Jag såg den A1:an men den verkar vara lite för dyr.På A svarar vi: auktionen är inte slut ännu.
För er samlare har det dessutom dykt upp ännu en A1, en svart VG10 med kydex och låda, även om säljaren skriver zytel.
~Paul~
Jag såg den A1:an men den verkar vara lite för dyr.På A svarar vi: auktionen är inte slut ännu.
För er samlare har det dessutom dykt upp ännu en A1, en svart VG10 med kydex och låda, även om säljaren skriver zytel.
Tackar! F1 med Micartahandtag är inte dumt . Skulle också gärna ha en sådan.1. Vilken kniv använder du till vardags?
På jobbet har jag en CRKT fällkniv, någon Tactical modell, i benfickan samt en Hultafors Grovkniv i väska.
2. Vilken kniv använder du där ute?
Hemgjord i masurbjörk, blad från en Hultafors Grovkniv. Samt Mora Clipper SS.
3. Vilken kniv använder du utomlands?
CRKT som ovan.
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
2 st identiska Victorinox kockknivar 20 cm.
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Gav bort min Fällkniven F1 till farsan. En sån vill jag ha igen fast en F1 Maroon Micarta. Den funkade till allt jag behöver kniv till.
Du får gärna presentera din lista över fördelarna med SOG gentemot andra märken gällande material och praktiskt handhavande .Är det jag som har missat det eller är det ingen som har en SOG-kniv som favoritkniv?
Personligen tycker jag att SOG är ett riktigt gediget märke
Du får gärna presentera din lista över fördelarna med SOG gentemot andra märken gällande material och praktiskt handhavande .
~Paul~
Så lätt skall du inte komma undan. Försök själv att bedyra detta märkets otvetydliga fördelar gentemot andra och dessutom dess fördelaktiga pris/kvalité förhållande!Dock så är jag jäkligt nyfiken att höra vad du tycker om just SOG-knivar.
//Per
Så lätt skall du inte komma undan. Försök själv att bedyra detta märkets otvetydliga fördelar gentemot andra och dessutom dess fördelaktiga pris/kvalité förhållande!
~Paul~
Jag är ledsen men den här modellen imponerar inte det minsta på mig. Just det faktum att det handlar om en taktisk combat-kniv resulterar i att den inte platsar på det här forumet. Det är trots allt ett uteforum och inte ett militärforum. Man har ingen större användning för delvis sågtandat blad, bältesavskärare eller snabb utfällning.Okej vi tar SOG Trident som ett första exempel. I det här fallet som en så kallad taktisk kniv, det vill säga mest för militär användning.
Priset på den här kniven ligger på cirka 110 USD, det blir i dagens penningvärde cirka 800 SEK om man köper kniven i USA. I Sverige kostar kniven cirka 1130 SEK. Anledningen till att kniven är lite dyrare i Sverige beror på 3 faktorer; tull, moms och frakt.
Som fällkniv tycker jag att SOG:s Trident är suverän eftersom den har ett något så när lågt pris för att vara en äkta taktisk kniv, det vill säga en kniv som faktiskt används av militära förband.
Fördelarna med Tridenten som jag ser det är följande:
- Assisterad öppning vilket är praktiskt om man snabbt vill få fram kniven.
- Bältesskäraren som gör den till en fungerande säkerhetskniv.
- Att den är lätt samtidigt som den är jäkligt robust i och med att handtaget är tillverkat i glasförstärkt zytel.
- Bladet har en sågtandning.
- AUS8-stål i bladet.
- Bladet är specialbehandlat med deras ”cryogenic heat treatment” – härdning med andra ord.
- Den har livstids garanti
Jag är ledsen men den här modellen imponerar inte det minsta på mig. Just det faktum att det handlar om en taktisk combat-kniv resulterar i att den inte platsar på det här forumet. Det är trots allt ett uteforum och inte ett militärforum. Man har ingen större användning för delvis sågtandat blad, bältesavskärare eller snabb utfällning.
Vidare så är hela slipfasen på tok för robust med stora eggvinklar och tjockt gods och för det tredje så imponerar heller inte materialvalet. Cryobehandlat Aichi AUS-8 är ett tämligen mediokert stål. Handtaget är i Zytel (FRN) och heller inget märkvärdigt. Snarare standard. Så varför är den så våldsamt dyr??
Listan skulle kunna göras hur lång som helst. Faktum är att vilken Opinel som helst är enligt min åsikt att föredra framför din combat-kniv.
~Paul~
1. Den må klara det men den är inte optimal för ändamålet. Som jag redan skrev så finns det avsevärt bättre alternativ. Dessutom är militärkrav ganska specifika jämfört med civilt bruk i samband med vistelse i naturen.1. Jag tog exemplet combat-kniv i den bemärkelsen att är den godkänd för militärt bruk så klarar den definitivt av friluftsanvändning.
2. Den assisterade enhandsöppningen är genial i det avseendet att du lätt och smidigt kan få fram kniven när du behöver den - utan större ansträngning.
3. Däremot så ser jag bara att det är en fördel med välbeprövade, om än mediokra, material så som zytel och aus8-stål. Dessa material fyller sin funktion väl.
4. Trident-serien har flera olika bladvarianter men jag ser sågtandningen som en fördel då man får 2 funktioner i 1 i och med ett delvis sågtandat blad.
5. fältmässiga förhållanden
6. och alla vet vilka rigorösa krav den amerikanska militären ställer på sin utrustning.
Men återigen, militärens krav skiljer sig mycket från de krav som man bör ställa på en bra utekniv. Jag vidhåller igen att "din" kniv är totalt meningslös och opraktisk och att Sog som märke visserligen har modeller bättre anpassade till friluftsliv men som helhet inte är någon dängare jämför med övriga märken på världsmarknaden. Den enda orsaken som jag kan tänka mig till din propaganda är att pusha för den egna försäljningen, något som detta forum inte tillåter.
~Paul~
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |