skulle inte en halvautomatisk utfällning vara bra för ute-bruk eller ett ute-forum?
1. Förstår. Men den billigaste varianten i 440A kostar ca lika mycket som en Outdoor Edge i AUS-8 stål, dvs samma stål som den dyrare varianten av Revolver Huntern (dryga 1300:- kronor). Så hur du än vrider och vänder på det så är den inte prisvärd. Detta gäller för övrigt alla SOG-modeller. Alldeles för dyra med tanke på utförande och materialval.

2. Nja, till en viss del. Men när en butiksägare pushar för ett märke i undermåliga material och löjligt höga priser så stämmer inte detta påstående längre. Det blir därför komiskt att hävda att det handlar om subjektiva val, sådana val som en säljare inte bör ägna sig åt. Du borde vara helt objektiv i stället. Hade du varit helt objektiv så hade du avslutat denna för dig tämligen pinsamma konversation för länge sedan.

3. Eftersom du betalar extra för en funktion som du inte behöver. I stället är det klokare att satsa på kvalité i material, ergonomi och användarvänlighet i samband med arbeten som kniven förmodas att utföra.

~Paul~

Jag läste om Gerbers Gator i nyaste knifeillustrated. Den har en såg på ryggen som verkar halvskaplig. Sånt brukar ju inte funka så bra. Men på den här var det tydligen rätt bra. Den var skålslipad.

Seved

Jag läste om Gerbers Gator i nyaste knifeillustrated. Den har en såg på ryggen som verkar halvskaplig. Sånt brukar ju inte funka så bra. Men på den här var det tydligen rätt bra. Den var skålslipad.

Seved
Har tyvärr inte hittat en enda bild på den :(. Vet du vad det är för stål i den?

~Paul~

Här är en bild på den och några andra.

http://www.m4040.com/Knifemaking/REVIEWS/FieldBladeReview-GerberGatorMachete.htm

Det står att det ska vara nåt fjäderståls liknande och på ett ställe såg jag att det stog ganska hög kolhalt, så det är väl 1095 antar jag. Amrisarna brukar väl göra dom i det. Jag tycker 1080 eller 1060 skulle passa bättre.

Så fanns det en lite kortare variant som jag inte sett.

http://www.outnet.se/gerber/gator-m...=kelkooclick&utm_term=Gerber Gator Machete Jr.

Seved

Jag tycker iofs att SOG gör bra knivar, har en Seal Pup som är grymt vass och som hållit skärpan som förväntat. Det är ju en typisk combatkniv men jag tycker den funkar hyfsat för vanligt uteliv, men den har en stor nackdel vilket jag skrivit om längre tillbaka.

Eggen börjar av någon anledning 2-3 cm ut från skaftet vilket gör att det bli ett moment så fort man ska skära nått vilket är helt onödigt.

Personligen tycker jag dessutom att det är helt okej tandad egg delvis. Vissa sega och blöta grenar och vissa typer av rep så suger knivbladet fast oavsett hur vasst det är. Då är det är bra med alternativ.

När det kommer till fällknivar skulle jag aldrig köpa något annat än en halvautomatiskt eller assisted opener och allt vad det kallas. Orsaken är enkel, de är betydligt lättare att få upp med tjocka vantar på sig än traditionella fällknivar. Det rationella inom mig säger också att det är dumt att köpa något som kräver två händer om det finns lösningar som bara kräver en hand.

Håller på att leta fällkniv nu faktiskt men det lutar åt Gerber. Bältesskärare tycker jag förövrigt är sjukt bra om det finns. Även om betydelsen av den i vanligt friluftsliv är begränsat så tänker jag mig att det är en typisk kniv som kommer att få vara med lite här och där och vid olyckor, som alla för eller senare blir vittne till, så kan det faktiskt vara riktigt användbart. Så slipper man skära upp folk i sin välvilja att få ut dem ur bilar och annat. Så det står mellan dessa just nu:

Hinderer vilket stör mig otroligt att den inte kommer med ett nylonfodral, i synnerhet med tanke på priset.

Freeman Folder
Bara att den är döpt efter en av datavärldens stora hjältar gör den ju till en favorit :O)

Förövrigt var väl frågeställningen favoritkniv och inte favoritfriluftskniv...

/Fredrik

Här är en bild på den och några andra.
Aah, OK. Jag förstod inte att det handlade om en machete. Antog att det var en vanlig fastbladare.

Bladet ser lite smalt ut. Tycker att den mest liknar en såg i stället för machete. Om stålet är 1095 så håller jag med. Det hade varit bättre med 1050, 1060 och liknande.

~Paul~

1. Jag tycker iofs att SOG gör bra knivar,

2. har en Seal Pup som är grymt vass och som hållit skärpan som förväntat.

3. Det är ju en typisk combatkniv men jag tycker den funkar hyfsat för vanligt uteliv, men den har en stor nackdel vilket jag skrivit om längre tillbaka.

4. Personligen tycker jag dessutom att det är helt okej tandad egg delvis. Vissa sega och blöta grenar och vissa typer av rep så suger knivbladet fast oavsett hur vasst det är. Då är det är bra med alternativ.

5. När det kommer till fällknivar skulle jag aldrig köpa något annat än en halvautomatiskt eller assisted opener och allt vad det kallas. Orsaken är enkel, de är betydligt lättare att få upp med tjocka vantar på sig än traditionella fällknivar. Det rationella inom mig säger också att det är dumt att köpa något som kräver två händer om det finns lösningar som bara kräver en hand.

6. Håller på att leta fällkniv nu faktiskt men det lutar åt Gerber. Bältesskärare tycker jag förövrigt är sjukt bra om det finns. Även om betydelsen av den i vanligt friluftsliv är begränsat så tänker jag mig att det är en typisk kniv som kommer att få vara med lite här och där och vid olyckor, som alla för eller senare blir vittne till, så kan det faktiskt vara riktigt användbart. Så slipper man skära upp folk i sin välvilja att få ut dem ur bilar och annat. Så det står mellan dessa just nu:

7. Förövrigt var väl frågeställningen favoritkniv och inte favoritfriluftskniv...

/Fredrik
1. Det kan kanske hända i samband med några få modeller men de är trots allt inte prisvärda. För samma pengar får man avsevärt bättre knivar av andra tillverkare. Det börjar bli tröttsamt att behöva upprepa detta hela tiden.

2. Att en kniv går att få vass är ingen måttstock på dess kvalité. I stort sett alla stålsorter går att få vassa. Vilka kriterier syftar du på när du säger att den håller skärpa som förväntat?? Jag menar. Vilka andra knivar med samma bladgeometri har du jämfört med? Och vilka andra med antingen samma stål eller liknande stål har du jämfört?

3. Den nackdelen som du syftar på är enligt min åsikt bara en av många. Att en kniv funkar "hyfsat" har inte samma betydelse som att den är optimal till ändamålet. En kockkniv skulle också funka hyfsat till friluftskniv. Men återigen, det finns avsevärt bättre kandidater ;).

4. Det här är rena nonsens. Sågtandningen har ingenting med vakuumeffekten att göra. Dvs den motverkar inte densamma. Att påstå att sågtandningen är praktiskt på en utekniv med bland annat täljning som arbetsmoment är helt galet.

5. Det finns ytterst få tillfällen som kräver att man behöver öppna en fällkniv med vantarna på. För det mesta så har man i sådana situationer en fastbladare. Om man trots allt skulle ha en fällkniv med sig så finns det avsevärt bättre alternativ än de nämnda SOG-knivarna med sin halvautomatiska utfällning. En Spyderco Military, Spyderco Endura eller Camillus Cuda Max är fasen så mycket bättre knivar och går att fälla ut genom ren gravitation.

6. Som jag redan har nämnt. Man har inget direkt behov av bältesskärare på en utekniv. En totalt meningslös detalj som fördyrar kniven i onödan. Att du tittar på de av dig listade Gerberknivarna får stå för dig själv. Personligen skulle jag inte ägna en millisekund åt dem. Enligt min åsikt totalt meningslösa modeller som inte motsvarar de kriterier som jag stället på en bra kniv. Inte ur någon synpunkt! Men som sagt. Det är ditt val ;).

7. Den här tråden har för längesedan kommit att handla om knivar i allmänhet och uteknivar i synnerhet (av naturliga skäl. Detta är ju trots allt ett uteforum och inte ett militärforum). Denna senaste debatt startade ju pga att knivhuset råkade förundra sig över varför SOG inte var populärare än vad det är på det här forumet. Det är bara att gå tillbaka några sidor och kolla ;).

~Paul~

1. Det kan kanske hända i samband med några få modeller men de är trots allt inte prisvärda. För samma pengar får man avsevärt bättre knivar av andra tillverkare. Det börjar bli tröttsamt att behöva upprepa detta hela tiden.

2. Att en kniv går att få vass är ingen måttstock på dess kvalité. I stort sett alla stålsorter går att få vassa. Vilka kriterier syftar du på när du säger att den håller skärpa som förväntat?? Jag menar. Vilka andra knivar med samma bladgeometri har du jämfört med? Och vilka andra med antingen samma stål eller liknande stål har du jämfört?

3. Den nackdelen som du syftar på är enligt min åsikt bara en av många. Att en kniv funkar "hyfsat" har inte samma betydelse som att den är optimal till ändamålet. En kockkniv skulle också funka hyfsat till friluftskniv. Men återigen, det finns avsevärt bättre kandidater ;).

4. Det här är rena nonsens. Sågtandningen har ingenting med vakuumeffekten att göra. Dvs den motverkar inte densamma. Att påstå att sågtandningen är praktiskt på en utekniv med bland annat täljning som arbetsmoment är helt galet.

5. Det finns ytterst få tillfällen som kräver att man behöver öppna en fällkniv med vantarna på. För det mesta så har man i sådana situationer en fastbladare. Om man trots allt skulle ha en fällkniv med sig så finns det avsevärt bättre alternativ än de nämnda SOG-knivarna med sin halvautomatiska utfällning. En Spyderco Military, Spyderco Endura eller Camillus Cuda Max är fasen så mycket bättre knivar och går att fälla ut genom ren gravitation.

6. Som jag redan har nämnt. Man har inget direkt behov av bältesskärare på en utekniv. En totalt meningslös detalj som fördyrar kniven i onödan. Att du tittar på de av dig listade Gerberknivarna får stå för dig själv. Personligen skulle jag inte ägna en millisekund åt dem. Enligt min åsikt totalt meningslösa modeller som inte motsvarar de kriterier som jag stället på en bra kniv. Inte ur någon synpunkt! Men som sagt. Det är ditt val ;).

7. Den här tråden har för längesedan kommit att handla om knivar i allmänhet och uteknivar i synnerhet (av naturliga skäl. Detta är ju trots allt ett uteforum och inte ett militärforum). Denna senaste debatt startade ju pga att knivhuset råkade förundra sig över varför SOG inte var populärare än vad det är på det här forumet. Det är bara att gå tillbaka några sidor och kolla ;).

~Paul~

1. Huruvida saker är prisvärda eller inte är i högsta grad upp till köparen, jag skulle t ex inte tycka att en Hummer är särskilt prisvärd men folk köper ju den bilen ändå och verkar nöjda.

2. Det är enbart baserat på behovet, eller snarare på icke-behovet, av att slipa den trots flerårigt användande i skogen. Att det finns andra som klarar jobbet är i mångt och mycket ointressant så länge det man har klarar av det jobb den förväntas göra.

3. Att den inte fungerar optimalt är väl knappast ett kriterium för att uppfylla vad som är en favoritkniv eller inte. Sannolikheten är ju dock stor att de sammanfaller.

4. Använder du nånsin knivarna? Har du sågtandning kan du såga och hittills så har det i alla fall inte blivit någon vakuumeffekt av det för mig iaf.

5. Det beror väl som sagt på. Mestadels vintertid så har man, jag, vantar på och det är väl olika huruvida man har fastblad eller inte. Med tjocka kläder så är fastblad inte så smidigt att komma åt och då är det t ex lättare att ha en fällkniv i bröstfickan. Detsamma kan gälla militär verksamhet för övrigt då de flesta fastbladare är för stora för att sitta bra i västen. Eller vid paddling. En fällkniv som fäller ut bladet av gravitationen skulle jag nog slänga eller lägga i samlingarna... Spyderco är iofs fina men den jag har är sorgligt vek, och bortslarvad...

6. Som jag sa så är det rätt troligt att en fällkniv kan få ligga i bilen eller i fotoryggan när man inte frilufsar och personligen råkar jag på rätt många olyckor. Dock har jag hittills inte varit först så behovet har inte funnits. Jag ser det som en sån funktion som man uppskattar när den väl behövs. Bättre hade iofs varit om den hade funnits på mitt multiverktyg.

7. Jo, det är ju möjligt att tråden kommit att handla om det. Det stoppar ju inte för att den utvecklar sig åt andra håll heller, även om det inte råkar passa dig.

/Fredrik

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg